Collectieve Schuldregeling

iemand123
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

Collectieve Schuldregeling

#1 , 31 jul 2019 17:26

Hallo

Ik ben een alleenstaande moeder van 2 kinderen en ik zit door mijn scheiding als sinds 2013 in collectieve schuldregeling.
Het is Jaren met ups en dows gegaan. De laatste jaar ging het zo slecht met mij dat ik alles beu was.
Ik had wel werk gevonden en per toeval hadden ze nog mijn oud rekeningnummer en betaalde ze de eerste keer daar op. Zooo een fijn gevoel gewoon een normaal leventje. Ik werkte en alles wordt mooi gestort op mijn rekening.
Nu is dit al maanden bezig en is ze er misschien achter gekomen en wil ze de zaak herroepen.
Aan ene kant denk ik van oke laten we dit doen. Aan de andere kant denk ik , hier gaan veel problemen van komen want alle schuldeisers komen nu terug op mij af.
Ik kan dit psychisch echt niet meer aan. Terug opgesloten zitten ..

Wat moet ik doen??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fons54
Berichten: 445

#2 , 31 jul 2019 17:29

Tot wanneer loopt je schuldbemiddeling?

iemand123
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 jul 2019 18:21

Normaal nog een jaar en half .
Maar ze zal die verlengen als ik niet herroepen zal worden

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 jul 2019 18:47

U heeft wel de regels geschonden !!

Dit zal te zien zijn hoe je schuldbemiddelaar dit gaat opnemen, dit zou wel eens zeer duur te staan kunnen komen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

iemand123
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 jul 2019 18:57

Dit weet ik zelf ook wel ..

Ik heb gevraagd wat ik nu zou moeten doen? Wat de gevolgen zijn? Zijn er nog andere dingen die ik kan doen

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 jul 2019 19:01

Dit moet je vragen aan je schuldbemiddelaar, die gaat daar over beslissen, als men je er uit zet, dan sta je pas zeer ver van huis!!

En niemand heeft hier een glazen bol om dit te weten , als men je eruit zet komen al de kosten + intresten er terug bij en is van kwijtschelding helemaal geen sprake meer !
Laatst gewijzigd door denlowie op 31 jul 2019 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38592

#7 , 31 jul 2019 19:01

Bij stopzetten van ambtswege komen alle schulden terug samen met intresten en gerechtsdeurwaarderskosten waar u nu tegen beschermt werd.
Dus al uw schulden worden per onmiddellijk opeisbaar.
Dus best eens goed met schuldbemiddelaar gaan praten.
PS hoe komt die firma aan uw oud rekeningnummer?? En dan nog per toeval......

http://www.vlaamscentrumschuldenlast.be ... _2012.html
https://economie.fgov.be/nl/publicaties ... ollectieve

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#8 , 01 aug 2019 13:03

Ik begrijp dat u even het gevoel had 'een normaal leventje' te hebben, maar u begrijpt zelf ook wel dat dit geen correcte voorstelling van de feiten is.

Ofwel volgt u de CSR, de SE worden benadeeld en u wordt beschermd, in ruil beheert iemand anders uw vermogen.

Ofwel volgt u geen CSR, u beheert uw eigen vermogen maar u wordt niet beschermd.

De CSR is ingevoerd ter bescherming van de SA, met als doel deze een (min of meer) menselijk voortbestaan te garanderen.

Wij kunnen op uw vraag niet antwoorden, simpelweg omdat dit geen juridische vraag is maar een opportuniteitsvraag. Wij kunnen die afweging niet maken: we kennen de bedragen niet, welke schuldeisers het zijn en wat uw vermogen is.

Het niet aankaarten van deze vergissing is echter een toonbeeld van een deloyale houding. De kans bestaat dat indien men dit ontdekt, de CSR sowieso herroepen wordt. Het heeft geen zin hierover te speculeren, het hangt af van de bemiddelaar en de context.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#9 , 01 aug 2019 13:16

Ghentiaan, Lowie, Franciscus, Fons, iemand e.a.,

Deze hyperlink is een nuttige en vooral leerrijke schematische voorstelling van CSR.

https://www.wrg.be/upload/20160628_DO_SchemaCSR.pdf
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

iemand123
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#10 , 01 aug 2019 19:34

Ik weet dat ik in fout ben geweest. Ik weet gewoon niet meer hoe ik dit kan rechtzetten of wat ik verder kan doen?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 01 aug 2019 19:40

ik heb dit opgeslagen, komt zeker te pas dank u
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

evgoeth
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#12 , 08 aug 2019 10:49

U hebt dan een loon ontvangen, dat waarschijnlijk vele malen hoger zal zijn dan de leefgeld dat u normaal van uw schuldbemiddelaar ontvangt.

Hebt u daar nog geld van over? Zo ja, onmiddellijk overmaken naar de schuldbemiddelaar en zo getuigen van goeie wil.
Hebt u dan geen geld van over? Dan zal het er van afhangen wat u daarmee heeft aangekocht. Als u bijvoorbeeld nieuwe kleding voor de kinderen heeft gekocht, of noodzakelijke dingen, dan kan u misschien door heel hard in het stof te bijten nog een kans maken.
Als u daarmee snoepreisjes heeft gemaakt, of tattoo's hebt laten zetten, of de nieuwste iPhone X hebt gekocht, dan zal het al een pak moeilijker liggen.

Ik zou de koe bij de horens pakken en een afspraak maken. Speel open kaart en wees eerlijk in uw gevoelens. Schuldbemiddelaars zijn ook maar mensen maar als je spijt betuigt en er terug voor wil gaan dan maak je misschien een kans.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”