nakende schulden en invaliditeit

Spring
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

nakende schulden en invaliditeit

#1 , 24 jul 2019 13:48

Geachte,

Ik heb wegens een spijtig ongeval al een geruime tijd een invaliditeitsinkomen.

Kan een schuldeiser, bvb. de fiscus, beslag leggen op mijn invaliditeitsinkomen?

Ik heb her en der op internet gelezen dat dit niet zou kunnen.

Niettemin wil ik het vragen aan jullie juridische wizzards.

LG,

Spring

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 jul 2019 14:11

De ITT (Integratietegemoetkoming) en de IVT (inkomenvervangende) tegemoetkoming ten laste van de Fod-Handicap zijn niet vatbaar voor beslag. Dit geldt ook voor het Zorgbudget voor ouderen met een zorgnood (vroeger tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden genoemd).
De invaliditeitsuitkeringen ten laste van het ziekenfonds zijn wel vatbaar voor beslag volgens de regels loonbeslag.

Beroepsinkomen : Netto maandinkomen Inhouding Bedrag
0 tot 1128 euros 0 % 0
1128,01 tot 1212 euros 20 % 16,80 euros
1212,01 tot 1337 euros 30 % 37,5 euros
1337,01 tot 1462 euros 40 % 50 euros
meer dan 1462 euros 100 % alles
Het bedrag dat vatbaar is voor beslag of overdracht kan verminderd worden met een bedrag per kind ten laste. Deze vermindering bedraagt 70 € in 2019. Pas op ! Om te kunnen genieten van de verhoging moet de gevatte schuldenaar dit verklaren door middel van een aangifteformulier.
Voor achterstallig onderhoudsgeld geldt geen beperking, gelden de regels van het loonbeslag niet.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”