Vermelding zwarte lijst na CSR

Ikin07
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Vermelding zwarte lijst na CSR

#1 , 18 jul 2019 06:53

Geachte,

Ik ben sinds 06/2019 verschoonbaar verklaard door de ondernemingsrechtbank en had 3 vermeldingen staan op de NBB. De kredietinstellingen gingen zeer snel over tot het verwijderen van hun vermelding omdat het grootste deel van de schulden alsnog terug betaald werd. Er staat nog een vermelding op van een CSR en ik had deze ook graag geschrapt gezien. Is dit mogelijk en wie contacteer je hiervoor dan het best? Ik heb mij laten vertellen dat ik de kredietinstellingen zelf op de hoogte moest brengen van de verschoonbaarheid maar van de CSR heb ik geen idee wie ik hiervoor moet contacteren. Contact met NBB heeft geen reactie opgebracht.

Ik heb niet de intentie om een nieuw krediet aan te gaan omdat mijn financiële situatie nu eindelijk ok is maar je weet natuurlijk nooit wat de toekomst ons nog brengt en dan is dit meteen op orde gesteld.

Alvast bedankt voor uw reacties,

MVG

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 jul 2019 08:10

Deze verdwijnt automatisch na exact 12 maanden na het vonnis.

Dus even geduld
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Ikin07
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 jul 2019 09:23

Bedankt voor de snelle reactie!

Dit werd mij gisteren alsnog door gestuurd per email:

"Wij melden u dat de bewaartermijn van de door de Centrale voor kredieten aan particulieren geregistreerde berichten van collectieve schuldenregeling drie jaar bedraagt vanaf de datum van een herroeping.
Het eerbiedigen van die wettelijke bepalingen laat ons niet toe de betrokken registratie onmiddellijk te schrappen".

MVG

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 jul 2019 10:07

U heeft u CSR herroepen, dus VOOR de datum van het oorspronkelijk vonnis.

Een directe wetgeving weet ik niet .

Normaal is dat 12 maanden na het er Geen schulden meer zijn.

Ik denk dat de NBB deze regel toepast om de consument te beschermen, ik vind daar niks over op de NBB
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 jul 2019 10:26

Lowie, kijk eens naar het volledige art. 1675 van het Gerechtelijk Wetboek.
kijk ook eens naar de insolventiewet van 01.05.2018 en https://dyzo.be/failliet/insolventiewet-1-mei-2018 en https://legalworld.wolterskluwer.be/nl/ ... -hervormd/
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 jul 2019 11:05

@ Marcus Aurelius

Het enige dat ik vind is dit
geregulariseerde wanbetaling (dus waarbij de schuld of de achterstal betaald werd): principieel één jaar vanaf de datum van regularisatie zonder dat deze termijn mag leiden tot een overschrijding van de bewaartermijn van tien jaar die berekend wordt vanaf de datum van de eerste registratie van de wanbetaling.

Het woord principieel zou dit kunnen zeggen dat het meer kan zijn !

Normaal staat alles op de website van de NBB, maar daar niks over te vinden dat bij herroeping het drie jaar bedraagt
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Ikin07
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 jul 2019 09:25

Bedankt voor alle reacties! En welke priveschulden zijn oninbaar na de verschoonbaarheid. Houd dit in dat priveschulden oninbaar zijn vanaf de dag van het vonnis van de verschoonbaarheid of vanaf de dag van de aangifte van het faillissement?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 jul 2019 09:45

Vanaf de dag van het vonnis van het faillissement.

Voorbeeld .
Je vonnis faillissement is op 15/02/2018 !!

Alle schulden voor 15/02/2018 die worden kwijtgescholden.
Dus alles VOOR het faillissement

Alles die nog na het vonnis is bij gekomen dus niet, die moet je nog betalen..

Normaal zijn er zo geen meer !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”