schuld tussen vrienden

vdomen
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

schuld tussen vrienden

#1 , 07 jul 2019 11:20

Beste,

Mijn vriendin is twee jaar geleden gaan samenwonen met iemand. Destijds had zij geen geld voor de waarborg en heeft die vriend dat voorgeschoten. Samen zijn ze dan ook nog ikea meubels gaan kopen etc... Het komt erop neer dat zij een schuld had bij hem van 1600eu. Nu stond hij erop, nadat hij al dat geld had geleend dat zij een contract ondertekend waarin staat dat ze elke maand 100eu afbetaald tot september, is dit nog niet afgelost in september staat er in het contract dat hij het direct mag innen (hoe zou ik niet weten). Dit contract werd onder een zekere dwang afgesloten (emotionele chantage, 'dreigementen', ...).

Nu heeft zij het afgelopen jaar persoonlijke en financiële problemen gehad waardoor zij slechts 300eu heeft kunnen aflossen. Daarbij komt nog dat zij wel nog mondeling hadden afgesproken dat er 200eu afging omdat hij de meubels bijhield + 200eu omdat zij geregeld eten en geld had gegeven omdat hij niets had. Sinds een jaar woont zij trouwens niet meer met die persoon samen.

Het probleem is nu. We willen dit zeker terugbetalen, het zou nu nog een 900eu zijn. Echter dreigt die persoon constant om naar de rechtbank te stappen, heeft hij herhaaldelijk in smsen gezegd dat die 2x200eu niet meetellen (als hij naar de rechtbank zou gaan, omdat dit niet vermeld staat in het "contract"). Hij denkt het dan ook soms slim te spelen om in smsen te zeggen "huh welke cash bedragen", terwijl hij andere keren dan zegt dat die betalingen niet meetellen. Hij spreekt zichzelf dus vaak tegen.

Nu is mijn vriendin door die belaging zeer angstig en zouden wij enige juridische zekerheid willen (wat kan hij doen, hoe beschermen we ons, ...). Vanaf augustus zou zij wel terug 100eu kunnen betalen per maand maar daar is hij blijkbaar niet content mee.

Het contract zelf heeft zij moeten schrijven, ondertekenen en is in twee exemplaren opgesteld (dat er wel nergens op vermeld staat). De waarborg is nooit teruggekregen van het appartement.

Zou iemand ons een richting uit kunnen sturen of enige zekerheid kunnen geven.

Met vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gerlof R
Berichten: 11
Juridisch actief: Ja

#2 , 10 jul 2019 16:40

Nou, dit klinkt toch als een duidelijke zaak.
Je staat voor 2 keuzes:
- Of je doet je betalingen zoals je in je contract met die beste man hebt afgesproken.
- Of je laat hem starten in zijn procedure en wacht hier de uitkomst van af.

Veel andere keuzes heb je namelijk niet. En met jou bedoel ik je vriendin en jij. Als je geld leent, en een contract hierrond ondertekend, dan is dit namelijk een duidelijke zaak.

Tot genoegen,
Gerolf (Gerry)

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”