Extra kosten gerechtsdeurwaarder

ThisSam
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Extra kosten gerechtsdeurwaarder

#1 , 18 jun 2019 23:49

Ik kreeg in oktober vorig jaar voor het vredegerecht het vonnis dat ik een som van 1421,95EUR + 423,93EUR (dagvaardiging, rechtspleging en bijdrage begrotingsfonds) moest afbetalen in schijven van €150 per maand beginnende in december. Nu ben ik net te weten gekomen dat de gerechtsdeurwaarder op elke schijf nog eens kwijtingsrecht aanrekend. Ook was ik 1 keer een dag te laat met mijn betalen (waarover op voorhand schriftelijk contact opgenomen), dit was geen probleem, maar nu krijg ik een brief waar in staat dat ze daar €100,27 aanrekenen voor een aanmaning, interesten, inningsrecht en kwijtingsrecjt op saldo.

Klopt dit? Ik las ook dat kwijtingsrecht betaald zou worden door de schuldeiser. Klopt dit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 jun 2019 08:13

Dit klopt

Een deurwaarder zijn bedienden werken niet gratis, en dit moet elke maand gecontroleerd worden en in geboekt worden, ik heb gevallen geweten van 25€ per maand.
maar nu krijg ik een brief waar in staat dat ze daar €100,27 aanrekenen voor een aanmaning, interesten, inningsrecht en kwijtingsrecjt op saldo.
100€ is niet weinig maar vergeet niet daar zit ook 21%btw in

Dus 100,27 - de BTW = 82 euro de rest is BTW
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Fons54
Berichten: 445

#3 , 19 jun 2019 08:21

Kan je niet rechtstreeks naar de schuldeiser overschrijven?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 jun 2019 09:33

Kan je niet rechtstreeks naar de schuldeiser overschrijven?
De schuldeiser is veel veiliger via de deurwaarder, en de kosten worden toch op de schuldenaar verhaald.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Fons54
Berichten: 445

#5 , 19 jun 2019 09:37

Kan je niet rechtstreeks naar de schuldeiser overschrijven?
De schuldeiser is veel veiliger via de deurwaarder, en de kosten worden toch op de schuldenaar verhaalt.
Dat weet ik, maar de schuldeiser zal de aan hem rechtstreeks betaalde bedragen niet terugstorten....op deze manier kan de kwijtingsrecht toch uitgespaard worden. Wel telkens melding maken van de betaling. Het is maar een tip...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 jun 2019 09:56


Dat weet ik, maar de schuldeiser zal de aan hem rechtstreeks betaalde bedragen niet terugstorten....op deze manier kan de kwijtingsrecht toch uitgespaard worden. Wel telkens melding maken van de betaling. Het is maar een tip...
Je hebt een punt, maar in de praktijk beloven schuldenaren maar men stort soms eens niet, bij een deurwaarder weet men dat men gaat storten want het kost elke maal centen.
Dit is net het zelfde als iemand een mail sturen of een brief sturen met een briefhoofd van een advocaat erop .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 19 jun 2019 12:25

Overeenkomen met de schuldeiser om alles ineens op zijn rekening te betalen. Dan ben je van de DW vanaf.

ThisSam
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#8 , 21 jun 2019 22:41

Overeenkomen met de schuldeiser om alles ineens op zijn rekening te betalen. Dan ben je van de DW vanaf.
Als ik het in 1 maal kon betalen zou ik niet in schijven afbetalen. Student die elke maand werkt om studies en onderdak te kunnen betalen. Tijdens den blok is zelfs €150 best veel...

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”