Pagina 1 van 1

Klant betaalt factuur niet

Geplaatst: 13 jun 2019 17:15
door Rockaway
Hallo,

Ikzelf, actief in bijberoep verhuur enkele feestmaterialen.

De klant betaald zijn factuur niet (820 EUR incl BTW), hij reageert niet op telefoons, sms of email's. Wat kan ik doen?

Gezien mijn activiteit in bijberoep is betreft dit wel een serieus deel van mijn jaarlijkse omzet... Klant heeft in feite na het huren alle contact verbroken.. kan dit zomaar? (ik heb gefactureerd op zijn ondernemingsnummer, dus hij verdient nog eens ook - BTW recuperatie + Kosten)

Wat zijn de kosten voor een incassobureau, deurwaarder of advocaat en wie betaald deze uiteindelijk?

Het spreekt voor zicht dat ik mijn factuur wil innen en zelf "geen" kosten wil maken...

Re: Klant betaalt factuur niet

Geplaatst: 13 jun 2019 17:37
door Kali
Indien u een onderneming bent, en de klant is een onderneming dan is de 'goedkoopste' oplossing een IOS procedure … Dient door een advocaat aangevraagd te worden bij de gerechtsdeurwaarder.

Hebt u al nagekeken dat de klant niet ,failliet is?

Re: Klant betaalt factuur niet

Geplaatst: 13 jun 2019 17:48
door Rockaway
De klant in kwestie is een eenmanszaak.

Wat is de kostprijs van zo'n IOS procedure en wie betaald dit finaal?

Re: Klant betaalt factuur niet

Geplaatst: 13 jun 2019 19:12
door lukasi
….hij reageert niet op telefoons, sms of email's. Wat kan ik doen?
je hebt hem toch al een aangetekende ingebrekestelling gestuurd?

Re: Klant betaalt factuur niet

Geplaatst: 13 jun 2019 19:46
door denlowie
Terug een bewijs om zeker in u geval 50% voorschot te vragen.

Het zijn altijd de zelfstandige die het verlies lijden .

Re: Klant betaalt factuur niet

Geplaatst: 26 jun 2019 16:05
door Rockaway
Ikzelf heb de klant ondertussen een laatste maal aangeschreven (nog steeds zonder supplementaire kosten).
Zijn aangetekend schrijven wordt wel niet afgehaald bij de post? (is dit een probleem of niet?)

Vanaf volgende week zal ik mijn dossier doorgeven aan een gerechtsdeurwaarder die in eerste instantie ook een minnelijke invordering zal sturen...

Re: Klant betaalt factuur niet

Geplaatst: 26 jun 2019 16:09
door WP002
Zijn aangetekend schrijven wordt wel niet afgehaald bij de post? (is dit een probleem of niet?
Nee. De inhoud van een aangetekend schrijven wordt geacht gekend te zijn. Normaal stuurt u in dat geval zowel een gewone brief als een aangetekende, waarbij u in beide naar elkaar refereert ("Voor de goede orde wordt u dit schrijven zowel aangetekend als per gewone post gestuurd"). Dat hij het niet afhaalt is zijn eigen probleem, niet het uwe.

Re: Klant betaalt factuur niet

Geplaatst: 26 jun 2019 16:22
door mava105
Ben je zeker dat je het juiste adres hebt? Ben je bij hem al eens gaan aanbellen?

Re: Klant betaalt factuur niet

Geplaatst: 26 jun 2019 16:35
door Rockaway
Ja hoor, (heb daar ook alles geleverd)

All eens gaan aanbellen, er stond een auto op de oprit, maar niemand deed open...
Ik heb toen ook een bericht achtergelaten in de brievenbus (die terug vakkundig genegeerd werd).

Re: Klant betaalt factuur niet

Geplaatst: 26 jun 2019 18:17
door Ghentian
Ik ben persoonlijk niet overtuigd van de IOS-procedure, maar dat is een keuze die je natuurlijk zelf maakt.

Je moet het ereloon van de advocaat betalen, de interesten en schadevergoeding wordt geplafonneerd op 10% en er zijn deurwaarderskosten. Als de klant vervolgens de vordering betwist - hoe onterecht ook - zijn alle kosten voor niets en stopt de IOS. Er heeft geen rechtszaak plaatsgevonden dus de kosten voor de advocaat ben je dan ook kwijt (geen rechtsplegingsvergoeding). Dan kan je alsnog naar de ondernemingsrechtbank.

Waarom schakel je geen incasso in met een 'no cure no pay' formule? Die doen hetzelfde als een gerechtsdeurwaarder in deze fase, maar voor minder geld.

Re: Klant betaalt factuur niet

Geplaatst: 26 jun 2019 20:05
door denlowie
Het goedkoopst is een incaso, want een deurwaarder moet u eerst alles zelf betalen, met geen enkel zekerheid !

Re: Klant betaalt factuur niet

Geplaatst: 26 jun 2019 20:08
door Franciscus
Als u lid bent van een zelfstandigenorganisatie kan u daar ook vragen om te helpen.

Re: Klant betaalt factuur niet

Geplaatst: 27 jun 2019 09:01
door Rockaway
Ik heb gekozen voor een deurwaarder die ook een minnelijke invordering zal sturen. (Mijn boekhouder had deze aangeraden)

Dossierkost 50 EUR (maximaal verlies voor mij).

IOS procedure ook bekeken (als volgende stap), maar ik denk dat ik die stap zal overslaan...