Betaalde schulden van broers terug eisen

Kellyflies
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Betaalde schulden van broers terug eisen

#1 , 06 jun 2019 19:32

Beste,

Mijn vriend heeft 3jaar lang de schulden, dat zijn 2 broers jaren geleden gemaakt hebben, via collectieve schuldbemiddeling moeten betalen omdat mijn vriend de enige van de familie is dat werkt.

Nu vragen wij hun al 2jaar om een groot deel ervan terug te betalen. (Zelfs niet het volledige bedrag) Maar elke keer als de datum eraan komt dat ze beloofd hebben om te betalen, beginnen ze moeilijk te doen.

Kunnen wij hier een pro deo advocaat voor aanstellen om zo het volledige bedrag dan terug te eisen of via welke weg doen wij dit het beste?

De advocaat die mijn vriend had voor schuldbemiddeling mag dit niet doen omdat zij de schuldbemiddeling geregeld heeft maar zij is wel degene die alle documenten van betalingen heeft.

Dank u

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 06 jun 2019 20:03

Pro Deo krijg je enkel bij een laag inkomen. Heb jij dat als je die andere schulden kon betalen?

Mathieu Rutten

#3 , 06 jun 2019 20:49

Ik vrees dat u zich vergist als u stelt dat uw vriend de schulden van zijn broers heeft MOETEN betalen. Hij heeft die betaald om van de miserie af te zijn. Er is immers geen onderhoudsplicht in de zijlijn. Ben je zeker dat je vriend zelf geen onderwerp was van collectieve schuldbemiddeling. De bedoeling van collectieve schuldbemiddeling is immers de schulden van de schuldenaar terugbetalen aan de schuldeisers. Als uw vriend schuldeiser zou zijn geweest, zou hij normaal ook door de bemiddelaar betaald zijn geweest en niet andersom. Anders ligt het natuurlijk als hij zich borg had gesteld. Dan worden de schulden op hem verhaald. Maar zoals u het voorstelt, lijkt het me heel onlogisch.

Reclame

Kellyflies
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 jun 2019 22:03

Mijn vriend had toen (voor wij samen waren) zelf ook schulden en ze hebben de schulden van zijn broers erbij genomen. Zijn broers wisten dat ze nergens langer dan 3maanden mochten werken of ze moesten ook beginnen afbetalen. We hebben papieren van de schulden van zijn broers en die op de namen staan van zijn broers en toch heeft mijn vriend die moeten betalen

Mathieu Rutten

#5 , 06 jun 2019 22:29

Alles hangt ervan af wat er precies in de CSR staat en vooral wie in CSR wordt genomen. Om een beter zicht te krijgen op de hele situatie lijkt het me best dat u als correct weergeeft. Tegen wie werd het vonnis van CSR uitgesproken? Is de Collectieve schuldenregeling CSR, inmiddels afgelopen?

Kellyflies
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 jun 2019 23:15

Mijn vriend heeft jaren geleden met zijn 3 broers samengewoond (zonder hun ouders). Hij is met zijn toenmalige vriendin gaan samenwonen. De rekeningen van Pidpa en electrabel stonden op mijn vriend zijn naam. Hij had een papier van overdracht aan zijn broers gegeven, dat zij enkel moesten opsturen en ze hebben dat nooit gedaan en hebben ook geen 1 rekening meer betaald. Plus toen zij uit het huis gingen hebben ze een varkensstal achtergelaten. Waar de Gezellige Woningen er ook een factuur van ontruiming en opkuis van het huis heeft opgesteld en dar hebben ze ook niet betaald. In 2011 stond er ineens iemand van een deurwaarderskantoor op mijne vriend zijn werk met papieren dat hij moest tekenen. Iets waar hij nu achteraf ook spijt van heeft dat hij dat gedaan heeft. Op de CSR stonden 6 schuldeisers op waarvan 2 van mijn vriend zelf en 4 van zijn broers.

Kellyflies
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 jun 2019 23:52

Wij willen nu gewoon het geld terug dat mijn vriend voor zijn broers betaald heeft

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 07 jun 2019 00:22

Dat moet hij terugvorderen van zijn broers.
De schuldeisers zullen dat niet teruggeven want zij hebben er recht op.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Kellyflies
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#9 , 07 jun 2019 09:03

Natuurlijk van zijn broers

Mathieu Rutten

#10 , 07 jun 2019 11:34

Is de collectieve afgelopen? Op de allerbelangrijkste vraag heeft u nog geen antwoord gegeven.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 07 jun 2019 12:33

NA een CSR is terug vorderen niet of bijna niet mogelijk.

Als de CSR ten einde is, dan zijn ook de schulden die nog niet betaald zijn als ook de kosten, dit word kwijtgescholden, dit is nu éénmaal het CSR. de schuldenaren dus de broers, die zijn hun schulden kwijtgescholden door het eindvonnis van de CSR, dus moeten die broers dan ook niks meer aan je vriend betalen.

U heeft nog niet geantwoord op de vraag van Mathieu !!

Dit is zeer belangrijk !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Kellyflies
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#12 , 07 jun 2019 16:56

De schuldbemiddeling is afgelopen van 1 september 2017

Kellyflies
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#13 , 07 jun 2019 16:59

En als we documenten hebben met hun naam op? Van schulden die op hun naam stonden maar mijn vriend heeft betaald?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 07 jun 2019 18:01

En als we documenten hebben met hun naam op? Van schulden die op hun naam stonden maar mijn vriend heeft betaald?
Dit heeft er niks meer mee te maken .

Eerst en vooral moet je weten wat de CSR is !

Dit is voor mensen die geen uitweg meer weten, en de gemeenschap dus een rechter maakt een vonnis, met alle bepalingen die moeten erin, ook een eind datum .

Als deze einddatum bereikt is dan worden alle schulden als deze er nog zijn, en alle kosten van deurwaarders volledig kwijt gescholden, ook al hebben ze niks maar ook niks afbetaald !

Dus u vriend en zijn broers die zijn hun schulden kwijtgescholden, en NIEMAND kan nog met schulden af komen van voor het vonnis.

Dus u vriend kan NIKS nog eisen van zijn broers, dit is alles door de rechtbank op nul gezet.

Ik denk niet dat je het CSR begrijpt !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Kellyflies
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#15 , 07 jun 2019 19:10

Het gaat niet over schulden van voor het vonnis. Dat weten we want er was na de uitspraak van de rechter NOG een rekening opgedoken en die is dan ook kwijt gescholden. Alles is ondertussen al 2jaar afbetaald en de collectieve is dus ook al 2jaar geleden beëindigd. Mijn vriend zoekt gewoon een manier om het geld, dat hij voor zijn broers toen tijdens de collectieve betaald heeft, op de 1 of andere manier van hun terug te krijgen want ze willen dit niet uit eigen wil doen. Schulden maken kunnen ze en dan een ander ervoor laten opdraaien en dan voelen ze zich te goed om €1 terug te betalen. (Sorry hiervoor maar het zit ons echt hoog als ze al 2jaar beloven om het terug te geven tot het zover is)

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”