Collectieve Schuldbemiddeling uitstap?

dekust778
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Collectieve Schuldbemiddeling uitstap?

#1 , 08 mei 2019 19:45

Goedeavond,

Een dikke 2 jaar geleden ben ik na een zeer dure echtscheiding en ziekte in de CSR gevallen. Mijn financiële toestand was op dat moment zeer aangeslagen. Nu 2, zware zware, jaren verder ben ik eindelijk weer op een goed punt terecht gekomen. Goed inkomen, gezond. Maar zit ik nog steeds gebonden aan de CSR. Nog 5 jaar trouwens.

Ik weet dat zomaar uit de CSR stappen geen optie is voor mezelf. Maar ik speel met de gedachten om de schuldeisers aan te schrijven en zelf een overeenkomst te sluiten. Tegen een hoger bedrag dan wat ze na 5j CSR zouden ontvangen. Een veel hoger bedrag, maar voor dezelfde termijn als de schuldregeling! Omdat mijn situatie gewijzigd is kan ik me dit veroorloven om meer schulden dan 2 jaar geleden te betalen maar toch niet meer in het strenge regime van CSR te zitten. Let de bemiddelaar krijgt heden al mijn inkomsten...

Op dit moment is dit enkel een denkpiste en wil ik verschillende meningen horen. Hoe zouden schuldeisers reageren op een hoger bod dan wat ze zouden ontvangen door enkel de schuldbemiddeling? Moet ik dat best door een advocaat laten doen? Of zelf een brief opmaken met bedrag en einddatum? Zouden de schuldeisers de bemiddelaar contacteren nadat ik contact met hen opnam? Mag ik de schuldeisers contacteren buiten weten van de bemiddelaar om?
Financieel kan ik ongeveer 30% meer betalen dan men doet in schuldbemiddeling en zonder de bemiddeling zou ik ongeveer 7/800EUR maandelijks(na aftrek vaste kosten, spaargeld voor onvoorziene uitgaven en betaling schulden) overhouden om van te leven, kleren enzo. Let ik heb wel een dochter, dus dat geld is niet enkel voor mij. Nu krijg ik wekelijks 100eu en is het vaak bedelen voor extra's. Op deze manier zou ik gezonder kunnen leven en mijn schulden netjes aflossen. Ook het gevoel hebben dat ik een volwaardig persoon ben. Want met die CSR heb je echt dat gevoel niet. Elke rekening doorsturen, alles moeten vragen. Het is best zwaar, ook al ben ik er dankbaar om, want het heeft destijd mij gered!

Vooral moest ik een overeenkomst hebben met de schuldeisers en ik blijf netjes betalen zoals afgesproken, zouden zij dan andere stappen kunnen ondernemen of zou zo een verbintenis bindend zijn? Ook als ik reeds overeenkomsten heb dan zou er toch geen beslag op mijn loon kunnen gelegd worden door deze eisers? Net voor ik de stap zette in CSR werd er beslag op mijn loon gelegd en moest dat dan gebeuren dan kan ik natuurlijk mijn afspraken met de schuldeisers niet kunnen nakomen waardoor ik in een erger straatje terecht zou komen als nu.

bedankt voor jullie feedback!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 mei 2019 19:56

Het is niet alleen die schuldeisers, maar al de kosten, zoals van den deurwaarder en intresten zullen op je bord terecht komen.
Zeer goed nadenken eer je beslist, en een advocaat raadplegen voor je verder te helpen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

dekust778
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 mei 2019 21:25

Het is niet alleen die schuldeisers, maar al de kosten, zoals van den deurwaarder en intresten zullen op je bord terecht komen.
Zeer goed nadenken eer je beslist, en een advocaat raadplegen voor je verder te helpen .
Deurwaarderskosten zijn te verwaarlozen, daar ik hulp zocht voor ik verdronk. De intresten zijn natuurlijk een punt. Maar dat is net de bedoeling eruit te stappen met afspraken met de schuldeisers voor ik alles opzeg. Zodat ik duidelijk afspraken heb zonder surprises.

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”