budgetbemiddelaar

Maggy Mertens
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

budgetbemiddelaar

#1 , 07 mei 2019 13:42

Mijn broer is niet bekwaam om zijn eigen financiën te regelen. Hij zit momenteel bij het OCMW in budgetbeheer. Het OCMW wil er in de nabije toekomst mee stoppen en vraagt hem om het zelf te doen of naar een bemiddelaar over te stappen. Vermits hij zo al niet teveel geld over heeft op het einde van iedere maand kan hij een advocaat niet betalen. Ik heb met het OCMW afgesproken dat ik hem wil helpen en het van hun overnemen. Ik wil me volledig over hem ontfermen en wil alleen maar dat hij met mijn hulp uit de schulden kan blijven. Hij is niet verantwoordelijk genoeg en vooral heel nalatend om dit zelf te doen?
Mijn vraag aan jullie is hoe neem ik dit aan en welke instanties dien ik te raadplegen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 07 mei 2019 14:30

Wat geeft het OCMW als reden op waarom zij stoppen? Werkt uw broer niet goed mee met het O.C.M.W.?
Ik vind dit toch wel dubbel. Laat ons niet vergeten dat heel wat O.C.M.W.'s erkend zijn in het kader van schuldbemiddeling. Indien u meent dat uw broer handelsonbekwaam is, raad ik u aan om contact op te nemen met de griffie van het vredegerecht om eventueel een voorlopige bewindvoering aan te vragen. Wordt dit positief beantwoord dan kan u aangesteld worden als voorlopig bewindvoerder voor uw broer zonder de kosten aan een "professionele" bewindvoerder.

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 07 mei 2019 14:37

Idd raar dat OCMW wil stoppen.
Edoch OCMW werkt alleen maar indien mensen willen meewerken.
Dat is hun opdracht iets anders niet.

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 07 mei 2019 14:40

Franciscus, vandaar dat ik vroeg naar de reden van stopzetting en/of broer al dan niet samenwerkte met het OCMW. Immers budgetbegeleiding heeft enkel maar zin als de gebudgetteerde mee werkt. Dit is voor alle hulpverleningsissues zo.

Maggy Mertens
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 mei 2019 15:54

Mijn broer werkt zover ik weet volledig mee. Het OCMW geeft mij als reden dat het vroeger wel kon dat zij deze bemiddeling onbeperkt bleven verder zetten maar dat vanaf dit jaar zij de opdracht kregen om zo snel als mogelijk de personen door te sturen naar een erkend bemiddelaar (advocaat) of dat zij (indien de persoon in kwestie schulden vrij is) weer zelfstandig hun financiën beheren. Dit is voor hem geen goede optie omdat Ik van mening ben dat het beter voor hem is dat hij niet zelfstandig alles weer op zich neemt omdat hij veel te nalatig en onverantwoordelijk is. Heel graag wil ik mij over hem ontfermen (zuster- broederliefde hé) zodat hij een schuldenvrij bestaan kan voortzetten.
Alvast bedankt voor de snelle reactie en hopelijk krijg ik het snel voor elkaar zodat wij ook weer op beide oren kunnen slapen.
Mvg. Maggy

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 08 mei 2019 18:22

Wat Mathieu Rutten heeft geschreven lijkt me dan de beste oplossing
Eventueel kan u ook een algemene lastgeving opstellen waarin de lasthebber bent en uw broer de lastgever.
Dan laat u alles naar u komen van brieven maar vooral rekeningen.
Maar heeft nadeel dat hij nog wel aan zijn eigen rekening kan. U treedt echter op in zijn naam.
Heb dat zelf jaren gedaan voor moeder en een nicht.
Maar die konden uiteraard nog wel zelf aan hun geld.

Bewindvoering geeft u volledige bevoegdheid en is uw broer handelingsonbekwaam. U kan dan vb voor hem een debetkaart hebben met beperkt bedrag en beperkte opvraging per keer.
U dient dan wel de boekhouding te voeren - doe alles via bank dan hebt u weinig werk.

artemis
Berichten: 3294

#7 , 08 mei 2019 20:09

Bewindvoering voor eigenen valt best wel mee hoor, ik doe het nu al ruim anderhalf jaar voor mijn eigen partner na een cva. Het opstarten is wel omslachtig maar eens het loopt dan loopt het eigenlijk vlot. Boekhouding doe ik op Excell, er is daar een speciaal model voor bewindvoering. De beperkingen worden bepaald door de vrederechter in de beschikking en enkel voor belangrijke investeringen/zware aankopen is er een extra toelating nodig. Elk geval is anders maar als uw broer geen eigendom heeft zie ik niet meteen een probleem.
Hoe dan ook beter zelf bewindvoering doen dan door een externe, want dan ben je alle pedalen kwijt over zijn leven/behoeften/rekeningen + de prijs.

Ik denk dat jij dat kan.

Maggy Mertens
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 mei 2019 11:31

Heel hartelijk dank voor jullie respons. Heb nu de nodige info en zal zeker mijn best doen alles op de rails te krijgen.
Mvg, Maggy

Yuri
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#9 , 11 mei 2019 10:53

Het OCMW is verplicht om bijstand te leveren. Het is niet van willen, het is van moeten.
Vele OCMW kennen blijkbaar hun eigen OCMW-wet niet meer en de RMI wet van 2002. Als het OCMW weigert schuldbemiddeling te doen en de administratieve plichtsplegingen dan contacteer je best het CAW en als dat niet lukt, laat het op papier zetten en schrijf het arbeidsauditoriaat aan van de arbeidsrechtbank. Als de inkomsten van betrokkene te laag zijn is er rechtsbijstand, dus ook een advocaat.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”