Aantal aktes (Hypotheek en mandaat) bij 2 woningen

Pieter Verstraete
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Aantal aktes (Hypotheek en mandaat) bij 2 woningen

#1 , 05 mei 2019 18:19

Graag stel ik volgende vraag:

Wij hebben bij onze huidige bank een hypothecaire inschrijving van 100% voor het woonkrediet van onze eigen woning. Daarnaast hebben we een hypothecaire volmacht van 100% op het woonkrediet van onze huurwoning.

Tijdens mijn bankenronde (in kader van mogelijke herfinanciering) kreeg ik volgende constructie te horen met 2 aktes:
- 1 hypothecaire inschrijving op 2 woningen
- 1 hypothecaire volmacht op 2 woningen

Bij bovenstaande constructie zouden de inschrijvingskosten een stuk lager liggen in vergelijking met onderstaande constructie met 4 aktes:
- 1 hypothecaire inschrijving op de eigen woning
- 1 hypothecaire inschrijving op de huurwoning
- 1 hypothecair mandaat op de eigen woning
- 1 hypothecair mandaat op de huurwoning

Dat een constructie met 4 aktes hogere kosten met zich meebrengt, klinkt logisch maar ik vraag me af wat eventuele argumenten zouden zijn voor een bank om te kiezen voor de laatste (4 aktes) constructie?

Ik ben van plan om de herfinancieringskosten mee te ontlenen. Kan dit hierbij een rol spelen? Bv. overheid die een onderscheid wil zien tussen de lening en de herfinancieringskost bij het fiscaal inbrengen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 06 mei 2019 11:28

Herlees uw hypotheek-akte. Vermoedelijk staat daar in dat de hypotheek van toepassing is op al uw eigendommen, huidige en toekomstige. Dat wordt meestal zo gedaan. De volmacht : idem op al uw eigendommen voor het supplement van de hypotheek.
Uw aftrek in belastingen is nu enkel op de lening op uw eigen woning. Het bedrag dat in aanmerking komt wordt proportioneel verminderd als u de herfinancieringskosten mee leent.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Pieter Verstraete
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 mei 2019 16:42

Ok, bedankt voor de reactie!

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”