Verbreking krediet na overlijden

KC
Topic Starter
Berichten: 2

Verbreking krediet na overlijden

#1 , 11 jun 2008 11:11

Ik zal eerst even de situatie uitleggen:

Mijn moeder is eind september verleden jaar komen te overlijden. Ze had eigenlijk nog maar net een nieuwe wagen gekocht (2 maanden oud) op krediet, dus er waren nog maar 2 afbetalingen gebeurd. Ik als enige erfgenaam had de beslissing genomen om die wagen weg te doen, puur uit praktische overwegingen. Had ik naar mijn moeder haar financieringsbureau (van Peugeot zelf) gebeld om te vragen wat ik nu het beste kon doen.

PSA aan telefoon: "Oh maar totaal geen probleem, in geval van overlijden moet u me enkel de overlijdensakte opsturen, je brengt de wagen binnen en ik breng de rest in orde."
Ik: "Hoe zit het met de verdere afhandeling, moet ik nog een resterend saldo betalen of schadevergoeding voor annulatie van het contract of zo?"
PSA: "Nee moet je je absoluut geen zorgen om maken, zodra ik de overlijdensakte heb breng ik je alles in orde en dat sluit het dossier af"

Goed, ik wagen binnen gebracht. Een week later kreeg ik een aangetekende brief dat ik nog een openstaand saldo had van de maandelijkse aflossingen van oktober en november. Weer maar eens getelefoneerd.

PSA: "Kan inderdaad kloppen, ben nog aan je afsluiting bezig, je wagen moet eerst hier binnen komen vooraleer ik alles kan afsluiten, tot dan word je administratief nog bekeken als "wanbetaler". Zodra alles in orde is wordt dit automatisch aangepast. Het kan zijn dat je nog aangetekende brieven gaat krijgen, negeer die maar gewoon, hoef je dus niet te betalen"

Had in januari dus nog 1 aangetekende brief gehad en voor de rest niks meer van gehoord, dus dacht dat het wel in orde ging zijn. Tot ik gisteren in de bus keek, brief van PSA (niet-aangetekend) waarin stond dat dankzij ingebrekestelling mijnentwege het contract eenzijdig opgezegd is geworden, ze hebben mijn moeder haar wagen verkocht, die verkoopwaarde afgetrokken van het totaal geleende bedrag, opgeteld met nalatigheidskosten en dergelijke en nu blijft er dus nog een verschuldigd saldo over van € 5040,00. Dit zou ik nu dus moeten gaan betalen terwijl er mij altijd gezegd is geworden dat ik verder geen kosten meer zou hebben en alles in orde zou moeten zijn.

Hier ga ik dus niet mee akkoord maar nu vroeg ik me af, kan ik hier iets tegen beginnen? Ik weet wel dat het mijn woord tegen het hunne is, maar ik vind dit persoonlijk niet kunnen, dus nu wil ik enkel weten als ik kans maak moest ik hier verder mee gaan.

Alvast bedankt.

Mvg,
Kristof

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
evgoeth
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#2 , 11 jun 2008 11:28

Beste Kristof,

Het is een moeilijke.
Ik raad altijd iedereen aan om na een telefoongesprek altijd op papier te zetten wat er aan de telefoon is overeengekomen en dat dan aangetekend op te sturen, want wie kan er nu bewijzen wat er aan de telefoon is gezegd?

Als je een brief stuurt, heb je tenminste een (kleine) poot om op te staan.

Ik neem aan dat je een afrekening hebt gekregen van de kosten die nog moeten betaald worden?

Ik vind persoonlijk die 5000 euro die nog moet opleggen een zeer groot bedrag, ook al omdat de wagen net nieuw was, dus de waarde die zij ervoor gekregen gaan hebben zal nog redelijk hoog liggen.

Ik zou proberen uit te vinden voor hoeveel de wagen is verkocht.
Probeer wagens van hetzelfde bouwjaar te vinden, met hetzelfde aantal kilometers erop en probeer eventueel te argumenteren dat zij hem (misschien) onder de prijs hebben verkocht.

Probeer de intrestvoeten uit te pluizen en zie hoeveel ze jou hebben aangerekend.

Als je rechtsbijstand hebt, dan kan de advocaat van de verzekering misschien helpen. Het zal niet makkelijk zijn, jij zal hen op foutjes moeten betrappen, maar ik vrees dat je uiteindelijk toch nog zal moeten betalen.

Veel succes allessinds.

KC
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 11 jun 2008 12:17

Bedankt voor het snelle antwoord!

Maar hier vreesde ik dus al voor, als het op contractuele details gaat aankomen begin ik er liever niet aan want dan kan het me uiteindelijk wel eens meer gaan kosten dan wat het me nu zou kosten.

Alle gegevens staan eigenlijk vermeld op het eindafschrift en alles wat erop staat klopt. Mijn moeder was een lening aangegaan voor het volledige bedrag. Dat bedrag plus intresten en andere kleine kosten min de verkoop van de wagen door henzelf, stond dat zij hem verkocht hadden voor 14000 euro (wat ik persoonlijk raar vind aangezien hij nog geen 2 maanden oud was en nieuwwaarde 22000 incl BTW was). Het probleem is net, moest ik geweten hebben dat ik nog moest bijbetalen (en zeker zoveel) dan had ik hem gehouden en zelf verkocht want dan had ik er waarschijnlijk meer voor gekregen. Maar goed, denk dat ik het hier dan bij ga laten en gewoon die 5000 euro maar ga betalen aangezien je met details toch meer geluk moet hebben als wat anders.

Toch bedankt!

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”