risico's - gevolgen zelf stopzetten CSR

Kimkim
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

risico's - gevolgen zelf stopzetten CSR

#1 , 09 apr 2019 12:18

Hallo
Door boedelschulden buiten mijn wil om (foutgelopen huurcontract ect) zijn er boedelschulden ontstaan.
Ik heb van iemand vernomen dat men eventueel zelf afstand kan doen van de CSR en die daarna weer kan aanvragen.
Van iemand anders verneem ik dan dat de rechtbank je ook vijf jaar kan weigeren terwijl ik eerst dacht dat dat enkel zo was als de bemiddeling werd herroepen door de schuldbemiddelaar en rechtbank en niet door de schuldenaar zelf. Welke risico's loop ik bij zelf stopzetting en kan ik dan nog opnieuw de CSR opnieuw aanvragen zodoende de deurwaarders en interesten en alle miserie te vermijden?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 apr 2019 12:44

De persoon waarvan de minnelijke of gerechtelijke aanzuiveringsregeling werd herroepen bij toepassing van artikel 1675/15, § 1, eerste lid, 1° en 3° tot 5°, kan gedurende een periode van vijf jaar te rekenen vanaf de datum van het vonnis van herroeping geen verzoekschrift tot het verkrijgen van een collectieve schuldenregeling indienen.

Het risico om er een einde aan te maken is dat je alle deurwaarderskosten en intresten terug zal moeten betalen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Kimkim
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 apr 2019 12:53

werd herroepen, mss mijn vraag goed lezen? ZELF stopzetten is niet hetzelfde ;)

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 apr 2019 14:17

werd herroepen, mss mijn vraag goed lezen? ZELF stopzetten is niet hetzelfde ;)
Met ingang vanaf 1/9/2013 is een wetswijziging van kracht : de schuldenaar kan vanaf dan wel vrijwillig afstand doen, en er geldt geen wachttijd als je daarna toch weer je toevlucht moet nemen tot collectieve schuldenregeling. Een eenvoudige brief naar de griffie van de arbeidsrechtbank volstaat. De rechter moet na de vrijwillige afstand wel uitspraak doen over de verdeling en de bestemming van de gelden op de bemiddelingsrekening.

Het spreekt vanzelf dat je goed moet nadenken en goede raad inwinnen vooraleer je beslist vrijwillig afstand te doen van een lopende procedure. Het einde van de procedure, zowel bij herroeping als bij vrijwillige afstand,heeft als gevolg dat de schuldeisers weer allemaal beslag kunnen komen leggen op elk persoonlijk of gemeenschappelijk bezit van de schuldenaar.
Bron :Dyzo
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”