collectieve schuldbemiddeling

Leneken
Topic Starter
Berichten: 1

collectieve schuldbemiddeling

#1 , 07 jun 2008 12:31

Hallo,

Ik zit in collectieve schuldbemiddling en ik zit toch wel met een vraagje,
mijn advocaat wil dat ik ga werken omdat ze zegt dat er niet genoeg geld binnen komt. Maar mijn man is bakker en verdient genoeg zo heeft ze een 2000 euro per maand. En onze huishuur bedraagt maar 425 euro. Ook hebben we 2 kinderen waarvan er nog maar 1 naar school gaat.
Ze begrijpt niet dat als ik zou gaan werken de jongste naar de creche moet en dat dat enorm veel geld kost zodat het nutteloos is dat ik zou gaan werken. En daarbij komt er nog bij dat mijn oudste een slaapprobleem heeft waardoor hij maar gaat slapen rond 2 uur 's nachts.
Zouden er gevolgen kunnen optreden als ik toch thuis zou blijven en zou ze ons van de collectieve kunnen verwijderen? Ik weet echt niet meer wat te doen.

Leneken

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 16 jun 2008 13:42

1). De opdracht van de bemiddelaar betaat er in om de schulden te betalen, niet om te bepalen hoe u moet gaan leven.
2). De max. dagprijs in een créche is 24,07 euro/dag op maandbasis een 500 euro. Een part-time job is op zijn minst al goed zijn voor 7 a 800 euro inkomen per maand.

U zou toch min. een deeltijdse job kunnen aanvaarden? De kans is heel erg klein dat u de max. zou moeten betalen voor kinderopvang, indien u deeltijds zou gaan werken. U raakt sneller uit de schulden en/of de bemidddelaar kan u een hoger leefloon uitkeren.

Aan u deze keuze om te berusten in de zaak of om een nieuwe start te nemen!

Eddy009
Berichten: 187

#3 , 17 jun 2008 20:10

Ik ben het eens met Lex.

Het is zelf vaak zo dat de rechtbank eist dat er inspanningen worden geleverd om de inkomsten te vergroten.

Dit komt zowel de schuldeisers als uzelf ten goede.

Indien u zulks niet doet, kan dit een grond uitmaken tot herroeping van uw collectieve schuldenregeling waardoor alle schuldeisers hun uitvoeringsrechten herwinnen. Het lijkt mij toch beter om één en ander te vermijden.

Wat betreft de kinderopvang : als je een crèche hebt die wordt 'erkend' dor Kind en Gezin ga je in jouw geval maximaal 12.50 EUR per dag betalen (en vermoedelijk zelf nog iets minder). Als je bvb 4/5 zou werken, zoals die in vele 2-oudergezinnen (vrouw werkt deeltijds), zou je dus 16 x 12.50 EUR dienen te betalen per maand, waarbij je zelf 80 % van de totale kostprijs kan inbrengen bij uw personenbelastingen.

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”