Geld geleend, maar men betaalt niet terug

PierreP
Topic Starter
Berichten: 10

Geld geleend, maar men betaalt niet terug

#1 , 06 jun 2008 13:50

Ik heb aan iemand in goed vertrouwen een som geld geleend. Het betreft een duizend euro.
Ik heb alles op papier gezet: data, afbetalingen, intresten, en heb ook identificatiepapieren van deze persoon.
Nu lijkt deze van de aardbol verdwenen.
Welke stappen kan ik ondernemen om mijn geld terug te krijgen?
Bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD
Berichten: 3580

#2 , 06 jun 2008 15:29

Ik veronderstel dat het een prive lening is. Sedert de wet op de privacy verstrengd is kan men zo maar niet zoals vroeger naar de dienst bevolking stappen om het nieuwe adres van iemand te laten opzoeken. Dit voor zover hij zijn adresverandering doorgegeven heeft. Deurwaarders kunnen dit wel.

PierreP
Topic Starter
Berichten: 10

#3 , 06 jun 2008 18:28

Bedankt John, maar ik ben vrij zeker dat de persoon nog altijd op hetzelfde adres woont (kan binnen zijn spullen zien staan), alleen is hij er nooit of doet hij niet open als hij ziet dat ik het ben.
Ik zat dus eerder te denken in termen van procedures om het geld zelf terug te krijgen.

Reclame

Eddy009
Berichten: 187

#4 , 06 jun 2008 21:25

Beste Pierre,


Even ter bevestiging : dienst bevolking zal jou de adresgegevens van jouw debiteur niet meedelen. Zowel een advocaat als een gerechtsdeurwaarder kunnen het Rijksregister radplegen.

Wat je nu eerst en vooral dient te doe is jouw debiteur AANGETEKEND aanmanen om tot betaling over te gaan. Dit is ondermeer belangrijk vor de aanvang van de zogenaamde moratoire intresten (die thans 7 % bedragen), want deze beginnen pas de lopende vanaf de eerste (bewezen) ingebrekestelling. Voor alle duidelijkheid : deze intresten komen bovenop de intresten die overeengekomen zijn in de 'leningsovereenkomst'.

Indien jouw debiteur niet reageert, heb je ofwel de keuze om naar een Gerechtsdeurwaarder te stappen ofwel om een raadsman te raadplegen. Uiteindelijk doen zij beiden nogmaals hetzelfde : nogmaals de debiteur aanmanen.

Om jouw keuze te helpen vergemakkelijken :
een gerechtsdeurwaarder is goedkoper : mag enkel een bij wet vastgesteld tarief raadplegen - voor een loutere aanmaning + raadpleging rijksregister zal dat zo'n 33.00 EUR zijn (zie www.gerechtsdeurwaarders.be , tabblad tarieven)
een advocaat volgt één en ander (in principe) beter op (zal bvb briefwisseling beantwoorden), maar is meestal duurder (één tip : informeer u voraf over de kostprijs).

mvg.

PierreP
Topic Starter
Berichten: 10

#5 , 06 jun 2008 23:49

Beste Eddy,

Bedankt voor de informatie, hier kan ik weer wat verder mee.
Stel dat men na de tweede aanmaning (van de gerechtsdeurwaarder of advocaat) nog steeds niet wil overgaan tot betaling, wat gebeurt er dan?

Pierre

RijmenamsK
Berichten: 50
Locatie: Tienen

#6 , 07 jun 2008 08:29

Beste Pierre,

Heb je ook een contract opgesteld van de lening dat door beide partijen werd ondertekend?

Want indien er niets op papier staat van de lening met onder andere het bedrag, hoeveel betalingen van welk bedrag, vrees ik dat je niet veel stappen gaat kunnen ondernemen.

Dan is het zijn woord tegen het jouwe. En een storting van jouw rekening naar de zijne is geen bewijs, want dat kan voor de rechtbank even goed een gift zijn.

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#7 , 07 jun 2008 15:58

Beste Pierre,

Heb je ook een contract opgesteld van de lening dat door beide partijen werd ondertekend?

Want indien er niets op papier staat van de lening met onder andere het bedrag, hoeveel betalingen van welk bedrag, vrees ik dat je niet veel stappen gaat kunnen ondernemen.

Dan is het zijn woord tegen het jouwe. En een storting van jouw rekening naar de zijne is geen bewijs, want dat kan voor de rechtbank even goed een gift zijn.
OP schrijft in zijn bericht dat inderdaad alles gedetailleerd op papier staat.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

PierreP
Topic Starter
Berichten: 10

#8 , 07 jun 2008 16:47

Ja, alles staat zeer gedetailleerd op papier, met data, bedragen, percentages en noem maar op.

Eddy009
Berichten: 187

#9 , 10 jun 2008 20:20

Beste Pierre,


Ik ga jou niets wijs proberen te maken : daar waar vroeger de mensen ongerust/beschaamd waren indien ze een aanmaning kregen van een advocaat of Gerechtsdeurwaarder, is het tegenwoordig éénmaal de bittere realiteit dat veel mensen zich slechts zorgen beginnen te maken (of een zweem daarvan) wanneer ze een dagvaarding ontvangen.

Dat brengt mij meteen tot de volgende stap die je dient te ondernemen, nl. dagvaarden voor de bevoegde rechtbank (meestal woonplaats van jouw debiteur). Ook hier heb je wederom de keuze : ofwel stel je dit op met hulp van een gerechtsdeurwaarder ofwel met een advocaat. Wanneer een gerechtelijke procedure wordt aangespannen, is het misschien veiliger om te opteren een raadsman in te schakelen, ook al omdat er normaliter voor de rechtbank dient te worden verschenen (let wel, in principe kan je ook zelf verschijnen).

De kost van dagvaarding dient in elk geval door jou te worden voorgeschoten (kost van de dagvaarding hangt onder andere af van de waarde van het geschil, kostprijs schommelt meestal tussen de 110 à 220.00 EUR), en zal uiteindelijk moeten worden terugbetaald door de verliezende partij, uiteaard in die mate dat de verliezende partij kan betalen (een kei kan je helaas niet stropen).

Er bestaan nog andere middelen om pogen betaling te bekomen, ondermeer een oproep in verzoening. Dit is een kostenloze procedure waarbij de Vrederechter de partijen oproept en tracht te verzoenen (zie ook onderstaande link), doch is het zo dat de verwerende partij vaak niet verschijnt, en zeker al niet als het gaat om de betaling van vaststaande verschuldigde sommen. In dat geval is het eigenlijk tijdverlies, want zo bekom je geen uitvoerbare titel (= vonnis) waarmee je desgevallend de gerechtsdeurwaarder kan inschakelen. Die verzoening is m.i.vooral goed voor burenruzies enzo.

Ik zou je aanraden eens een kijkje te nemen op http://www.just.fgov.be/index_nl.htm . Daar vind je allerle brochures in pdf die zeker het lezen waard zijn en ongetwijfeld een heleboel van jouw vragen beantwoorden. Indien er alsdan nog specifieke vragen zijn, help ik je graag verder.

mvg

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”