Collectieve schuldenregeling : voordelen? Waar heb ik recht op?

Liesbeth007
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Collectieve schuldenregeling : voordelen? Waar heb ik recht op?

#1 , 28 mar 2019 12:52

Beste mensen,

Ik ben 32 jaar en sta met 15000 euro in het rood sinds kort in collectieve schuldenregeling. Ik krijg momenteel 571 euro per maand. Na mij te informeren heb ik recht op een volwaardig leefloon van 800 en iets meer. Ik woon samen met iemand die niet is meegestapt in de collectieve, maar ook boetes en brieven van deurwaarders toekrijgt.hij werkt sinds vandaag als kok na een lange periode inactiviteit zonder inkomen ook geen leefloon.
Ik heb met mijn schuldbemiddelaar afgesproken dat ik ging nadenken over het bedrag dat ik , wekelijks van haar zou krijgen, ik heb de volgende vragen

- is 80 euro per week haalbaar met daarin al zeker 30 euro naar medische kosten, eten, drinken, levensonderhoud zoals vuilniszakken, en helaas tabak
- kan ik als collectieve nu van een aantal voordelen genieten zoals vb: goedkopere consultaties Bij de arts? Voedselpakketten die gratis zijn? ( indien jullie een voordeel weten van wat dan ook, dan graag een seintje)

- is het mogelijk na 2,5 jaar uit de collectieve te stappen als al mijn schulden zijn afbetaald? Ik studeer in juni af als zorgkundige en de lonen zijn er goed op vooruitgegaan. De bedoeling is dat ik fulltime werk en zo de bevroren schulden op 2 jaar kan afbetalen

Ik dank jullie van harte, voor reacties.
Oprechte groet, lies

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 mar 2019 15:24

Wat voordelen betreft, wie een voordeel krijgt zoals goedkopere dokters bezoek en andere, dan is dit altijd 100% op de inkomsten, en in de CSR kan men daar niet op rekenen.
Het is de wetgever niet de schuld dat mensen schulden heeft en dat een zeer groot deel van de inkomsten naar schulden gaan !
Dus daar kan je misschien niet van genieten daar we u werkelijke inkomen niet kennen zonder u afhoudingen van de CSR.

Als u in de toekomst de CSR vervroegt verlaat dan komen terug de intresten en kosten bij.en zeker geen kwijtscheldingen .

Dus eigenlijk geen goed idee

En je inkomen is het loon die je van de werkgever of vervangingsinkomen ontvangt .
en niet het geen je van de schuldbemiddelaar krijgt.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.


Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”