lening op af betaling en faillissement.

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

lening op af betaling en faillissement.

#1 , 23 mar 2019 08:40

Een kleine vennootschap heeft een wagen gekocht op 60 maanden krediet bij een grootbank .

Na 24 maanden gaat de zaak failliet, en er moet nog 36 maanden betaald worden.

Is deze wagen eigendom van de bank of gaat die ook mee in het faillissement ??

De zaakvoerder kan met de bank een overeenkomst sluiten waar de bank 100% akkoord zou gaan mits al de betaling die rest hij ook betaald + de kosten.

Weet iemand of dit mogelijk is en kan de curator zich daar tegen verzetten
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#2 , 23 mar 2019 13:51

Beste

Als een vennootschap een krediet op afbetaling heeft aangegaan voor rollend materieel dan werd daar doorgaans een waarborg 'subrogatie' voor genomen.
Indien dat het geval is heeft de bank een voorrecht op de verkoopprijs van deze wagen. (De wagen is dus NIET de eigendom van de bank, maar in het faillissement heeft de bank wel een voorrecht).
Eens een faillissement is uitgesproken bent u niet gerechtigd om zelf afspraken lastens de vennootschap met schuldeisers te maken.
Laat staan dat u middelen uit de vennootschap zou kunnen gebruiken om één schuldeiser te betalen en de andere niet...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 mar 2019 15:27


Indien dat het geval is heeft de bank een voorrecht op de verkoopprijs van deze wagen. (De wagen is dus NIET de eigendom van de bank, maar in het faillissement heeft de bank wel een voorrecht).
Dit was dus mijn vraag, ik dacht dat de bank eigenaar bleef tot alles betaald was, maar dus niet.

Op dyzo het volgende .
De meubelen redden

Wil je bepaalde bezittingen die de curator in beslag mag nemen, een auto, werktuigen, meubels, een familiestuk, toch verder kunnen gebruiken na je persoonlijk faillissement, dan kan je het volgende doen:

Je koopt je goederen zelf terug van de curator en komt overeen met hem om de prijs in stukken af te betalen.

En dit heb ik hem dus aangeraden, en morgen voormiddag zie ik deze persoon en zal hem helpen voor een brief op te stellen voor deze aankoop.

En wat ik zeer raar vind is dat hij reeds 14 dagen failliet is verklaart en nog steeds niet in het staatsblad is verschenen, en de sluiting van de schuldeisers is reeds op 10 april en de vergadering van schuldeisers geloof ik op 12 april

Dus hij moet GEEN rekening houden met de bank

Maar het is wel een ingewikkeld faillissement, en verleden donderdag heeft de zaakvoerder naar de bank geweest en hij kan onmiddellijk 10.000€ krijgen voor een herstart, hij heeft waarborgen

Terug een faillissement na controle belastingen, voor de zoveelste die ik ken.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Fortuin
Berichten: 1013

#4 , 25 mar 2019 11:11

Ik weet dat de fiscus niet altijd een correct standpunt inneemt, maar een faillissement na controle belastingen is toch wel een serieus probleem zou ik zeggen? Dan moet er toch iets niet geheel correct verlopen zijn ... ?

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 mar 2019 11:32

Het is toch raar dat regelmatig faillissementen zijn na een controle.

februari verleden jaar een oude klant van mij kreeg na controle 120.000€ op zijn bord, heeft niks van luxe en geeft zelfs geen eigendom, en een alleen werkende zelfstandige .
En mocht je weten welke zaak het is zou je toch ook even nadenken, de uitbater geeft zelfs geen GSM laat staan een computer .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 apr 2019 12:00

Beste

Als een vennootschap een krediet op afbetaling heeft aangegaan voor rollend materieel dan werd daar doorgaans een waarborg 'subrogatie' voor genomen.
Indien dat het geval is heeft de bank een voorrecht op de verkoopprijs van deze wagen. (De wagen is dus NIET de eigendom van de bank, maar in het faillissement heeft de bank wel een voorrecht).
Eens een faillissement is uitgesproken bent u niet gerechtigd om zelf afspraken lastens de vennootschap met schuldeisers te maken.
Laat staan dat u middelen uit de vennootschap zou kunnen gebruiken om één schuldeiser te betalen en de andere niet...
Ik heb dit toch deze week kunnen verkrijgen voor dit gezin, via curator en via de bank, de gefailleerde was wel een vennootschap.

Hij heeft een persoonlijk een nieuwe lening die juist het bedrag vormt van de nog terug te betalen krediet .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”