Ingebrekestelling met superhoge intresten

Cenk
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

Ingebrekestelling met superhoge intresten

#1 , 06 mar 2019 10:39

Beste,
Ik heb een vraagje.
Vooraf al zeggen dat ik weet dat het mijn eigen schuld is...
Maar ik heb einde 2017 de 2 laatste betalingen van een afbetaalplan van een ziekenhuis over het hoofd gezien.
Wij zijn toen verhuisd en op die manier wss niet meer in de gaten gehouden.
I know, stupid...
Het gaat over 2x 137 euro, wat er nu in de ingebrekestelling plots 1175 zijn geworden...
Nu, ik vraag me af of het kan dat dit zo enorm oploopt...
Ik nam er het betaalplan bij en daar staat in:
"Indien betrokkene 2 mnd nalaat te betalen vervallen de betalingsfaciliteiten v rechtswege en dit zonder verwittiging... Het saldo wordt integraal opeisbaar. "
"Wanneer deze overeenkomst aan de rechtbank moet worden voorgelegd voor invordering of uitvoering ervan, zullen vanaf dagvaarding gerechtelijke intresten a wettelijke int rest voet worden gevorderd en zullen geen afkortingen meer worden toegestaan. "
Als ik verder lees in de ingebrekestelling worden er intresten berekend ten bedrage van 568.05 en een schadevergoeding van 330.89
Ik wilde bij jullie checken of dit correct berekend is en of dit kan?
Ik belde reeds met het advokatenkantoor en zij willen of kunnen het bedrag niet beperken.
Ook een afbetaling zou niet kunnen.
Als ik niet alles betaal zou er volgende week deurwaarder komen.
Ik kreeg hun ingebrekestelling gewoon in de bus, niet aangetekend, er stond wel een soort v streepjescode op enveloppe (moest dat überhaupt belang hebben).
Kan iemand me zeggen of deze gang van zaken wettelijk is? Dat ik me niet in de luren laat leggen... :-)
Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 mar 2019 10:51

Dit hoef niet aangetekend te zijn .
En ja kosten lopen zeer hoog op en zeker als je u niet aan je eigen afspraken niet houd .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Cenk
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 mar 2019 13:40

Dus het is niet vreemd dat ipv het nog openstaande saldo van 275 nu een totaal van 1175 dient betaald te worden?
Het is maar dat ik niks betaal wat niet moet...
Alvast bedankt

Reclame

Cenk
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 mar 2019 14:13

Ik vermoed dat de verwijlintresten werden berekend op ganse, totale initiële factuurbedrag, en niet op openstaand saldo...
Kan dit?
Ik hoop natuurlijk dat het een foutje is..
Maar wil graag eens van jullie horen of het juist en wettelijk is wat men vraagt.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 mar 2019 14:35

Een ziekenhuis heeft maar recht op conventionele intrest en een schadevergoeding als u zich daarmee akkoord verklaard heeft. Bijvoorbeeld als die voorkomen op iets wat u getekend hebt bij de inschrijving. Vaak is dit niet het geval. Dan heeft het ziekenhuis enkel recht op de verwijlintrest tegen de wettelijke intrestvoet (2 % per jaar sedert 1/1/2017).
Zelfs als u akkoord gegaan bent met een schadebeding kan de rechter dit verminderen.
Betaal het saldo van de hoofdsom, en de intrest van 2 % vanaf de ingebrekestelling, en vraag voor het overige (1) het bewijs dat u akkoord gegaan bent met de voorwaarden die een conventionele intrest en schadebeding voorzien en (2) een gedetailleerde afrekening.

Cenk
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 mar 2019 18:56

Ja, maar ze hebben me nu wel wat bang gemaakt. Bij niet betaling zou er een deurwaarder komen...

Cenk
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 mar 2019 19:10

Mag ik even concreet het overzicht aan je sturen:
Het gaat in totaal om 3 facturen waarvoor ik een afbetaalplan vroeg.
*Factuur van 28/2/2015 met vervaldatum 29/4/2015 = 3.241€
Daar rekent men nu 538.39 intrest bij.
*Factuur van 28/2/2015 zelfde vervaldatum = 27.81€
Intrest van 12.79
*Factuur van 25/6/2015 met VVD 23/8/2015 = 40€
Intrest 16.87

Dan staat er een schadevergoeding van 330.89 bij.

Dan mijn 22 betalingen van telkens 137.87 tussen 17/7/2015 en 11/12/2017 die er worden afgetrokken.

Ik moest normaal 24x betalen dus ik schreef ca 275€ te weinig over.
Maar dit werd nu dus 1174.69€ op de brief en op hun website, want daar kan je ook inloggen is het ondertussen 1175.50€. Ongeveer een 900€ erbij dus...

Ik weet niet meer wat we bij inschrijving in ziekenhuis ondertekenden.
Wel wat er op afbetalingplan stond.
Zie hierboven.

Denkt u dat ze dit kunnen vragen?

Alvast heel erg bedankt voor jullie tijd!

Mvg.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 mar 2019 19:52

Vergeet één ding niet ziekenhuiskosten verjaren na 2 jaar !

Laat dit eens goed uitspitten !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 06 mar 2019 20:11

Maar voor deze kosten was er een afbetalingsplan. Daardoor werd de verjaring gestuit.
Heb je al eens aan het ziekenhuis om uitleg gevraagd ivm deze cijfers, en van waar ze komen?

Cenk
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#10 , 06 mar 2019 20:16

@mava105
Zij zeggen er niks meer over.
Ze zeggen dat ze het uit handen gaven en het kantoor beslist hoeveel intrest ze vragen.
:-(

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#11 , 06 mar 2019 20:42

@mava105
Zij zeggen er niks meer over.
Ze zeggen dat ze het uit handen gaven en het kantoor beslist hoeveel intrest ze vragen.
:-(
kantoor dient zich aan de intresten te houden die in de overeenkomst staat die u hebt met het ziekenhuis

bij gebrek aan enige voorwaarden met betrekking tot intresten in een overeenkomst zijn er nog altijd de max wettelijke intresten die iemand kan en mag aanrekenen

Cenk
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#12 , 06 mar 2019 21:05

Bedankt allen.
Maar concreet voor mijn situatie: worden die intresten dan berekend op de hoofdsom of op het resterende deeltje dat nog niet betaald werd?
Denkt u dat er in mijn geval een foutje werd gemaakt door het advocatenkantoor?

Cenk
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#13 , 06 mar 2019 21:10

Oh ja en met welke overeenkomst moet ik rekening houden? Die van afbetaalplan of met de voorwaarden die ik (weet het niet meer) ondertekende bij opname?
Op betaalplan stond juist wat ik hierboven citeerde, geen %.

Nogmaals vriendelijk dank allemaal.

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#14 , 06 mar 2019 21:15

als ik mij niet vergis en afhankelijk van wat er in de overeenkomst staat kan men alleen intresten heffen op hetgeen nog openstaat

900 euro intrest op 2 jaar voor een bedrag van 200 euro lijkt mij inderdaad beetje overdreven te zijn

Cenk
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#15 , 06 mar 2019 21:48

Dankjewel iedereen voor de info!
Ik ga zien wat ik ga doen.
Misschidn alvast het openstaande saldo van 2x137 betalen.
Maar ben wel bang voor deurwaarder.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”