in CSR stappen?

JPV
Juridisch actief: Ja

Re: in CSR stappen?

#31 , 25 feb 2016 11:39

Voor alle duideljikheid: om in CSR toegelaten te worden, zal men kijken naar wat iemand deed om die schulden te bekomen. Een wagen van 20k die recent aangekocht wordt via een lening kan een argument zijn om die CSR niet goed te keuren.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
anja.bekkers
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#32 , 25 feb 2016 12:11

Ik kom waarschijnlijk over als iemand die zich niets van de schulden aantrekt, maar het is niet zo, ik heb er nachten niet van geslapen de laatste 5 jaar, daarom ook dat we al redelijk wat schulden afgelost hebben, maar nu heb ik zoiets van 'ik moet zien dat we nog redelijk kunnen leven en dat ze niet aan ons huis en deel van ons inkomen kunnen. Want we betalen alles van één pot en mijn eigendom bekijk ik ook als ons eigendom. Mijn man was vanaf dag 1 heel eerlijk over zijn schulden, daarom ook dat we met scheiding van goederen trouwden en ons eigendom alleen op mijn naam gekocht hebben, met lening ook alleen op mijn naam.

Mijn man heeft eindelijk zijn leven terug op rails, na een (ex)huwelijk vol miserie en schulden. Hij zou ook zo terug in de "anonimiteit" kunnen verdwijnen, terug zonder adres (en er zijn nog genoeg modaliteiten om het systeem te omzeilen...). Maar dat is ons doel NIET.

CSR zou een oplossing kunnen zijn indien we nog twintigers waren, maar dat is niet het geval :lol:
De gedachte om tot bijna aan ons pensioen met een leefloon van 500 euro per maand te moeten doen is eng.

Benieuwd wat de advocaat te vertellen heeft morgen.

Is er een mogelijkheid om na te gaan of de schulden verjaard zijn en dit zonder de documentatie te hebben en zonder de schuldeisers wakker te maken?

Het gaat over gezamenlijke schulden met de ex vrouw, waarvoor mijn man de laatste 5 jaar geen brieven heeft ontvangen. Als zijn ex wél brieven heeft ontvangen, konden die schulden dan niet verjaren op naam van mijn man?

anja.bekkers
Topic Starter

#33 , 25 feb 2016 12:23

van minder belang?

ik vind dat u er nogal licht overgaat. een autolening van 20k kost u minstens 350 eur. boven op uw huidige lening van 800 + 50 maakt dat 1200 eur enkel aan leningen. neem daar dan nog een omnium bij voor de nieuwe wagen en je zit al aan 1400 eur zonder energiekosten.

ik moet natuurlijk uw rekening niet maken maar werk u aub niet nog meer in de miserie

De autolening zou op naam van mijn man staan. Van zijn loon van 1.800 netto zou hij de 350 euro + alimentatie + 50 euro groene lening kunnen betalen, plus een afbetalingsplan voor de schuld van 10.000 euro. Dan zou hij nog altijd rond de 800 euro overhouden per maand.

We zouden het voor het moment zo doen en wanneer de andere schuldeisers aan onze deur komen, dan eventueel de optie CSR bekijken....

Reclame

denlowie

#34 , 25 feb 2016 12:48

Het voordeel van een CSR is dat je een einde ziet komen, het nadeel is dat het zeer harde jaren zijn, hier op dit forum is er al zeer veel over geschreven, van mensen die er in zitten en ook mensen die het volledig uit hebben gedaan.
Met een loonbeslag zal het tot aan je pensioen zijn dat je in de miserie zal zitten, verlofgeld en eindejaar premie is weg en je heeft nog een 1050€ per maand voor al je kosten, dus ook geen vakantie meer.

Mensen die de CSR uitgedaan hebben zijn na afloop zeer tevreden !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Meeboo

#35 , 25 feb 2016 13:00

als je niet wordt toegelaten tot CSR (wat na de aankoop van zulke dure wagen zeker mogelijk is) komen de deurwaarders wel tot bij u en nemen ze mogelijkerwijs de auto in beslag .

waarom nog zulke dure aankoop doen als je al zulke grote schuld hebt.

U zou bijvoorbeeld een lening kunnen nemen van 5000 voor een goede tweedehandse wagen en een lening van 10k voor us schuld te betalen.

dan ben je nog goedkoper gesteld en moet je niet in CSR

anja.bekkers
Topic Starter

#36 , 25 feb 2016 13:21

Het voordeel van een CSR is dat je een einde ziet komen, het nadeel is dat het zeer harde jaren zijn, hier op dit forum is er al zeer veel over geschreven, van mensen die er in zitten en ook mensen die het volledig uit hebben gedaan.
Met een loonbeslag zal het tot aan je pensioen zijn dat je in de miserie zal zitten, verlofgeld en eindejaar premie is weg en je heeft nog een 1050€ per maand voor al je kosten, dus ook geen vakantie meer.

Mensen die de CSR uitgedaan hebben zijn na afloop zeer tevreden !

In geval van CSR, zal mijn man zijn vakantiegeld kunnen behouden?

anja.bekkers
Topic Starter

#38 , 25 feb 2016 13:25

als je niet wordt toegelaten tot CSR (wat na de aankoop van zulke dure wagen zeker mogelijk is) komen de deurwaarders wel tot bij u en nemen ze mogelijkerwijs de auto in beslag .

waarom nog zulke dure aankoop doen als je al zulke grote schuld hebt.

U zou bijvoorbeeld een lening kunnen nemen van 5000 voor een goede tweedehandse wagen en een lening van 10k voor us schuld te betalen.

dan ben je nog goedkoper gesteld en moet je niet in CSR

Probleem is dat we niet exact weten welke schulden er nog zijn...Momenteel worden we geconfronteerd met één schuldeiser die een factuur voorlegt van 10.000 euro. Als alleen die 10.000 euro zou zijn, zouden we zeker geen CSR overwegen, maar zoals U zegt, een afbetalingsplan met de schuldeiser regelen of een persoonlijke lening aangaan om de schuld in één keer te betalen.

Wat de auto betreft, idd, een auto van rond de 5.000 euro zal ook goed zijn. We zijn echt geen mensen die per se 4 ringen nodig hebben voor onze deur :lol:

Onze grootste zorg is dat we de omvang van de schulden niet kennen...

sloeberken

#39 , 25 feb 2016 13:26

Ongelofelijk dat mensen met een overlast aan schulden, nog dromen van zaken die hun dieper in de schulden duwen.
Denk niet dat de rechtbank u nieuwe wagen gaat laten houden, terwijl de schuldeisers niet aan hun geld geraken.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

anja.bekkers
Topic Starter

#40 , 25 feb 2016 13:30

Oké, laat het ons anders stellen, vergeet de wagen.

Mijn man wordt werkloos met een stempelgeld van 1.400 euro en vraagt dan CSR aan. Als werkloos zal hij geen auto meer nodig hebben....

sloeberken

#41 , 25 feb 2016 13:40

Mijn man wordt werkloos met een stempelgeld van 1.400 euro en vraagt dan CSR aan. Als werkloos zal hij geen auto meer nodig hebben....
ja dat is mogelijk, en na 7 jaar is hij schuldenvrij.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

anja.bekkers
Topic Starter

#42 , 25 feb 2016 13:46

Hij zou dus als werkloze in CSR kunnen stappen en dan 7 jaar lang meer niet werken dan werken (we kennen allemaal de smoesjes die gebruikt worden...), toch een paar honderd euro kunnen overhouden van zijn leefgeld dat na een tijdje veel minder dan 1.400 euro zal zijn...

Maar als hij hard werkt om zich toch maar een wagen te kunnen aanschaffen en na aftrek lening wagen nog altijd aan +/ - 1.400 zou zitten en dat in normale omstandigheden de volledige 7 jaar, dan zou het niet mogen...

Ik zal nog moeten geloven wat men zegt, dat CSR is goed voor een bepaald soort volk die alleen maar schulden maakt en als het te veel wordt, vragen ze CSR aan...

JPV

#43 , 25 feb 2016 13:53

Onze grootste zorg is dat we de omvang van de schulden niet kennen...
een mogelijkheid om dit te weten te komen is door eens te kijken op de nbb.be en www.myminfin.be. Je zal niet alle schulden te weten komen, maar wel mogelijk al een redelijk zicht hebben.

hij heeft geen wagen nodig, maar zal wel mobiel en beschikbaar moeten blijven. Zijn stempelgeld kan na verloop van tijd ook zakken.

Je komt, met alle respect, over als iemand die héél lichtzinnig over geld en schulden gaat. Je moet niet denken dat je CSR zomaar krijgt, noch dat je schulden zomaar naast je neer kan leggen. Verschillende malen heb je hier gesteld

"ik moet zien dat we nog redelijk kunnen leven en dat ze niet aan ons huis en deel van ons inkomen kunnen"

Onthou dat de schulden zich blijven opstapelen tegen recordtarief als je geen bescherming (via CSR) hebt én zelf de schulden niet afbetaalt.

Beste stap imho:
ga naar schuldbemiddeling bij het OCMW, geef daar alle mogelijke schuldeisers op en laat hen helpen een vrijwillig afbetalingsplan te geven. De schuldeisers die je opsomde zullen bijna allemaal vroeg of laat je vinden. En dan zal de intrest aan 10% per jaar al een mooie schuld opleveren.

Blijkt de schuldenlast te hoog, ga dan voor CSR. Op 5 tot 7 jaar ben je er vanaf en dan zal je niet de rest van je leven gebukt gaan onder deurwaarders. Want dat zal uiteindelijk toch het alternatief zijn als je geen CSR wil.

Xenophon

#44 , 25 feb 2016 13:59

Stel dat er geen CSR was, wat zou er dan gebeuren? De schuldeisers zouden een vonnis gaan halen, dat laten betekenen en dan trachten uit te voeren. Die wagen zou er niet lang staan, tenminste niet op naam van uw echtgenoot. Al het inkomen tot aan de beslagvrije som....elke maand weg. Er komt een erfenis...rechtstreeks naar de schuldeisers. Eénmaal er een betekend vonnis is kan een schuldeiser met geduld u zéér lang achtervolgen. En ondertussen blijven de kosten en intresten oplopen en is er geen zicht om er ooit uit te raken.

Is dat beter?

Bij CSR hebt u een kans, om met een schone lei te beginnen. Let overigens op met referenties naar 'dat volk' want uw man zal er straks mogelijk tussen staan, het zijn zijn schulden die aan de basis liggen van het probleem hé. U lijkt die situatie te bekijken als een ongeluk dat hem toevallig overkomen is maar dat is het niet, hij heeft daden gesteld die hem aansprakelijk maken voor de terugbetaling.

Trouwens, 'professionele' schuldenaars, die gaan niet in CSR of indien ze erin gaan, houden ze het niet lang vol. Een pro maakt zichzelf insolvabel, woont in een eigendom dat aan iemand anders toebehoort en met andermans meubels (tiens), werkt wat jn het zwart etc. Maar kan nooit 'boven water' komen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

anja.bekkers
Topic Starter

#45 , 25 feb 2016 14:00

Wij hebben al een afspraak gemaakt met een advocaat, afhankelijk van wat die zegt, zullen we de volgende stap naar de OCMW zetten.

Wat ik over ons huis en deel van ons inkomen zei....het komt arrogant over, maar het gaat hier over schulden van voor ons huwelijk, natuurlijk wil ik niet dat ze aan mijn inkomen, inboedel of eigendom komen.

We moeten sowieso een beeld krijgen over de openstaande schulden, sommigen zijn gedeeltelijk betaald geweest door de ex ook, maar van die kant krijgen we geen informatie.

Op basis van alles wat ik lees, lijkt het dat het beter is als werkloze in CSR te zitten dan als werknemer. Dat is geen kritiek tegen de reacties hier, maar tegen het systeem zelf.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”