moeder trekt in bij moeder - broers zijn tegen

kwispel
Topic Starter

Re: moeder trekt in bij moeder - broers zijn tegen

#16 , 26 jan 2016 17:18

Ze verdient 2000 euro bruto ( is zo'n 1500 euro netto afhankelijk van de onregelmatige uren per maand) daarvan gaat 500 euro naar schulden gedurende nog een jaar of zeven ( tegen dan is ze met pensioen). Ze heeft de navraag al gedaan bij sociale huisvestingsmaatschappijen en het was net teveel. Ze betaalt nog 200 euro af voor een wagen die ze nodig heeft, want ze begint vaak om 5 u 's ochtends te werken en heeft ook nog wel wat medische kosten. Ze heeft ongeveer zo'n 500 over voor huur, gas, elektriciteit, voeding,....

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#17 , 26 jan 2016 17:33

Ze verdient 2000 euro bruto ( is zo'n 1500 euro netto afhankelijk van de onregelmatige uren per maand) daarvan gaat 500 euro naar schulden gedurende nog een jaar of zeven ( tegen dan is ze met pensioen). Ze heeft de navraag al gedaan bij sociale huisvestingsmaatschappijen en het was net teveel. Ze betaalt nog 200 euro af voor een wagen die ze nodig heeft, want ze begint vaak om 5 u 's ochtends te werken en heeft ook nog wel wat medische kosten. Ze heeft ongeveer zo'n 500 over voor huur, gas, elektriciteit, voeding,....
Net te veel, dat is grote onzin.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

kwispel
Topic Starter

#18 , 26 jan 2016 18:30

Dan moet je me toch uitleggen waarom men een bedrag voor een alleenstaande begrensd op ongeveer 23000 euro belastbaar inkomen ( en daar is vakantiegeld en eindejaarspremie inbegrepen) en er net enkele honderden euro's teveel stond op het aanslagbiljet van drie jaar terug.

Reclame

sloeberken

#19 , 26 jan 2016 18:52

Netto belastbaar inkomen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

kwispel
Topic Starter

#20 , 27 jan 2016 00:12

Van drie jaar terug en toen werkte ze nog elders, verdiende ze iets meer, werd ze ontslagen en vond ze na een lange zoektocht een job die minder betaalde.

kwispel
Topic Starter

#21 , 28 jan 2016 18:18

Zou het kunnen om hier een onafhankelijke persoon in te betrekken, soort bemiddelaar via CAW ( of evt vredegerecht)? Feit is: mijn nonkel beheert het geld van mijn grootmoeder, bepaalt bij wijze van spreke of zij een appel mag kopen of niet en vindt dat haar andere twee kinderen hier geen zaken mee hebben, ook al zijn ze er niet mee akkoord.
Die nonkel vraagt nu een lijst van gegevens zonder tussenkomt van vrederechter ( belastingsbrieven van de laatste jaren, alle uittreksels, mijn inkomen,...) Feit is: die man is nogal een manipulator en het zou me niet verwonderen mochten er dingen oneerlijk zijn verlopen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#22 , 28 jan 2016 18:55

Laat dan een bewindvoerder aanstellen door de vrederechter mocht u enige twijfel hebben over het correcte verloop.
Maar dan moet wel vastgesteld worden dat er een reden voor is wat uw grootmoeder betreft.

kwispel
Topic Starter

#23 , 28 jan 2016 19:04

Er is een zware ruzie tussen de drie kinderen. Ze is heel bang van de zoon die alles beheert en die alles beslist, is ook de enige die een sleutel heeft van haar appartement. Ze belt vaak in tranen dat hij haar weer verschrikkelijk heeft behandeld, maar durft er niet op ingaan.
Is er misbruik? Goed mogelijk. Ben ik zeker? Neen, hij is sluw genoeg om het op zo'n manier te doen dat het lijkt dat ze geld nodig had voor een nieuwe bril bv. en een deel achterhoudt.
De vraag is: wordt bewindvoering sowieso toegekend aan een mens van ver in de tachtig die geen verstand heeft van financiën? Het is niet dat ze dement is, gewoon heel erg goedgelovig en angstig.

Dat die zoon nu bepaalde privézaken vraagt opdat mijn moeder mag intrekken, ik heb er op zich niets op tegen dat ze iets voorlegt wat betreft schuldaflossing en inkomen, maar dan liefst via een derde. Ik wil niet dat een agressieve broer met wie ze in onmin leeft hierdoor de kans krijgt om ook haar meer en meer te gaan manipuleren. Hiervoor is geen bewindvoering vereist, maar ben je dan beter af met een CAW of andere instantie die hier toezicht op houdt?
Hij wil bv. weten wat ze de laatste vijf jaar aan huur heeft betaald terwijl dat niets te maken heeft met intrekken bij mijn grootmoeder. Het gaat hier gewoon om een gebrek aan vertrouwen en het niet willen dat één persoon met de plak zwaait omdat hij toevallig dokter is en neerkijkt op de rest van zijn familie.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#24 , 01 feb 2016 13:16

Is die broer aangesteld als bewindvoerder voor zijn moeder?
Trouwens op die zitting moet uw moeder ook uitgenodigd geweest zijn.

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#25 , 01 feb 2016 15:35

De vraag is inderdaad of er een bewindvoerder en/of vertrouwenspersoon werd aangesteld, of de grootmoeder gewoon een volmacht heeft gegeven aan de persoon in kwestie ('lastgeving'). Een bewindvoerder wordt niet 'zomaar' aangesteld vanaf een bepaalde leeftijd; er moet een vraag zijn en eea moet worden gestaafd met medische attesten voor de vrederechter. De bewindvoerder kan ook niet om het even wat doen en moet rekenschap geven van zijn daden.

Voorts lijkt het me niet per definitie 'agressief' dat de zoon -gesteld dat die inderdaad legitiem de belangen van uw grootmoeder behartigt- een goed beeld wenst te krijgen van de schuldsituatie van iemand die zich bij haar wenst te domiciliëren. Gelet op de gevolgen die dit kan hebben vind ik dat persoonlijk eerder een daad van voorzichtig bewind.

Bij onenigheid tussen de kinderen lijkt het me evenwel aangewezen om een externe bewindvoerder te overwegen zoals een advocaat. Dat betekent echter niet dat deze 'toegeeflijker' zou zijn ivm de zaak van deze samenwoning en domiciliëring.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”