Lening overgenomen door incasso

sloeberken

Re: Lening overgenomen door incasso

#16 , 08 dec 2015 09:48

Ik zal hier idd een afspraak maken bij een advocaat.
Misschien kort door de bocht, maar aangezien ik nu na meer dan 10j geschrapt ben van de zwarte lijst, is alles dan niet al verjaard?
Het een heeft niets te maken met het ander.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#17 , 08 dec 2015 10:00

Je komt op de zwarte lijst onmiddellijk als je drie maanden achterstaat met betalingen, en voor verjaring kan ten vroegste beginnen na de datum wanneer je lening te laatste moet afbetaald zijn, in u geval dus 36 maanden na opening krediet te vroegste
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Robinsky
Topic Starter

#18 , 08 dec 2015 18:14

Als ik alle reactie's wat na lees:

Mijn persoonlijk krediet is op eindvervaldag 15/01/2006, dus in principe - 10jarige verjaring- is het verjaard op 15/01/2016, uitgezonderd als het krediet opeisbaar gesteld werd (Bij mijn weten is dit niet gebeurd) maar stel... dan zou dit voor de eindvervaldag zijn, dus dan zou de 10 jarige verjaring nog vroeger zijn. of zoals xenophon zei: indien ze het krediet nooit opeisbaar gesteld hebben dan blijft het in principe bij termijnen lopen en is de verjaring zelfs 5 jaar, op basis van Art 2277 BW.
Dan is dan nog een bedenking waarom de bank mij niet gedagvaard hebben of dergelijke, maar dat ik nu een aangetekende zending krijg dat het krediet overgenomen is door een incasso, want als ik het alles goed nalees zou het dan idd "game over" zijn. Verder staat er op de brief ook geen termijn vermeld en geen info betreffende de verschuldigde bedragen, enkel "hoofdsom" & "toebehoren".

Ik wilde alles nog een samenvatten om zo voorbereid mogelijk naar de advocaat te gaan.

Gr

Reclame

Xenophon

#19 , 08 dec 2015 18:42

De verjaringstermijn van 10 jaar begint te lopen van de opeisbaarstelling, daarom dat die datum zo belangrijk is. Indien u stopt met betalen in stel, oktober 2004 en het wordt ineens opeisbaar gesteld in januari 2005, dan begint de 10-jarige termijn te lopen dan, tot eind december 2014. Stel dat ze u volgens de vormvereisten vóór eind december 2014 in gebreke stellen dan begint een stuitingstermijn van 1 jaar te lopen vanaf de ingebrekestelling. Als ze u voor eind december 2014 dagvaarden dan hangt u. Alles volgens dat voorbeeld.

Indien men de opeisbaarstelling aan u niet kan bewijzen, hetgeen blijkbaar volgens uw uitleg het geval is:

Alles verjaart (om een lange uitleg kort te maken) 5 jaar na de laatste vervaltermijn, dus hier is alles verjaard op uiterlijk 16/01/2011. Voor de volledigheid: het is niet zo eenduidig simpel als ik hier in 1 zin weergeef maar daar komt het op neer.

Zelfs in een worst case scenario (voor u) zal u echter van een groot stuk der intresten verlost zijn en m.i. is er een goede kans dat u er gewoon helemaal vanaf bent.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

sloeberken

#20 , 08 dec 2015 19:59

Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Robinsky
Topic Starter

#21 , 05 jan 2016 12:56

Hallo,
In een notendop:Volgens advocaat voldoet de brief ten eerste niet aan de vormvereisten en vermoed toch wel een verjaring. Aansluitend heeft hij een brief gestuurd met de vraag naar een detail en de nodige stukken. Ze hebben daarop enkel een kredietcontract verzonden en de mededeling dat ze bereid zijn voor een afbetalingsplan uit te werken. Ten eerste is het contract niet over het krediet waarover zij spreken! (Is een investeringskrediet die zelfs vereffend is), vandaar heeft mijn advocaat hen terug aangeschreven met vraag tot verduidelijking en de gevraagde detailrekening. Tot op vandaag hebben niet meer geantwoord, enkel krijg ik nu wekelijks anonieme oproepen...
De datum van 16 januari komt nu wel heel dichtbij...

Xenophon

#22 , 05 jan 2016 14:25

Tja, die schuldvorderingen worden voor een habbekrats doorverkocht aan incasso's en die trachten er dan nog iets uit te persen....verjaring van schulden is niet van openbare orde en moet door u ingeroepen worden; als 1 op 30 de regels niet kent maar betaalt uit angst problemen te krijgen dan maken ze winst. Niet altijd netjes maar zo werkt het.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”