miserie opkuisen

giserke
Berichten: 2434

Re: miserie opkuisen

#16 , 08 okt 2014 09:07

Ereloon van OCMW personeel? Dat is nieuw.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#17 , 08 okt 2014 09:30

Hebben jullie al eens de ereloonnota's gezien van een schuldbemiddelaar? En hoe het in praktijk toegepast word?
VB hoe kunnen nu 2 advocaten (man en vrouw) tot 200 dossiers beheren? Als je zo iemand aangesteld krijgt weet je genoeg zeker.

De kans dat je een schuldbemiddelaar tegenkomt die zijn werk naar behoren doet is zeer klein hoor.
Maar ze bestaan. Ook al tegengekomen.

Ik kan jullie vreselijke verhalen vertellen van wanpraktijken hierover. Spijtig genoeg weinig positieve.
In de eerste plaats kan je zelf u bemiddelaar kiezen, doe je dit niet dan word er een aangesteld.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#18 , 08 okt 2014 09:31

Ereloon van OCMW personeel? Dat is nieuw.
Is het ereloon van de bemiddelaar als je in CRS gaat.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38712

#19 , 08 okt 2014 11:36

Het bedrag dat een bewindvoerder mag vragen is wettelijk bepaald.
Een bewindvoerder brengt verslag uit aan de arbeidsrechter ... en legt daar zijn jaarlijks verslag neer.

Veel mensen denken dat men om de haverklap naar de bewindvoerder mak bellen en allerlei eisen/vragen stellen.
Let wel voor ELKE handeling kan deze een vergoeding vragen.

Dat er misbruiken zijn is geweten maar de grote hoop werkt goed.

Lees de aangegeven linken naar de website en u weet al heel wat meer.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#20 , 08 okt 2014 12:27

Op 5 jaar CRS is het bedrag voor de bemiddelaar +- 3500 euro.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Berichten: 38712

#21 , 08 okt 2014 16:26

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1998121835" onclick="window.open(this.href);return false;
Ondertussen wel de indexaanpassingen bijtellen.

Valeriaan
Berichten: 20

#22 , 08 okt 2014 20:59

Een CSR kost zeker geld. Dat gaat niemand ontkennen.
Maar heeft u al eens nageteld wat je zou betalen aan kosten en interesten zonder CSR?
En al eens gekeken hoe lang het dan duurt?

Rene
Berichten: 378
Locatie: Oost Vlaanderen

#23 , 08 okt 2014 23:17

Je mag gerust stellen dat een schuldbemiddelaar gemakkelijk 75 euro/maand ereloon opstrijkt.
Op zich niet veel maar met 100 dossiers is dat al iets anders.
En eenmaal de zaak in gang is, loopt, ... is het kassa, kassa.

Ook moet ik toegeven dat de meeste mensen met schulden soms wel het onmogelijke vragen, en eisen dat de SBL alles oplost, liefst nog gratis.
Ook zijn veel personen die in SB zitten niet in staat om zelf hun zaken te runnen.

Maar ik heb al meerdere dossiers gezien waar de SBL zo werkt dat alleen hij er veel beter uitkomt De sukkelaars die pech hebben of en door omstandigheden in de schulden geraken worden er soms nog dieper ingeduwd.

En ja Valeriaan, ik ken de erelonen en de kosten. Kan ook tellen en rekenen zodat ik weet wat het meest kost.

Misschien een voorbeeld om wat duidelijker te zijn.

Een schuldbemiddelaar heeft er baad bij om zoveel mogelijk schulden te beheren per dossier.
Zo ken ik een geval waar er 5 schulden waren van de 15 waren onder de 200 euro. De de kleinste was 26 euro (huisvuilbelasting) .
Betaal die in een keer af in plaats van over 9 jaar. De gemeente kreeg om de 6 maand 1,6 euro.
Het uitbetalen kost in dat geval VEEL meer dan alles in een keer regelen. En ja dat kan wettelijk, maar ze (de SBL) doen het niet.
Op de lijst kwamen dan nog schulden voor die afbetaald waren, en een auto waar de man zelf al 3 jaar betaalde zonder probleem.
Hij mocht blijven verder betalen maar stond wel vermeld op de schuldenlijst. waarop de SBL jaarlijks zijn ereloon rekende.

Er was in de pot zo een 10.000 euro, dus dat was het probleem niet.
Alle schulden konden op een paar jaar betaald worden, maar de SBL stelde bijna 9j voor zodat hij 9 jaar ereloon kon krijgen.
Hier kregen de schuldenaars wel bijna 2500 euro leefloon en de schuldeisers konden wachten op hun geld.

Even iets anders: Welke normaal persoon kent een schuldbemiddelaar, laat staan dat hij weet dat het een goede of slechte zou zijn.
De meeste niet hoor.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#24 , 08 okt 2014 23:42

Zo ken ik een geval waar er 5 schulden waren van de 15 waren onder de 200 euro. De de kleinste was 26 euro (huisvuilbelasting)
Dit is nu heel uitzonderlijk, maar verhaal is onvolledig, wat was de som die de bemiddelaar kon verdelen.

Een verhaal heeft meestal twee zijden, er zijn goede bemiddelaars en slechte er zijn goede dokters en slechte, en iedereen werkt om er aan te verdienen niemand doet iets gratis.
Dan moet iedereen een Rene kennen die hun kan helpen, CRS aanvragen doe je niet lichtzinnig, daarom dat TS hier ook informatie vraagt.
Je kan overal vragen welke advocaten, deurwaarders of notarissen die bemiddelaar zijn, dus als je wat moeite doet vind je die ook, loopt het fout dan is het meestal langs de kant van de schuldenaars.
Je kan ook zelf alles in de gaten houden en waar het zou mislopen maatregelen nemen. Aan schulden zijn nooit prettige kanten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

haissa
Topic Starter
Berichten: 8

#25 , 09 okt 2014 08:56

Beste mensen,
Ik zette gisteren een eerste stap (grootste schuldeiser was Bank en deze contacteerde ik als eerste)
Ik ben volledig eerlijk geweest en mag mijn schuld die eerst met een aflossing van 350eu diende te worden ingelost, inlossen met 75eu per maand.
Zelf stelde ik voor om hun zelf te contacteren als andere kleinere zaken zijn afgelost, die 75eu te verhogen. Ze gaan zelfs kijken of ze de intresten niet kunnen laten vallen.

Dit geeft me toch wel een positieve boost. Als me dit lukt bij meerdere, dan zie ik een lichtpuntje.

Mocht er nog iemand iets kwijt willen wat me kan helpen, graag. Ik heb veel gehad aan de commentaren en antwoorden.

Mvg

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#26 , 09 okt 2014 10:57

Verlies nooit de CSR uit het oog.

Mocht een schuldeiser moeilijk doen, kan je het als volgt verwoorden: "ik begrijp dat u lang moet wachten op uw geld, maar ik doe mijn best. Als u niet akkoord gaat met mijn voorstel, zie ik mij genoodzaakt een CSR aan te vragen en duurt het nog langer voor u uw geld krijgt. Bovendien kan een deel worden kwijtgescholden door de rechtbank."

Op die manier kan je misschien iets meer druk uitoefenen op de schuldeisers.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#27 , 09 okt 2014 11:18

Rene is enkel advocaten, deurwaarders en notarissen die mogen bemiddelen in schulden, de wet voorziet: elke andere persoon die u als consument zou helpen inzake schuldbemiddeling, is zelfs strafbaar.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

haissa
Topic Starter
Berichten: 8

#28 , 09 okt 2014 11:42

Merci Dave Danckaerts,.... zeer goede en bruikbare tip!!!

Franciscus
Berichten: 38712

#29 , 10 okt 2014 22:38

Maar dient u wel ALLE kosten schuld en gerechtskosten deurwaarders en intresten te betalen inbeslagname van uw goederen enz
Gezien jullie ook nog steeds niet gedomicilieerd zijn kunnen er nog een heleboel lijken uit de kast vallen van de overheid achterstallige belastingen, boeten enz.
Ik hoop niet dat jullie met een auto rijden en als je die hebt dat die minstens verzekerd bent dit om verder onheil te voorkomen.
U zal ook niet in orde zijn met uw ziekenfonds wat ook problemen zal opleveren gezien u kinderen hebt.

Mogelijk is in CSR gaan en zorgen dat u administratief terug in regel bent toch sterk te overwegen ... alleen al voor de kinderen.

haissa
Topic Starter
Berichten: 8

#30 , 14 okt 2014 15:15

De auto is zeker en vast correct verzekerd en ziekenfonds is steeds in orde geweest. Er zijn geen inbeslagnames geweest, nooit eigenlijk en ik huur een woning via een makelaar met inboedel (zo op contract vermeld en ook foto's van makelaar).

Er zullen inderdaad een aantal lijken uit de kast vallen. Daar ben ik zo goed als zeker van maar waarschijnlijk valt dit allemaal wel op te lossen. Zoniet, word ik gedwongen om in csr te gaan.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”