FedEx en incassobureau

Franciscus
Berichten: 38739

Re: FedEx en incassobureau

#16 , 27 jan 2013 22:04

In principe mag een incassobureau geen druk uitoefenen.
Zoals vb iemand naar de klant sturen en zeggen dat hij inspecteur is en een badge laat flashen.
Ik heb gevraagd om dat nog eens te doen, zo professioneel laten omklappen. 8_).
Dus niet stalken en in principe geen kosten aanrekenen.

Langs de andere kant ook eens met een Nederlands incassobureau een zaak gehad.
We hadden toen in eerste het ganse dossier gefaxt ... echter een tweede brief met nog wat meer kosten en dreiging afsluiten internet.
Heb dan eens met hen gebeld een contactpersoon gekregen en deze heeft alles nageplozen binnen de 48 uur.
Ze hebben dan terug contact opgenomen met de internetprovider ... en ons nogmaals en nu schriftelijk in kennis gesteld dat voor hen de zaak duidelijk en in orde was. Dat ze dat ook hebben medegedeeld aan de internetprovider en dat ze het dossier hadden teruggestuurd met de opmerking dat klant gelijk had.
De provider heeft ondertussen de administratieve puinhoop uitgeklaard. :lol:

http://economie.fgov.be/nl/consument/Sc ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#17 , 27 jan 2013 23:09

Dat is hetzelfde als de factuur van het energiebedrijf weggooien , omdat die ook geen dwang kunnen uitoefenen .
Als de factuur gegrond is, zou ik deze toch niet weggooien, want dan kunnen ze wel degelijk dwang uitoefenen. Ze kunnen dit namelijk voor de rechtbank brengen, die een uitvoerbaar vonnis kan geven.

WadeWilson
Topic Starter
Berichten: 13

#18 , 05 feb 2013 18:46

Het gaat om ICS (Internationa Collection Services nv) Dunning & collecting agency met een zetel in Antwerpen.
Het briefhoofd ziet er zéér onprofessioneel uit overigens.
Die hebben idd. een Belgisch ondernemingsnummer ( die begint met 0436 - moet vermeld zijn op de brief ) , ingeschreven sinds 13-11-2006 .
En zijn bijgevolg gemachtigd op te treden in België .
Wanneer u het oorspronkelijke FedEx bedrag betaald , aan FedEx zelf , kan ICS u dus niet dwingen ( zoals bovenstaande discussie aantoont ) extra's te betalen .
FedEx heeft ondertussen het geld ontvangen maar ICS blijft dreigen dat ik moet betalen binnen de vijf dagen "anders zullen wij ons verplicht zien tot andere maatregelen over te gaan, met alle bijkomende kosten ten uwe laste."
Kan ik niet gewoon de politie bellen wegens dreigementen nu? Ik heb namelijk geen contract met hen en ook niet met FedEx, ben gewoon de ontvanger van het pakket tenslotte ...

Reclame

WadeWilson
Topic Starter
Berichten: 13

#19 , 05 feb 2013 19:28

Moesten die hier ooit voor de deur staan, mag ik dan de politie bellen en zeggen "Deze mensen stalken mij en doen aan smaad en eerroof over een fictieve kost vermits hun cliënt reeds betaald is"?

freelance
Berichten: 2615

#20 , 06 feb 2013 00:25

U mag niet zo vlug panikeren , omdat u een briefje krijgt " dat men andere maatregelen zal treffen enz..enz... " .
Over incasso's is hier het voornaamste al wel gezegd .
Ook nog dit : Een incassokantoor kan ALLEEN de schulden invorderen ( vragen dus , NIET dwingen ) , die gevraagd ( geëist ) werden door de oorspronkelijke schuldeiser.
Als u FedEx betaald hebt , heeft incasso geen poot meer om op te staan , want het is hen LETTERLIJK en WETTELIJK verboden bijkomende kosten te vragen voor hun EIGEN rekening .
Wat tot de VERBODEN praktijken hoort voor schuldinvorderaars staat hier :
http://economie.fgov.be/nl/consument/Sc ... vordering/" onclick="window.open(this.href);return false;
Onderaan deze pagina kunt u online klacht indienen , indien van deze misbruiken sprake is .

Bijzonder verbod 4: de inning van niet voorziene of niet wettelijk toegestane bedragen

1. Met “niet voorziene” bedragen wordt er bedoeld dat de bedragen in de onderliggende overeenkomst (de overeenkomst waaruit de schuld is ontstaan) moeten overeengekomen zijn.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

freelance
Berichten: 2615

#21 , 06 feb 2013 00:29

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 12&t=45016" onclick="window.open(this.href);return false;
Voor het geval u ooit nog iets ontvangt uit U.S. of andere niet E.G landen.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

bobke
Berichten: 41

#22 , 22 feb 2013 01:02

Normaal als u bij FedEx een betaling krijgt, zit erop de verpakking een ROOS papier met de verklaring van de gevraagde betaling.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#23 , 27 feb 2013 11:56

Maar het zijn wel schuldeisers .
Is dit zo? Als ik een schuld heb bij firma A, is en blijft firma A dan niet de schuldeiser? Zelfs als firma A frirma B inhuurt om de schuld bij me los te krijgen, dan nog blijft het toch nog steeds firma A die schuldeiser is? Ik heb helemaal geen schuld bij B. B kan mij vragen mijn schuld tov A te betalen, maar worden ze daardoor "schuldeiser"? Eerder "schuldvrager". Ze kunnen "vragen" mijn schuld te betalen, maar firma A kan het "eisen".

Of anders gesteld: kan firma B een proces tegen mij inspannen omdat ik mijn schuld aan firma A niet betaal?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”