Dagvaarding voor vorige bewoner

Thando
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Dagvaarding voor vorige bewoner

#1 , 19 nov 2021 15:45

Dag juridische forummers.

Er komt hier af en toe post voor een vorige bewoner. Rekeninguittreksels, facturen, brieven van justitie, en vandaag ook van een deurwaarder, een "laatste verwittiging voor dagvaarding".

Die persoon heeft dus zijn adreswijziging niet doorgegeven op het gemeentehuis van zijn nieuwe woonplaats.

Ik doe die post bij het oud papier en ik heb het al eens gezegd tegen de verhuurder want ik heb geen contactgegevens. Verder gaat mijn verantwoordelijkheid niet.

Zo'n dagvaarding, hoe gaat dat concreet praktisch in z'n werk? Is dat een aangetekende zending via de post? Of is dat effectief meneer de deurwaarder die hier aan de voordeur komt staan?
Ik heb nog nooit in mijn leven schulden gehad (ocharme eens één keer een Telenet factuur een week te laat betaald) en ik ken ook niemand met schulden, dus het is mij wel vreemd. Maar ikzelf blijf er rustig bij, het is niet voor mij bestemd.

Ik vraag het vooral voor mijn huisgenoten. Ik ben de enige rustige, rationele mens hier in huis, mijn huisgenoten zijn allemaal nogal zweverige wereldvreemde types. Ik denk dat ze een beetje zouden gaan panikeren van woorden als "deurwaarder" en "dagvaarding". Dus wil ik hen op voorhand al duidelijk informeren. Dat ze bijvoorbeeld niet per ongeluk een aangetekende brief in ontvangst nemen die niet voor hun bestemd is. Snapt ge?


Wat zijn trouwens de gevolgen voor de vorige bewoner die zijn adreswijziging niet heeft doorgegeven? Al 3 jaar ondertussen. Die is al die tijd niet op de hoogte van de aanmaningen. Pech voor hem, mijn zorg niet. Ik vraag het uit nieuwsgierigheid (en eerlijk gezegd ook een beetje Schadenfreude, sorry not sorry).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22214
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 19 nov 2021 15:55

Contacteer de wijkagent, die dan zal zorgen dat vorige huurder wordt uitgeschreven. Wat de gevolgen zijn voor vorige huurder moet jij u niet afvragen.. Dat is zijn probleem.

Thando
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 nov 2021 16:27

Wijkagent is maanden geleden al gecontacteerd.

Reclame

Thando
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 nov 2021 17:21

Attest gezinssamenstelling gedownload via e-loket en hij woont hier effectief niet meer.

Inazuma
Berichten: 9726
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 19 nov 2021 19:37

Ik doe die post bij het oud papier en ik heb het al eens gezegd tegen de verhuurder want ik heb geen contactgegevens.
"Woont niet meer op dit adres"
"Terug naar afzender"

Groot en duidelijk op enveloppe zetten, en in postbus deponeren

Zeker met die van de deurwaarder ...

artemis
Berichten: 3292

#6 , 20 nov 2021 11:54

Deurwaarders lopen al eens achter met deze info en verifiëren de domicilie niet systematisch.
Hebben dit voorgehad met een ex-huurder die zijn adres ondertussen ook gewijzigd had. Heb toen naar het deurwaarderskantoor gebeld om hen dat te melden. Ze hebben mij bedankt, het stopte en dat was het einde van het verhaal.
Voor uw gemoedsrust zou u dat ook kunnen doen.

Thando
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 nov 2021 15:26

Het is al de tweede brief van dezelfde deurwaarder. De eerste keer heb ik gebeld. Men heeft mij beloofd dat het daarmee in orde was.

Deurwaarders zijn dus blijkbaar dikke leugenaars. 😅

jef007
Berichten: 1679

#8 , 20 nov 2021 21:46

eigenlijk stel je hier geen vraag
maar heb je al een mening over anderen
FOEI

JohnD
Berichten: 3580

#9 , 21 nov 2021 03:06

Ik heb nog nooit in mijn leven schulden gehad (ocharme eens één keer een Telenet factuur een week te laat betaald) en ik ken ook niemand met schulden, dus het is mij wel vreemd.
De kans dat u nog nooit schulden heb gemaakt is wel uitermate klein. Laat me verduidelijken, u leeft gelukkig in een land waar bepaalde schulden maken niet als dusdanig worden beschouwd. Hypotheek afsluiten is bvb geen schulden maken. Autolening is geen schulden maken. Ik kan zo nog wel even doorgaan. Hoe groter de schuld is, hoe kleiner de maatschappij het als een schuld beschouwd. Maar o wee voor degene die een factuur van een kleine honderd Euro niet kan betalen. Denk daar eens over na vooraleer u zo hoog oploopt met uw schuldenvrij zijn.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard


Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”