Heeft mijn schuldbemiddelaar geld verduisterd?

Castor
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Heeft mijn schuldbemiddelaar geld verduisterd?

#1 , 24 nov 2018 11:00

Beste leden van dit forum,

na 5 jaar is onze csr eindelijk afgelopen.
Hier zijn we uiteraard heel blij mee.

Tijdens de zitting, liet de schuldbemiddelaar optekenen in het vonnis dat we 7500 euro hadden afbetaald.
Wij verschoten hier erg hard van, 7500 euro op 5 jaar tijd? Dat is weinig...

Op dat moment hebben we daar niet teveel ophef rond gemaakt, omdat we zo blij waren dat de jaren van zwarte sneeuw eindelijk voorbij waren.

Toen we enkele weken later gecontacteerd werden door de SB dat het vonnis aangekomen was, hebben we hem gevraagd om ons eindelijk eens een overzicht te sturen van alle verrichtingen die gedaan werden op de rubriekrekening. Dit had hij ons nl. nog nooit bezorgd, en als ik erom vroeg, werd de vraag telkens ontweken.
Maar deze keer stuurde hij wel een overzicht. Maar geen afschriften van de bank, nee, een Excel die hij zelf opgesteld heeft en een afbeelding van ING ingeplakt heeft.
In deze Excel staat telkens de datum, een referentienummer, naam van ontvanger, omschrijving en een bedrag.
Nergens kan ik rekeningnummers zien om na te kijken of deze bedragen effectief naar de juiste partij gestort zijn.
Ook kan hij zogezegd geen overzicht geven van 2014, omdat hij deze zogezegd enkel hard copy heeft van de bank en niet via de pc kan downloaden (?????)
Dan kan je ze nog inscannen, denk ik dan...

Ik ben aan het tellen gegaan... Ik ga de bedragen hieronder afronden om het makkelijker te maken voor mezelf
Inkomsten over 4 jaar (want 2014 ontbreekt) - 66.000 euro
Uitgaven huishuur - 44.000 euro
Erelonen voor SB - 6.000 euro
Volgens zijn overzichten betaald aan schuldeisers - 14.000 (??) In het vonnis liet hij 7.500 optekenen? Waar is die 6500 euro naartoe?
Als we dit allemaal aftrekken van de inkomsten, komen wij nog op een restbedrag van 2000 euro dat verdwenen is....

In totaal komen wij dus aan een bedrag van 8500 dat verdwenen is.... Daarbovenop is er nog een volledig jaar dat hij ons blijkbaar niet graag wil laten zien...
Maandag alvast afspraak gemaakt bij juridische dienst van het ocmw.

Wat is jullie mening hierover? Zien we spoken of is hier iets niet juist?
Bedankt alvast voor jullie reacties en hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 nov 2018 11:20

Mijn persoonlijke mening is dat u daar zeer weinig tot niks ga kunnen aan doen, daar deze zaak afgesloten is en zijn rekeningen goed gekeurd zijn door de arbeidsrechtbank.

En erelonen voor die 5 jaar is maar 6000€ ??? ze rekenen zeker iets meer dan 3000€ per jaar !

Dit zijn geen goedkope mensen hoor, en dit voor 60 maanden werk !!

Ik denk dat je daar zeker in fout bent, en dat daar het geld naar toe zijn gegaan, plus zijn kosten en verplaatsingen!!

.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Castor
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 nov 2018 11:42

Zijn erelonen staan op zijn overzichten. Onkosten zitten daar toch bij? Ik zie op het werk genoeg facturen van advocaten passeren om dat te weten.
Uw antwoord klaart voor mij niet uit waarom er volgens zijn boekhoudjournaal 14.000 euro betaald is aan schuldeisers, en hij op de rechtbank verklaard heeft dat er maar 7500 euro werd afgelost?
Op de overzichten staat telkens een ontvanger bv. een deurwaarder of eender wat. Het zijn die bedragen die ik opgeteld heb en waarmee ik aan 14.000 kom.
Als hij nog kosten had, dan zouden die op het overzicht toch onder zijn eigen naam of vennootschap moeten staan? En dat is niet het geval. Officieel heeft hij enkel die 6000 euro aan zichzelf overgemaakt. Volgens zijn zelfgemaakte Excel tabel alleszins.

Reclame

Castor
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 nov 2018 11:49

Quote van andere post op dit forum !!!
"Na 4.5 jaar schuldbemiddeling was er voldoende krediet om de schulden in 1 keer uit te betalen.
Alles dus naar de rechtbank voor bevestiging van de arbeidsrechtbank alsook het uitrekenen en goedkeuren vh ereloon v. schuldbemiddelaar.Ereloon werd goedgekeurd voor +-3300€
Na bevestiging rechtbank werden op 11/03/2013 alle schuldeisers alsook het ereloon uitbetaald."

Waarom zou dat van ons dan 6000€ en nog eens meer dan 8500€ zijn ?
+ Dan ook nog eens een gemiddelde van 1500€ per jaar voor dat jaar dat nog eens ontbreekt ? Zou dan al 7500€ ereloon zijn en dan nog al de rest ?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 nov 2018 15:09

Als je denkt dat u het beter weet, kijk dan even naar de tarieven waar een schuld eiser recht op heeft !!!

http://www.mediationdedettes.be/DE-HONO ... 01-01-2018
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Castor
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 nov 2018 15:45

U praat volledig naast de kwestie. En ontwijkt mijn vraag volkomen. Ja, hij heeft recht op zijn erelonen. Ja, de erelonen die zijn goedgekeurd door de rechter staan op het overzicht. Deze bedragen zijn een totaal van 6000 euro, geen problemen mee.
Waar ik een probleem mee heb, is dat er in het vonnis staat dat er 7500 euro werd afbetaald, en dat de optelsom die ik maak uit zijn overzichten, 14.000 euro bedraagt. Bij deze bedragen staat duidelijk dat ze aan schuldeisers overgemaakt zijn, en dus niet geïnterpreteerd kunnen worden als kosten van de schuldbemiddelaar...
Dus nogmaals mijn vraag, als de optelsom uit de overzichten 14.000 euro bedraagt aan schuldeisers, waarom staat er in het vonnis dan 7500?

artemis
Berichten: 3293

#7 , 24 nov 2018 17:40

Ik kan niet antwoorden op uw specifieke vraag maar ik stuur je in PB een persartikel door.
Een gezond wantrouwen lijkt me niet overbodig. Spit het uit.

Vieke0811
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#8 , 25 nov 2018 18:52

Is een schuldbemiddelaar niet verplicht om uittreksels van de bank voor te leggen? Een Excel tabel is toch geen officieel document?

Castor
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#9 , 26 nov 2018 10:28

Grappig ! Als ik hierover naar de juridische dienst bel van OCMW krijg ik de vraag wat ik hiermee wil bereiken ??? Je bent toch van je schulden af ?
Dus dan moet het maar goed zijn dat er zoveel geld verdwenen is zonder enig spoor ?
Mekaar mooi indekken , ze zal hem zo dadelijk wel even bellen !
Ik ga nu naar arbeidsrechtbank voor de officiële papieren in te kijken .
Ben eens benieuwd waar de verschillen zitten met zijn zelfgemaakte excel bestandjes

Castor
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#10 , 28 nov 2018 07:22

Naar de rechtbank papieren gaan inkijken en daar zitten zelf maar 2 jaar overzichten in ....uiteraard want er is maar 7.500€ betaald , zou anders nogal opvallen !
Blijkbaar gelooft zo'n rechter een advocaat op zijn woord . Hebben ook een eed afgelegd zeker !

Mateuto
Berichten: 32
Juridisch actief: Ja
Locatie: Waregem

#11 , 28 nov 2018 14:22

Al eens aan de schuldbemiddelaar zelf uitleg gevraagd?

pannekoek
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#12 , 11 dec 2018 02:22

Hallo, ik vermoed dat je leefgeld kreeg per maand? en al de extra 's voor kleding, feestdagen kinderen enz; je zou verschieten hoeveel dat je daadwerkelijk zou gehad hebben waar je op die 5 jaar niet bij stil gestaan zal hebben. dus vermoed ik toch dat het met je leefgeld te maken gaat gehad hebben hoor. wij hebben ook niet elk jaar ( wij zaten er 9 jaar in) een verslag gehad, maar ik denk wel dat de arbeidsrechtbank deze wel zal ontvangen hebben, en die kijken toch wel elke verrichting na hoor. Bij ons was het zo dat de sb de goedkeuring van de rechtbank nodig had bij een bedrag boven de 1500 euro. Dus ik zou het raar vinden als hij zonder boe of ba geld zou ontvreemd hebben. grtjes

Castor
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#13 , 19 dec 2018 09:04

Pannekoek , geen leefgeld enkel huishuur , nooit extra's 1 x de rekening van dierenarts toen ik men hond moest laten euthanaseren !!
Zaak word momenteel onderzocht door een vriendin van een collega van mijn vrouw . Klopt in elk geval iets niet volgens haar !!!
Durumke , 10 jaar al ??? Dit is dan een minnelijke en geen gerechtelijke ?
Heb ondertussen al een extra rekeningetje gepresenteerd gekregen van 2 jaar geleden , ziekenhuis rekening dus boedelschuld !! Echt erg

pannekoek
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#14 , 25 dec 2018 23:41

amai, dan hadden wij echt een heel goede schuldbemiddelaar. veel hangt wel af of je schulden persoonlijk zijn of niet. bij ons was de zaak overkop gegaan en hadden we beter de boeken neer gelegd.maar goed, we kunnen de klok niet meer terug draaien hé? het hangt ook van je werksituatie en werkinzet af denk ik dan. bij ons werden al de rekeningen door de schuldbemiddelaar betaald, en kregen we een leefloon, zoals zij dat noemen. maar als ik het verhaal van durumke lees, is 200 euro echt wel zeer weinig. hopelijk raken jullie eruit en wens ik jullie veel succes in de toekomst. grtjes pannekoek

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”