lening

Chris165
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

lening

#1 , 15 jun 2018 11:09

Mijn broer woont alleen thuis en is gehandicapt. Hij heeft het vruchtgebruik en 1/3e van de naakte eigendom van de ouderlijke woning.
Aangezien zijn inkomen zeer beperkt is , dien ik regelmatig een bedrag te storten op zijn rekening zodat hij zijn dagelijkse huishoudelijke kosten kan betalen.
Stel dat mijn broer overlijdt , kan ik dan deze tussenkomsten, als lening, in rekening brengen op het passief van de nalatenschap ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 jun 2018 11:49

De lening moet bewezen worden met een geschrift (art. 1341 Burgerlijk Wetboek).
Hij die de uitvoering vordert van de verbintenis tot teruggave van een geldsom, die hij beweert als lening te hebben overhandigd, moet het bestaan van een leenovereenkomst bewijzen. Het bewijs van het overhandigen van het bedrag kan niet volstaan om het bestaan van dergelijk contract te bewijzen. (Cass., 14 november 1985, Arr.Cass. 1985-86, 359).
Een bankrekeninguittreksel dat een overschrijving vermeldt bewijst alleen dat er werkelijk een geldsom werd gestort. Het is geen begin van bewijs met geschrift van een lening (Cass., 5 mei 2011, C.10.0175.F,).

U doet er dus best aan door uw broer een schulderkenning te laten ondertekenen, waarin hij bevestigt dat hij deze bedragen als lening ontvangen heeft.

Sirkii
Berichten: 5395

#3 , 15 jun 2018 12:27

Ik zou samen met uw broer naar de notaris gaan om dat 1/3e blote eigendom aan u te laten schenken in ruil voor een maandelijkse vergoeding van x€ (of een bepaald bedrag) Je vermijdt dan na overlijden discussies met de anderen die blote eigendom op het huis hebben.

Als jij ook 1/3e hebt dan is er nog een broer/zus die het 3e 1/3e heeft. Je zou kunnen overwegen als je dat wil/kan om hem/haar ook uit te kopen.

De leningsformule is natuurlijk valabeler als je al t geleende met zekerheid wil uit de erfenis kunnen halen. (Voor zover er voldoende hiervoor in de erfenis zit)

PS. Mooi dat je je broer helpt doch terecht dat je je gulheid achteraf wil recuperen. Als de verstandhouding met je andere broer/zus ok is moet dit bespreekbaar zijn.

Reclame

Chris165
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 jun 2018 08:40

Zelfs al heb ik een gehandtekend document van onderhandse lening , zou de fiscus ( ook al is dit totaal niet de bedoeling ) deze lening niet kunnen beschouwen als een vermomd legaat ?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 jun 2018 16:53

U moet de echtheid van de schuld bewijzen. U moet er dus voor zorgen dat u niet alleen een schuldbekentenis of leningsovereenkomst hebt, maar ook het bewijs van de betaling, bijvoorbeeld stortingen op rekening van huw broer.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”