Dus als ik het goed begrijp kan een aanvraag om een afbetalenplan een verjaren stuit
Niet helemaal.
De schuld is verjaard. Verjaard is verjaard. Maar de schuld bestaat nog steeds; ze verdwijnt niet door de verjaring. Ze wordt - zoals dat heet - een
natuurlijke verbintenis. Alleen kan de schuldeiser je niet langer verplichten ze ook te betalen.
Tenzij je zelf aangeeft dat je ze toch gaat betalen. Dat je met andere woorden geen gebruik maakt van de mogelijkheid om de verjaring in te roepen.
De vraag hier is of het vragen van een afbetalingsplan, kan geïnterpreteerd worden als aangeven dat je toch gaat betalen (ook al is de schuld verjaard).
Ik heb in een korte zoektocht niet dadelijk rechtspraak hierover gevonden.
Het kan dus van een rechter afhangen of hij je vraag om in schijven te betalen, geïnterpreteerd als een bereidheid om toch te betalen.
"Rechter" zou wel vereisen dat de schuldeiser de zaak voor de rechter brengt.
Scorpioen denkt - alvast zo interpreteer ik zijn bijdrage - vatbaar voor correctie - dat je dan veel kans maakt om zulke zaak te winnen (als het tot een zaak komt). Er ook voor een stuk op gokkend dat de schuldeiser ook het risico loopt op bijkomende kosten (en dus mogelijk niet naar de rechter gaat stappen).
Ik kan je kansen niet inschatten.
Je kan in je reactie wel wijzen op de Cassatierechtspraak die Scorpioen heeft aangehaald. Want schuldeiser stelt dat de verjaring gestuit werd. Wat technisch niet correct is. De Cassatierechtspraak weerlegt dat standpunt.
Wat niet wegneemt dat er een andere rechtsgrond is - het vervullen van de natuurlijke verbintenis - die men zou kunnen aanhalen. Maar dat heeft men niet gedaan (althans niet op correcte wijze).