Schuldbemiddeling advocaat

Marleen67
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Schuldbemiddeling advocaat

#1 , 04 apr 2017 19:16

Beste,

Mijn vriendin zit al sinds 2011 bij schuldbemiddeling bij de advocaat. Ze krijgt een wekelijkse uitkering van 50 €. Ze heeft nog geen enkel eindstand ofzo gehad het einde van het jaar, ook geen uittreksels of iets... :( . Als ze hem daarover aanspreekt zegt hij altijd dat het zal opgestuurd worden, maar ze ontvangt niets . Ook is hij soms te laat met betalen van fakturen (of betaald hij niet). Ik betaal die dan en stuur hem de bewijzen via mail op maar ik krijg daar geen antwoord/betaling op.
Nu had ze vorige week een afspraak met hem maar toen moest hij weg naar een rechtzaak.

Wat kan ze nu doen? Kan zij een ander advokaat nemen of kan zij een eindstand van die schuldbemiddeling krijgen? Volgens haar zijn haar schulden betaald.

Groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 04 apr 2017 19:25

Als de bemiddelaar de betalingen moet doen, dan moet jij dat niet betalen, zo maak je het alleen maar erger.
Stuur hem een mail of beter een AS dat u elk jaar de eindstand inkomen/uitgaven wil toegestuurd krijgen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.


Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 05 apr 2017 08:35

In artikel 1675/17 van hetzelfde Wetboek, ingevoegd bij de wet van 5 juli 1998 en gewijzigd bij de wet van 13 december 2005, worden de volgende wijzigingen aangebracht :
1° paragraaf 1 wordt vervangen door wat volgt :
" § 1. Als schuldbemiddelaar kunnen alleen worden aangesteld :
- de advocaten, de ministeriële ambtenaren of de gerechtelijke mandatarissen, op voorwaarde dat ze zijn erkend. De Koning bepaalt de nadere regels van die erkenning. De erkenning wordt slechts verleend indien de schuldbemiddelaar de daartoe door de bevoegde overheid georganiseerde opeiding heeft gevolgd;
- de overheidsinstellingen of de particuliere instellingen, die daartoe door de bevoegde overheid zijn erkend. Deze instellingen doen hiervoor een beroep op natuurlijke personen die aan de door de bevoegde overheid bepaalde voorwaarden voldoen. ";
2° in § 3, eerste lid, wordt tussen de eerste zin en de tweede zin de volgende zin ingevoegd :
" Hij ziet er inzonderheid op toe dat alle posten die onontbeerlijk zijn voor het behoud van de menselijke waardigheid worden ingeschreven in de minnelijke of gerechtelijke aanzuiveringsregeling en ziet eveneens toe op de aanpassing van het leefgeld aan de gezondheidsindex. ".
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Marleen67
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 apr 2017 18:12

Beste,

Zou het mogelijk zijn om haar schulden in één keer te betalen (die ik zou doen)? En dat zij zo uit haar collectieve kan stappen?

Wie moet ik daarvoor contacteren?

Ik heb de indruk dat haar advocaat veel beloofd maar weinig doet.

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 12 apr 2017 18:27

Normaliter is er elk jaar een afrekening naar de arbeidsrechtbank toe die de schuldenaar ook moet krijgen.
Doe uw beklag bij de arbeidsrechtbank.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 12 apr 2017 23:00

Beste,

Zou het mogelijk zijn om haar schulden in één keer te betalen (die ik zou doen)? En dat zij zo uit haar collectieve kan stappen?

Wie moet ik daarvoor contacteren?

Ik heb de indruk dat haar advocaat veel beloofd maar weinig doet.
Dat gaat het crs niet opheffen, je kan u vriendin beter steunen tot csr afgelopen is.
Volg de raad van Franciscus.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

LST
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 mei 2017 01:00

Als je de schulden van je vriendin betaalt, rechtstreeks aan de schuldeisers of aan de schuldbemiddelaar, dan kan de schuldenregeling beëindigd worden. Het lijkt me best dit via de schuldbemiddelaar te regelen (in de veronderstelling dat de aanzuiveringsregeling voorziet in kwijtschelding van alle interesten en kosten). Vraag de schuldbemiddelaar naar de afrekening, rekening houdend met het saldo op de rubriekrekening, en stuur best een kopie naar de arbeidsrechtbank (gezien jullie de schuldbemiddelaar niet meer vertrouwen).

Problemen met de schuldbemiddelaar kan je aankaarten bij de rechtbank. De rechter zal de schuldbemiddelaar om uitleg vragen en/of je vriendin en de schuldbemiddelaar oproepen voor een zitting. Desnoods kan de rechtbank een andere schuldbemiddelaar aanstellen.

Je vriendin kan ook steeds haar dossier gaan inkijken op de griffie van de arbeidsrechtbank.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”