door fout makelaar heb ik dubbele schuldsaldoverzekering betaald, wat nu?

stimar
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

door fout makelaar heb ik dubbele schuldsaldoverzekering betaald, wat nu?

#1 , 20 okt 2016 11:36

Vorig jaar (begin 2015) werden we bij de immotheker uitgenodigd om onze hypothecaire lening te laten herzien. Ideaal aangezien we aan een hoge rente (5,2%) geleend hadden.
Er werd ons een mooi voorstel gedaan waar we akkoord mee gingen. Onze schuldsaldoverzekering ging bij beiden ook veranderen. We hebben daar ook contracten voor getekend.
Helaas kregen we 1 week later te horen dat de nieuwe lening afgekeurd werd door een registratie bij de nationale bank.
Met als gevolg dat we 1 jaar moesten wachten voor een nieuwe herziening van de lening.

Ik heb in 2015 facturen gekregen van de oude schuldsaldo die uiteraard voortliep. Maar ook van de nieuwe, van de lening die afgekeurd werd. Nietsvermoedend heb ik alles betaald. Dit jaar heb ik ook al een factuur extra teveel betaald. 3 facturen in totaal dus voor een bedrag van iets meer dan 1200€.

Wat nu? Had de immotheker bij het bericht van afkeuren van de lening de nieuwe schuldsaldo verzekering moeten stopzetten???

Kan ik mijn 3 teveel gestorte bedragen terugvorderen?

Ik ben radeloos

Alvast bedankt voor de eventuele hulp

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3801

#2 , 20 okt 2016 13:11

Neem om te beginnen eens contact op met de verzekeraar waar je de SA bij gestoken hebt, en leg de situatie uit.

Sowieso heb je inderdaad recht op je geld, want er is nooit een verzekerd risico geweest: de lening is nooit tot stand gekomen.

bosprocureur
Berichten: 6888

#3 , 20 okt 2016 18:22

euh...

Het is niet de lening die verzekerd zou worden, het is het leven van de verzekerde/verzekeringnemer.

Stimar is nog in leven, getuige zijn vraag van hierboven. Ik denk niet dat de verzekeringsmaatschappij iets kan verweten worden, heel misschien de makelaar (die u hier bij de merk-naam noemt, wat niet kan).

Het staat u uiteraard vrij die polis af te kopen, en een fractie van de betaalde premies te recupereren.

Tussen haakjes, bij het veranderen van lening is het niet echt nodig ook van saldoverzekering te veranderen, u kan ook de bestaande polis aanpassen; dit komt een stuk goedkoper. Als de leningsmaatschappij een schuldsaldoverzekering bij hen vraagt, kan u altijd voorstellen om bijvoorbeeld de brand- of familiale verzekering daar te plaatsen.

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”