Loonoverdracht.

Kris H
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Loonoverdracht.

#1 , 13 okt 2016 18:25

Mijn vriendin heeft op dit moment een loonoverdracht. Een deel van haar loon gaat naar twee schuldeisers. Eén van die schuldeisers is X. Naast het bedrag dat maandelijks wordt afgehouden door de persoon verantwoordelijk voor de invorderingen en doorgestort aan X, probeert deze ook nog maandelijks rechtstreeks bedragen van onze rekening te nemen. Mag dit. Indien niet, wat kan ik hier tegen beginnen. Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie

#2 , 13 okt 2016 19:32

dit kan !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden

#3 , 13 okt 2016 20:20

dit kan !
→ van onze rekening te nemen

dus als wij samen een rekening hebben, en jij hebt schulden, dan mag de bank ook mijn loon dat op die gezamelijke rekening wordt gestort wegnemen.
op basis van wat?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

denlowie

#4 , 13 okt 2016 20:49

→ van onze rekening te nemen

dus als wij samen een rekening hebben, en jij hebt schulden, dan mag de bank ook mijn loon dat op die gezamelijke rekening wordt gestort wegnemen.
op basis van wat?
Ze zullen wel alle beide getekend hebben, anders kan geen enkele deurwaarder dit doen, en zullen ze dit ook niet doen !

Denk je nu echt dat één deurwaarder dit gaat doen ??

Denk je nu echt dat één bankdirecteur dit ooit zou toelaten of kan toelaten ??

Als het een gezamenlijke rekening is kan dit ook !

Waarom altijd zo pessimist denken, je weet zelf dit onmogelijk is en toch denk je aan het onmogelijke.

sloeberken

#5 , 13 okt 2016 21:00

Wat is loonoverdracht?

Loonoverdracht wordt contractueel vastgelegd tussen kredietgever en kredietnemer bij het aangaan van het krediet.
Dit houdt in dat in geval van betalingsachterstand een deel van je inkomen rechtstreeks wordt afgehouden bij je werkgever en uitbetaald aan je schuldeiser.
Je schuldeiser moet wel eerst een aangetekende brief schrijven naar jou en je werkgever, vooraleer hij een loonoverdracht kan doen.
Bij loonoverdracht is er geen tussenkomst van de rechtbank vereist. Dit is wel het geval bij loonbeslag.
Het deel van je loon dat naar je schuldeiser kan gaan is echter wel wettelijk beperkt.

Voor loonbeslag is er een vonnis nodig, zonder vonnis kan er niemand geld van u rekening in beslag nemen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Kris H
Topic Starter

#6 , 14 okt 2016 00:13

Gaat hier inderdaad over een gemeenschappelijke rekening waarop ook mijn loon komt. De bedragen werden vroeger, voor de achterstand, automatisch van deze rekening afgehouden. Nu mijn vriendin een deel van haar loon verliest door loonoverdracht aan X, was mijn vraag of de schuldeiser gewoon mag doorgaan met deze maandelijkse afhoudingen van onze gemeenschappelijke rekening? Zij heeft trouwens alleen de schuld aangegaan.

denlowie

#7 , 14 okt 2016 07:04

Een gemeenschappelijke rekening is ook haar rekening !

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”