Vraag gebruik kindergeld tijdens collectieve

Tazzie
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Vraag gebruik kindergeld tijdens collectieve

#1 , 12 okt 2016 15:05

Wij zitten in de collectieve en budgetbeheer via het OCMW.
Ten tijde van het ingaan van de collectieve lag het inkomen gemiddeld op de 2000 Euro en ontvingen wij 1750 Euro aan leefgeld.
Toen was mijn dop en mijn kindergeld nog niet geregeld en de afgelopen maanden zijn deze er dus bijgekomen.
Ik heb een 3100 Euro aan achterstallige kindergeld gekregen welke door de collectieve wel werd doorgestort naar het OCMW maar waarvan ik slechts een klein deel heb onvangen (150 euro voor kleding voor 4 personen!!) en de rest zijn schulden van betaald.
Het gemiddelde inkomen is nu ongeveer 25 a 2600 Euro inclusief kindergeld (2 kinderen/tweeling)
Nu krijgen wij echter nog steeds maar 1750 doorgestort (waarvan OCMW alles betaald maar de vaste kosten nog eens niet kan dekken) en het kindergeld hoor ik niks over. Een keer heb ik gehoord dat het OCMW dit ontvangt maar ik zie hier zelf dus niets van terug.
Met 2 kinderen van 7 vind ik dit toch een beetje vreemd want ze groeien natuurlijk als kool en ik kan alles van mijn week geld doen van het OCMW
(150 euro per week voor 4 personen waarvan 1 internationaal chauffeur die dus ook nog onderweg moet eten ook)
Ik vind het een beetje krom dat er schulden worden betaald van het geld dat bedoeld is om je kinderen te verzorgen.
Is dit de normale gang van zaken of klopt het dat ik dit een beetje een vreemde gang van zaken vind?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo

#2 , 12 okt 2016 15:20

waarschijnlijk is het plafond waarover u kan beschikken bepaalt op 1750 euro. CSR is geen lachertje, uw schulden dienen betaald te worden.

over welke af te lossen schuld spreken we hier?

Tazzie
Topic Starter

#3 , 12 okt 2016 18:23

Nee dat begrijp ik inderdaad. Schulden gaan uiteraard voor maar als zelfs het OCMW al zegt dat ze niet toekomen met 1750 en het inkomen gaat met 5 a 600 euro per maand vooruit ..... betreft voornamelijke een hypotheek schuld na gedwongen verkoop. Maar zelfs daar weten we het fijne niet van want die was CSR ook nog eens "vergeten"mee te nemen in de hele berekening dus dat hele plan moest weer opnieuw waar ik nog steeds geen uitsluitsel over heb. En we zitten er al in vanaf januari 2015.......

Reclame

sloeberken

#4 , 12 okt 2016 18:50

De heer Philippe Courard, staatssecretaris voor Sociale Zaken, Gezinnen en Personen met een handicap, belast met Beroepsrisico's, en voor Wetenschapsbeleid. - Artikel 2, 2º, van de wet van 26 maart 2012 tot wijziging van het Gerechtelijk Wetboek voerde het principe in dat bij een collectieve schuldenregeling het leefgeld dat de schuldenaar ontvangt, nooit lager kan zijn dan het bedrag van het leefloon, vermeerderd met het bedrag van de gezinsbijslagen. Op deze manier houdt de samenstelling van het leefgeld rekening met de gezinssituatie van de schuldenaar en biedt men de schuldenaar en zijn gezin meer zekerheid op een menswaardig bestaan.

Deze situatie, een verhoging van het minimumleefgeld met een bedrag gelijk aan de gezinsbijslagen, is te onderscheiden van een rechtstreekse uitbetaling van de gezinsbijslag aan de schuldenaar. Dat is in de huidige regeling niet mogelijk. In het huidige systeem heeft de schuldbemiddelaar een duidelijk zicht op alle inkomsten van de schuldenaar, inclusief gezinsbijslagen, en ziet de schuldenaar zich terzelfder tijd verzekerd van de som van de gezinsbijslagen, in de vorm van een verhoogd leefgeld.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Tazzie
Topic Starter

#5 , 12 okt 2016 19:30

Komt in begrijpelijke taal neer op??? (Sorry ben Nederlands sommige termen en statige uitleg begrijp ik niet helemaal ;) )

sloeberken

#6 , 12 okt 2016 19:42

Komt er op neer dat je recht hebt op een leefgeld van +- €1100 plus u kindergeld. Er word ook gespaard voor een nieuwe start als u collectieve voorbij zijn. Elk jaar moet u bemiddelaar een afrekening sturen, wat op de rekening staat en wat er betaald is. Het 2de jaar ontvang je ook 1/3 van het vakantiegeld.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”