onrealistisch afbetalingsplan

KimSe
Topic Starter

onrealistisch afbetalingsplan

#1 , 03 okt 2016 14:18

Naar aanleiding van een openstaande schuld (+/- 7500 euro) werd door X (schuldenaar) een afbetalingsplan voorgesteld als volgt:
- maandelijks 500 euro
- saldo ten laatste in januari

Als tegenvoorstel werd gedaan:
- maandelijks 1.500 euro
- saldo ten laatste in januari

voor X is het maandelijks af te lossen bedrag een immens struikelblok.
X begrijpt ook dat een afbetalingsplan een gunst is, en geen recht, maar hij stelt zich toch vragen bij het belang dat de schuldeiser kan hebben bij dit tegenvoorstel...

Wat kan hij best ondernemen?
Akkoord gaan met het tegenvoorstel, en risico lopen dat hij niet meer kan "leven"...
Of niet akkoord gaan met het tegenvoorstel, met het risico dat dit voor de rechtbank komt... (en wat zijn dan zijn kansen voor de rechtbank?)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
polk

#2 , 03 okt 2016 15:08

Wat is het inkomen van X? Als het tegenvoorstel voor X onmogelijk is kan hij er natuurlijk niet mee akkoord gaan... De rechter houdt rekening met het inkomen van X en de grootte van de schuld om een doenbaar afbetalingsplan voor te stellen.

X betaalt best wel sowieso maandelijks een bedrag af, onafhankelijk van het feit dat de tegenpartij akkoord gaat en minstens het bedrag dat hij zelf voorstelde (en liefst meer indien mogelijk). Op die manier is enerzijds de kans kleiner dat de schuldeiser naar de rechtbank trekt en anderzijds toont u uw bereidwilligheid tot betalen als het toch tot een rechtszaak moest komen.

Maandelijks 500€ lijkt mij een geen onredelijk voorstel voor een openstaande schuld van 7.500€ voor iemand met een normaal inkomen...

KimSe
Topic Starter

#3 , 03 okt 2016 15:44

Het gezamenlijk inkomen van X en zijn echtgenote zal rond de 3.200 euro bedragen...
Onder aftrok van huishuur en andere vaste kosten (energie ed) zal daarvan nog een 2.200 euro overschieten...

Reclame

KimSe
Topic Starter

#4 , 04 okt 2016 16:41

kan nog iemand een licht werpen op deze situatie?
Alle raad/mogelijkheden zijn welkom...

JPV
Juridisch actief: Ja

#5 , 04 okt 2016 17:31

Voor een rechter zal je toch goed moeten argumenteren hoe je:
- enerzijds in staat denkt te zijn om in januari het saldo (meer dan 5000 euro) te betalen
-en anderzijds van 2200 euro (na aftrek vaste kosten) elke maand maar 500 euro langs de kant te kunnen zetten.

Ik zou als tegenpartij enkel akkoord gaan als het maandelijks bedrag 1000 euro zou zijn én u een vrijwillige afstand zou doen van de eindejaarsperiode/getrouwheidspremie.

KimSe
Topic Starter

#6 , 05 okt 2016 09:02

Blijkbaar heeft hij een stukje tuin/weide verkocht aan de buur waarvan er ten laatste in januari een koopsom op hun rekening wordt verwacht.
Netto zou dit ruim 5.000euro zijn volgens hem, vandaar de mogelijkheid om het saldo te betalen...

Fortuin

#7 , 06 okt 2016 16:58

Als schuldeiser zou ik enkel met dat voorstel akkoord gaan, indien:

1. Ik een duplicaat krijg van de getekende verkoopsovereenkomst (en dus zeker weet dat er een verkoop is); en
2. De gelden voor deze verkoop door de koper rechtstreeks op mijn rekening gestort zouden worden.
3. Oktober tot januari, dat zijn 3 maanden -> 7.500 - 5.000 = 2.500 / 3. Moest hij januari nog erbij willen nemen, dan delen door 4.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”