Teruggave deel van schuldsaldoverzekering.

Christophevh
Topic Starter

Teruggave deel van schuldsaldoverzekering.

#1 , 10 sep 2016 08:56

Beste,

In 2012 heb ik een lening van 15jaar aangegaan (heropname van krediet) om mijn deel van het huis uit te betalen aan mijn ex. Ik heb daarvoor terug een schuldsaldoverzekering moeten aangaan. Dat bedrag is volledig en in één keer betaald geweest na tekenen van die nieuwe lening in 2012.
Ondertussen heb ik in het voorjaar (2016) mijn lening laten herzien bij een immotheker en daar heb ik beslist om over te stappen naar een andere bank omdat ik daar meer voordeel uithaalde.
De bestaande schuldsaldoverzekering (die al volledig betaald was in 2012) kon ik niet meer gebruiken, ik moest door over te stappen van bank een nieuwe schuldsaldoverzekering aangaan.
Ik zou wel een deel recupereren omdat ik slechts maar een klein gedeelte (4jaar) van die verzekering -als het ware- gebruikt heb.
Tot op vandaag blijft het echter heel moeilijk om de rest van de som terug te krijgen.
Ik neem aan dat men bij X niet zomaar het volledige bedrag voor hen kan houden als ik vroeger uit de verzekering stap?

Graag een reactie en eventuele raad van jullie hieromtrent.

Met vriendelijke groeten,
Christophe

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur

#2 , 10 sep 2016 11:48

Een schuldsaldoverzekering is een levensverzekering. En een levensverzekering kan u te allen tijde stopzetten, tenzij u zich ergens anders (bv bij een bank) verplicht hebt ze in stand te houden.

Uw verplichtingen voor de vorige lening zijn afgelopen, dus in principe kan u de resterende wiskundige reserve incasseren. Niet zonder bij de fiscus nog eens langs de kassa te passeren, als u de premie fiscaal ingebracht hebt. Vraag dus alvast schriftelijk aan hoeveel de afkoopwaarde op dit ogenblik bedraagt.

Dan toch nog een opmerking : hete is niet erg logisch om een bestaande levensverzekering, aangegaan op uw leeftijd x, gewoon te gaan vervangen door een andere, aan te gaan op leeftijd x+4 of x+5 . U betaalt dan gewoon meer, op basis van uw oudere leeftijd, voor identiek, maar dan identiek, hetzelfde. Niet echt verantwoord van uw raadgever, tenzij de voordelen bij de huidige bank dit ruimschoots goedmaken.

En ook hier weer, u noemt de verzekering bij naam, en uw raadgever bij zijn merknaam; de mods hier zijn een beetje allergisch daarvoor, en terecht.

Christophevh
Topic Starter

#3 , 10 sep 2016 14:16

Beste,

Bedankt voor uw reactie.

Een reactie op uw opmerking: Men zei me dat het niet mogelijk was om de schuldsaldoverzekering door te trekken omdat ik veranderde van financiële instelling. Ik ging dat anders ook wel niet gedaan hebben hoor...
Zal dan eerder aan de hebzucht van de maatschappij liggen zeker? Iedereen wil namelijk zoveel als mogelijk naar zich toetrekken om aan te verdienen... En daaraan is nu ook niet veel te doen.
Maar wat teveel betaald is moet dan omgekeerd ook eerlijk terug gegeven worden. En dat het nu juist dat is die altijd zo moeilijk blijkt.
Mijn raadgever heeft misschien te weinig moeite gedaan om het door te trekken, dat weet ik niet. Maar als hij zegt dat er een nieuwe moest komen, dan geloof ik dat ook. Daarom dat ik ook ten rade ga...
Dat het nu juist daaraan is waaraan zoveel te verdienen valt; aan de onwetendheid van de 'minder geleerden'. Daar zal op alle gebieden, algemeen dus al veel aan verdient en op geprofiteerd zijn...

Mocht dit een moderator lezen, dan mag hij van mij gerust de namen weghalen en *** of ik weet niet wat dan ook in de plaats zetten. Maar ik geraak niet meer in het bericht om het te wijzigen. Ik wist het trouwens niet dat dat zo'n groot probleem was.
En mocht de verzekering gewoon doen zoals het hoort, dan stond hun naam hier trouwens ook niet vermeld.

Met vriendelijke groeten

Reclame

basejumper

#4 , 11 sep 2016 15:42

De maatschappij in kwestie zal het niet verbruikt gedeelte ook wel uitbetalen. Alleen is het zo dat er in 2015 en 2016 massaal veel herfinancieringen plaatsvonden. Dat houdt in dat zij bij veel klanten de bestaande verzekering moeten aanpassen (andere rent, looptijd, schuldeiser...) en dat zij voor een aantal anderen een afkoop moeten organiseren.
Het is niet zo dat die maatschappijen nu allemaal massaal veel volk extra aannemen om die tijdelijke golf van herfinancieringen te verwerken. Als je een madewerker aanwerft duurt het al een jaar voor die zelfstandig operationeel is en kort daarna is die golf uitgewerkt.
Af en toe eens aandringen zal geen kwaad kunnen. Maar die maatschappij zal voorrang geven aan nieuwe projecten waar mensen wachten om hun nieuwe woning te kunnen aankopen. Mijns inziens dus een gevolg van de bottleneck terzake.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”