borg staan voor familie

jinjanjon
Topic Starter

borg staan voor familie

#1 , 05 mar 2016 09:16

Ik heb getekend om borg te staan voor een familielid.Nu zei de bank of ik de lasten zou kunnen dragen,ik sta niet op de zwarte lijst maar heb wel 4 kredieten waar erop staat dat ik ze goed afbetaal,zal de bank dan toch weigeren mij als borg te laten staan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon

#2 , 05 mar 2016 09:21

Dat dient u aan de bank te vragen, ze zijn niet verplicht u als borg te aanvaarden. Werk uzelf ook niet in problemen; een borgstelling is niet iets om lichtvaardig te ondernemen, zeker niet indien u reeds 4 lopende kredieten heeft. Beeld uzelf in dat het ergste gebeurt en de bank besluit beroep te doen op uw borgstelling: kan u dat aan?

Indien het antwoord niet 100% 'ja' is, doe het dan niet.

Edit: gelet op uw andere posts denk ik dat de aarzeling van de bank begrijpelijk is en, met permissie, bent u dom bezig door een borgstelling aan te gaan.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

jinjanjon
Topic Starter

#3 , 05 mar 2016 09:33

wel het is mijn broer en kennende m 45 jaar wil ik borg zijn voor m omdat hij mij in het verleden ook veel geholpen heeft.
En ik betaal mijn kredieten netjes af dat staat duidelijk op de lijst van de nationale bank dus denk ik niet dat de bank bang zou moeten zijn om mij als
borg te nemen.

Reclame

Xenophon

#4 , 05 mar 2016 09:48

Een borg is maar iets waard indien deze kan betalen indien nodig.

Volgens uw eerdere berichten: op zwarte lijst gestaan, vragen over deurwaarder die wellicht niet strikt uit academische interesse gesteld worden, 4 lopende kredieten.....afgaande daarop zou ik als schuldeiser vriendelijk maar beslist 'dank u, vind maar iemand anders om borg te staan' zeggen tegen uw broer wanneer deze u kwam voorstellen. Banken zijn geen liefdadigheidsinstellingen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

jinjanjon
Topic Starter

#5 , 05 mar 2016 10:28

Excuseer maar ik heb de pseudo van mijn andere broer gebruikt die wel degelijk in de schulden zit terwijl ik maar 3 kredietopeningen en een lening heb die korrekt worden afbetaald en de borg is voor mijn andere broer.Wij zijn 3 broers daarom.

Xenophon

#6 , 05 mar 2016 10:53

Dan nog is de bank (of de schuldeiser in het algemeen) niet verplicht u te aanvaarden als borg, u beschikt niet over zoiets als een 'recht' om borg te zijn.

jinjanjon
Topic Starter

#7 , 05 mar 2016 11:19

maar ik heb al getekend als borg?

mava105
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 mar 2016 12:50

Je hebt blijkbaar al op de zwarte lijst gestaan. Bank zal bijna zeker weigeren, ook al heb je getekend, zeker als je nog andere leningen hebt lopen

Xenophon

#9 , 05 mar 2016 12:53

Indien men u aanvaard heeft als persoonlijke borg en ondertussen het krediet heeft toegestaan dan is het kalf verdronken voor de schuldeiser indien mocht blijken dat u insolvabel bent en de schuldenaar in gebreke blijft. Máár, men kan wel een nieuwe borg eisen onder bepaalde voorwaarden.

Burgerlijk wetboek:

Art. 2020. Wanneer de borg, die door de schuldeiser vrijwillig is aangenomen of die de rechter hem heeft toegewezen, naderhand onvermogend geworden is, moet een andere borg gesteld worden.
Deze regel lijdt alleen uitzondering, ingeval de borg gesteld is ten gevolge van een overeenkomst waarbij de schuldeiser een bepaalde persoon tot borg geëist heeft.

Men had maar een zakelijke zekerheid moeten eisen zoals pand of hypotheek op een onroerend goed.

Wat vraagt de bank u exact in die brief?

jinjanjon
Topic Starter

#10 , 05 mar 2016 14:58

Mijn broer heeft een krediet gekregen van 10000 euros dus niet zo een gigantisch grote som maar hij had een borg nodig en dat heb ik gedaan,dus zou hij niet betalen moet ik de helft terugbetalen.Dat is het.

Xenophon

#11 , 05 mar 2016 15:06

Ja, maar hoe komt het dan dat de bank nu lastig lijkt te doen en u hier vragen stelt? Of doen ze niet lastig maar bent u nu tot het besef gekomen dat u effectief kan aangesproken worden indien uw broer niet betaalt?

jinjanjon
Topic Starter

#12 , 05 mar 2016 15:12

ze doen niet lastig ik heb de kontrakten al getekend maar hopelijk gaan ze dat aanvaarden want hij heeft het geld nog niet gekregen daarom

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”