Mijn zus zit sinds 2010 in een GAR. Begin dit jaar is haar partner uit de GAR gestapt, kort daarvoor was de echtelijke woning verkocht (ze zijn ondertussen gescheiden) en werd de schuld teruggebracht.
Haar ex betaald daar de helft van en stapte per vonnis uit de GAR. Mijn zus zit nu nog tot 2018 in schuldbemiddeling.
Reeds van in het begin deden er zich 'situaties' voor, waardoor mijn zus uiteindelijk enkele weken geleden een brief heeft gestuurd naar de rechtbank om haar beklag te doen en een andere SB te vragen. Redenen :
- Ze kreeg hem nooit te pakken, niet per telefoon, en ik zelf ook niet (op haar vraag via mail). We proberen wel altijd een afspraak te maken, maar aangezien we beiden fulltime werken, stellen we de data voor die passen, nog geen enkele keer heeft hij geantwoord dat daarvan iets past. Wat voegt hij toe aan het dossier als antwoord naar de arbeidsrechtbank? Een mail die hij naar mij stuurt met enkele voorstellen van data. Terwijl ik antwoord dat deze NIET pasten vanwege tijdens de werkuren, en een tegenvoorstel heb gedaan, waarop van zijn kant nooit een antwoord is gekomen. We hebben deze meneer met andere woorden nog nooit gezien. Zal moeilijk te combineren zijn met zijn job als burgemeester

- Facturen blijven onbetaald tot vaak aanmaningen toe die bij mijn zus in de bus vallen. De situatie is nu verbeterd aangezien de kleine schuldeisers allemaal afgelost zijn door de betaling van de ex. Maar aangetekende zendingen, herinneringsbrieven, ze heeft ze allemaal in de bus gehad. Ze moest deze dan allemaal gaan deponeren bij de SB en pas dan werden ze betaald.
- SB verandert van postbusadres, zonder mijn zus op de hoogte te brengen, waardoor een deel van de briefwisseling verloren is gegaan. Straf nietwaar?
- Jaarverslagen : netjes overgemaakt aan de rechtbank, zus nooit iets van te zien gekregen. Steeds voor naar de arbeidsrechtbank moeten gaan. Ik dacht dat dit jaarlijks aan de betrokken partijen moest worden overgemaakt? Of probeert hij te besparen op de postzegel?

- Hij ontvangt gelden van de mutaliteit, als mijn zus met haar leefloon naar de dokter moet, dan betaalt ze de volle pot en de mutualiteit stort nadien door naar de SB. Nergens wordt er melding gemaakt van die inkomsten.
- Hij betaalde ook steeds de verzekering. Mijn zus had een ongeval waarbij bleek dat ze niet verzekerd was (politie deed opzoeking). Na contact met de SB werd er gezegd dat 'hij het ging regelen'. Een groene kaart kreeg ze ineens in de bus. Als ze daarvan melding maakt bij de rechtbank, dan zegt hij dat dit 'uit de lucht gegrepen is'. Met andere woorden, hij beschuldigt ons van leugens. Terwijl hij diegene is die liegt.
Mijn zus wil er pertintent komaf mee maken maar ik vraag me af of dit wel verstandig is met nog max 2 à 3 jaar SB te gaan.
En 't is met elke SB wel iets, als ik bepaalde zaken hier zo lees.
Als je ervaring hebt in dit soort zaken, wat denk je hier dan van? Denk je : 'Als het dat maar is', of denk je : 'Direct nen brief naar de Orde sturen'?