Schuldbemiddeling - verdere stappen

evgoeth
Topic Starter

Schuldbemiddeling - verdere stappen

#1 , 29 okt 2015 16:15

Hallo,

Mijn zus zit sinds 2010 in een GAR. Begin dit jaar is haar partner uit de GAR gestapt, kort daarvoor was de echtelijke woning verkocht (ze zijn ondertussen gescheiden) en werd de schuld teruggebracht.
Haar ex betaald daar de helft van en stapte per vonnis uit de GAR. Mijn zus zit nu nog tot 2018 in schuldbemiddeling.

Reeds van in het begin deden er zich 'situaties' voor, waardoor mijn zus uiteindelijk enkele weken geleden een brief heeft gestuurd naar de rechtbank om haar beklag te doen en een andere SB te vragen. Redenen :

- Ze kreeg hem nooit te pakken, niet per telefoon, en ik zelf ook niet (op haar vraag via mail). We proberen wel altijd een afspraak te maken, maar aangezien we beiden fulltime werken, stellen we de data voor die passen, nog geen enkele keer heeft hij geantwoord dat daarvan iets past. Wat voegt hij toe aan het dossier als antwoord naar de arbeidsrechtbank? Een mail die hij naar mij stuurt met enkele voorstellen van data. Terwijl ik antwoord dat deze NIET pasten vanwege tijdens de werkuren, en een tegenvoorstel heb gedaan, waarop van zijn kant nooit een antwoord is gekomen. We hebben deze meneer met andere woorden nog nooit gezien. Zal moeilijk te combineren zijn met zijn job als burgemeester :-)

- Facturen blijven onbetaald tot vaak aanmaningen toe die bij mijn zus in de bus vallen. De situatie is nu verbeterd aangezien de kleine schuldeisers allemaal afgelost zijn door de betaling van de ex. Maar aangetekende zendingen, herinneringsbrieven, ze heeft ze allemaal in de bus gehad. Ze moest deze dan allemaal gaan deponeren bij de SB en pas dan werden ze betaald.

- SB verandert van postbusadres, zonder mijn zus op de hoogte te brengen, waardoor een deel van de briefwisseling verloren is gegaan. Straf nietwaar?

- Jaarverslagen : netjes overgemaakt aan de rechtbank, zus nooit iets van te zien gekregen. Steeds voor naar de arbeidsrechtbank moeten gaan. Ik dacht dat dit jaarlijks aan de betrokken partijen moest worden overgemaakt? Of probeert hij te besparen op de postzegel? :-)

- Hij ontvangt gelden van de mutaliteit, als mijn zus met haar leefloon naar de dokter moet, dan betaalt ze de volle pot en de mutualiteit stort nadien door naar de SB. Nergens wordt er melding gemaakt van die inkomsten.

- Hij betaalde ook steeds de verzekering. Mijn zus had een ongeval waarbij bleek dat ze niet verzekerd was (politie deed opzoeking). Na contact met de SB werd er gezegd dat 'hij het ging regelen'. Een groene kaart kreeg ze ineens in de bus. Als ze daarvan melding maakt bij de rechtbank, dan zegt hij dat dit 'uit de lucht gegrepen is'. Met andere woorden, hij beschuldigt ons van leugens. Terwijl hij diegene is die liegt.

Mijn zus wil er pertintent komaf mee maken maar ik vraag me af of dit wel verstandig is met nog max 2 à 3 jaar SB te gaan.

En 't is met elke SB wel iets, als ik bepaalde zaken hier zo lees.

Als je ervaring hebt in dit soort zaken, wat denk je hier dan van? Denk je : 'Als het dat maar is', of denk je : 'Direct nen brief naar de Orde sturen'?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 29 okt 2015 20:07

Met GAR bedoel je gerechtelijke aanzuiveringsregeling of is het een collectieve schuldbemiddeling.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

evgoeth
Topic Starter

#3 , 30 okt 2015 13:44

Het is een GAR.
Ik wist niet eens dat er een verschil was.
Nu wel dus.

Maar overal staat er dus GAR op de papieren.

Reclame

sloeberken

#4 , 30 okt 2015 16:05

Wat is een gerechtelijke aanzuiveringsregeling?

Indien er geen minnelijke aanzuiveringsregeling tot stand komt dan legt de rechter een afbetalingsplan op onder de vorm van een gerechtelijke aanzuiveringsregeling. De minimale looptijd is drie jaar. De maximale looptijd is normaliter vijf jaar. De rechter kan een gedeeltelijke kwijtschelding van de schulden toestaan, eventueel afhankelijk gesteld van bepaalde voorwaarden.

Een volledige kwijtschelding van schulden is eerder uitzonderlijk en kan enkel worden toegekend indien er geen enkele afbetalingsmogelijkheid bestaat en deze toestand in de toekomst ongewijzigd blijft. In dit geval kan de rechter tevens begeleidingsmaatregelen opleggen met een maximale duurtijd van vijf jaar.

Opgelet! Een kwijtschelding van schulden is pas definitief verworven indien u gedurende de gerechtelijke aanzuiveringsregeling niet tot beter fortuin komt. Indien uw financiële situatie verbetert, zal de rechter de regeling herzien.

Voor een aantal schulden staat men nooit enige kwijtschelding toe (zoals schulden die een schadevergoeding inhouden, toegestaan voor het herstel van een lichamelijke schade veroorzaakt door een misdrijf, …)

Heb je daar een vonnis van.

Rene

#5 , 30 okt 2015 20:38

Je dossier kan je gratis gaan inzien op de griffie. Dat is nuttige informatie.
De SB moet je ook regelmatig de stand van de rekening overmaken, ook van andere zaken.
Ook dat vergeten ze wel eens.
Je kan hem ook laten oproepen in de arbeidsrechtbank en daar om uitlegvragen. Meestal komt het wel zover niet.
En vergeet niet, SB en arbeidsrechter werken dagelijks samen. Dus weet waar je aan begint.

evgoeth
Topic Starter

#6 , 05 nov 2015 16:25

Ik heb het gewoon zo gehad met die man.

We gaan het dossier inkijken op de griffie en dan willen we een afspraak maken om enkele zaken te overlopen en het verleden te laten rusten.

Ik schrijf hem dan EXPLICIET welke dagen en tijdstippen passen, aangezien mijn zus werkt en ik ook.

Dan stuurt hij een mail terug met een tijdstip dat absoluut niet gaat en ook niet vermeld was in mijn mail?

En dan mag je niet antwoorden van : 'Maat, lees uwe mail eens goed vooraleer je een antwoord stuurt?'

Maar neen, zelfs dan nog moet je vriendelijk blijven.
Mijn zus klaagt dat ze hem niet te zien krijgt, hij pareert dit door te zeggen dat er een afspraak was gemaakt.
Zijn 'bewijs' is een mail naar mij toe met enkele voorstellen, waarop ik heb geantwoord dat dit niet ging wegens het werk, en een tegenvoorstel heb gedaan met data en tijdstippen. Daarop is nooit reactie gekomen. Maar zijn mening wordt dan wél geloofd.

Echt waar, moest ik mijn werk zo doen ...

sloeberken

#7 , 05 nov 2015 19:18

Jij moet u schikken naar de datums die u SB voorstelt, niet andersom. Ook op griffie en rechtbank, moet je u schikken op de datum en uur.

Rene

#8 , 03 dec 2015 08:40

Ik dacht dat een schuldbemiddelaar moest bemiddelen en samenwerken. Een deftige afspraak maken op een normale manier is daar een onderdeel van. Maar de meeste verstoppen zich en antwoorden nooit.

Als afspreken niet zou lukken, via rechtbank (griffie) bewijzen sturen van afspraak en lang die weg eens een afspraak vragen. Hem eventueel laten oproepen kan helpen.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”