Bewindvoerder huis van echtpaar verkopen?

Anoniemmm
Topic Starter

Bewindvoerder huis van echtpaar verkopen?

#1 , 17 nov 2015 23:11

Nu is het zo dat mijn moeder sinds kort onder bewindvoering is, omdat ze haar financieele zaken zelf moeilijk kan regelen ze verblijft ook in een psychiaterisch woonhuis. Ze heeft schulden van 8 duizend euro. Ik woon met mijn zus en vader thuis, mijn vader betaald maandelijks de hypothecaire lening af. De bewindvoerder doet erg moeilijk over de schulden, hij wil dat wij dit oplossen maar wij weten zelf niet vanwaar wij het geld moeten halen. Na een discussie dreigde hij dat het zover kan komen dat hij ons huis kan verkopen.
Nu is mijn vraag, kan dit wel? Hij is de bewindvoerder van mijn moeder, het huis is van mijn moeder en ook van mijn vader. Bovendien lijkt het me extreem om beslag op een onroerend goed te doen voor een schuld van 8 duizend euro?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon

#2 , 18 nov 2015 07:18

Onder welk huwelijksvermogensstelsel zijn uw ouders getrouwd? Over welke schulden gaat het, zijn deze van uw moeder of van de gemeenschap en werden deze aangegaan vóórdat uw moeder onder bewind werd geplaatst of erna? Wie is eigenaar van het huis? Is het de rechter die de bewindvoerder aangesteld heeft en is dat een advocaat of iemand van de familie?

Hoeveel inkomsten zijn er en kan met de inkomsten eventueel een afbetalingsplan opgesteld worden?

Maak u nog niet te ongerust, hoe dan ook kan de bewindvoerder niet zomaar besluiten om wat dan ook te verkopen, daarvoor dient hij op zijn minst bij de rechter langs te gaan. Maar u moet wel iets ondernemen, gewoon in een hoekje zitten wachten is nooit een goede strategie indien er schulden zijn.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Anoniemmm
Topic Starter

#3 , 18 nov 2015 14:54

De schulden van mijn moeder zijn van voor ze een bewindvoerder had. Het zijn ook haar eigen schulden. Waar kan ik info vinden over het huwelijksvermogenstelsel van mijn ouders? Het huis werd door mijn vader aangekocht, hij heeft ook altijd alles zelf betaald, maar mijn moeder staat ook vermeld in het contract. De bewindvoerder werd aangesteld door een vrederechter, het is geen familielid of kennis.

De schulden zijn van onbetaalde facturen van het psychiaterisch woonhuis waar mijn moeder verblijft. Ik ken de inkomsten van mijn moeder dus ik weet ook dat het mogelijk is om de schulden met een afbetalingsplan/termijn te betalen. Maar hiervan wil de bewindvoerder niets van weten.

Mijn moeder bezit ook een eigen huis in Marokko, dat alleen van haar is. Dat huis word door ons nooit gebruikt, wij stelden voor aan de bewindvoerder om dan dat huis te verkopen zodat de schulden van 8 duizend euro betaald kunnen worden. Maar het idee zegt hem blijkbaar niet veel.

Reclame

Xenophon

#4 , 18 nov 2015 15:32

Indien uw ouders in België gehuwd zijn zal dat dus waarschijnlijk het wettelijk stelsel zijn (anders zou u het waarschijnlijk wel weten) en vermoedelijk zit de woning in de gemeenschap. Schulden voor de medische behandeling van een gezinslid zijn principieel gemeenschappelijk dus de bewindvoerder kan daarvoor ook bij uw vader komen aankloppen want beroepsinkomsten zijn ook gemeenschappelijk. Maar indien een afbetalingsplan zoals u zegt mogelijk is en de schuldeiser daarmee akkoord gaat, waarom maakt de bewindvoerder er dan een probleem van?

Die woning die exclusief eigendom is van uw moeder en in Marokko ligt verkopen, ik begrijp dat de bewindvoerder daar niet graag wil aan beginnen want dat zal een verre van eenvoudige operatie zijn.

Contacteer de schuldeiser, vraag of die akkoord gaat met een afbetalingsplan en zo ja, welke modaliteiten. Zet dat dan op papier en verzend het voorstel naar de bewindvoerder. Als dat niets uithaalt is de enige optie uw moeder (de bewindvoerder) voor de rechter te dagen en de zaak aan diens oordeel te onderwerpen. Eventueel een familiale bewindvoerder laten aanstellen, hoewel ik vermoed dat de vrederechter mogelijk wel een reden had om een 'externe' persoon aan te duiden.

Volg het wel op, stilzitten lost nooit iets op.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

Anoniemmm
Topic Starter

#5 , 18 nov 2015 17:37

Er werd inderdaad ook al gevraagd aan mijn vader of hij de schulden niet op zich kon nemen, maar dit ging niet aangezien hij thuis alle kosten op zich neemt plus de hypothecaire lening. Wij hebben komende week een afspraak met de bewindvoerder, zal dan nogmaals aandringen dat een betalingsplan momenteel de enige oplossing als hij er niet mee akkoord is zie ik geen ander oplossing dan het huis van mijn moeder in Marokko te verkopen omdat het huis al
jaren leegstaat en er toch niets mee gedaan word. Begrijp ook niet goed waarom de bewindvoerder niet akkoord gaat met een afbetalingsplan, het inkomen in totaal is € 1600, waarvan er € 900 maandelijks afgaat naar het pyschiatrisch woonhuis, er schiet dan nog € 700 over. Aan mij werd ook verteld dat de kosten voor de bewindvoerder € 60 is. Het is dan toch ook wel mogelijk om met het resterend bedrag een afbetalingsplan voor te stellen? Hoop niet dat het zover komt dat er een rechtszaak van start want dit is al akelig genoeg...

Anoniemmm
Topic Starter

#6 , 18 nov 2015 17:44

Nog even erbij melden dat ze gehuwd zijn in Marokko, niet in Belgie. Weet niet of dit enig verschil brengt?

Xenophon

#7 , 18 nov 2015 18:23

Ja het maakt verschil, het wordt er niet eenvoudiger op vrees ik....of het uiteindelijk veel zal uitmaken voor de situatie met de schuld weet ik niet maar indien ze getrouwd zijn in Marokko en niet in België dan bepalen regels van internationaal privaatrecht welk stelsel er van toepassing is en mag er niet zomaar van uitgegaan worden dat dat het wettelijk stelsel is zoals we dat kennen in België.

Het enige wat ik u kan adviseren is om -best een Marokkaans of een Belg van Marokkaanse origine die vertrouwd is met die situaties- advocaat te raadplegen en daar eerst nauwkeurig uit te zoeken hoe het zit met die schuld, gelet op het huwelijksvermogensstelsel, en daarna te bekijken wat met dat huis ginds kan worden gedaan. Maar indien uw moeder onder bewind staat in België, hoe ze dan in Marokko een eigendom gaat verkopen...

Indien het inkomen van uw moeder 1600 is en de kost voor haar verblijf 900, de bewindvoerder 60...dan moet het normaliter toch mogelijk zijn om tot een akkoord te komen, als tenminste de schuldeiser redelijk is.

Beste advies dat ik u kan geven: zoek dergelijk advocaat, maak op voorhand een duidelijke afspraak over de prijs van een eerste raadpleging (normaliter is dit rond de 100 EUR) en trek erheen met de documenten uit Marokko over het huwelijk en met een kopie van de eigendomsakte van de woning (een kopie hé!). Die persoon kan u uitleggen hoe de vork aan de steel zit en u desgewenst helpen met contact met de bemiddelaar. Maar maak op voorhand duidelijke afspraken over de prijs.

Anoniemmm
Topic Starter

#8 , 18 nov 2015 21:42

Erg bedankt voor je advies, nu weet ik welke stappen ik het best kan zetten.

Anoniemmm
Topic Starter

#9 , 24 nov 2015 13:06

Na gesprek met de bewindvoerder ging hij niet akkoord met een afbetalingsplan. Ik zal zelf de schuldeiser contracteren. De bewindvoerder vroeg een kopie van de hypothecaire lening van ons huis en een kopie van het trouwboekje van mijn ouders. Wil graag eerst weten wat hij hiermee wil en kan doen? Enig idee?

Xenophon

#10 , 24 nov 2015 13:12

Hij wil bepalen hoe het staat met de eigendom van de woning en het huwelijksvermogensstelsel van uw ouders; nog geen sinecure gelet op huwelijk in Marokko zoals ik hierboven uitlegde. Laat hem formeel een vraag stellen op papier. Geef voorlopig niets, consulteer eerst een advocaat. Het is niet omdat hij zich verzet tegen een afbetalingsplan gebaseerd op de inkomsten van uw moeder dat een rechter daarmee akkoord zou gaan. De bewindvoerder vertegenwoordigt uw moeder en wordt geacht naar haar belangen te kijken; uw problemen daar trekt hij zich niets van aan en hij is niet noodzakelijk uw vriend hier.

Anoniemmm
Topic Starter

#11 , 24 nov 2015 21:49

Mijn vader was er in het begin al niet mee eens om een bewindvoerder aan te stellen. Hij wilde naar een andere oplossing zoeken om de schulden van mijn moeder op te lossen. Is het mogelijk om ervoor te zorgen dat mijn moeder niet meer onder bewindvoering staat? De bewindvoerder werd gekozen door een vrederechter.

Xenophon

#12 , 25 nov 2015 08:04

Iemand heeft de aanstelling van een bewindvoerder gevorderd, die komen niet uit de lucht vallen. Zoals ik reeds zei, de vrederechter heeft vermoedelijk in eer en geweten en na studie van het dossier geoordeeld dat een externe bewindvoerder hier meer aangewezen was dan een familiale bewindvoerder om de belangen van uw moeder te verdedigen.

U kan verzoeken een nieuwe bewindvoerder, eventueel een familiale bewindvoerder aan te stellen maar net zoals de initiële aanstelling niet lichtvaardig gebeurt zal een verandering ook niet lichtvaardig beslist worden indien de omstandigheden niet veranderden. Lees: u zal met een zeer sterk en onderbouwd dossier dienen aan te komen om een kans te maken. Wat u wel steeds kan doen indien met de bewindvoerder tot geen akkoord te komen valt is (eventueel in akkoord met hem) voor de vrederechter verschijnen en daar het geschilpunt voorleggen.

De bewindvoerder is niet het probleem, het is de situatie van uw moeder die dient te worden aangepakt. Ik herhaal mijn advies: win juridische hulp in, laat die de bewindvoerder contacteren om te trachten tot een oplossing te komen en indien niet mogelijk, stel het geschilpunt dan op papier en onderwerp het aan de vrederechter.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”