#7 , 18 nov 2015 18:23
Ja het maakt verschil, het wordt er niet eenvoudiger op vrees ik....of het uiteindelijk veel zal uitmaken voor de situatie met de schuld weet ik niet maar indien ze getrouwd zijn in Marokko en niet in België dan bepalen regels van internationaal privaatrecht welk stelsel er van toepassing is en mag er niet zomaar van uitgegaan worden dat dat het wettelijk stelsel is zoals we dat kennen in België.
Het enige wat ik u kan adviseren is om -best een Marokkaans of een Belg van Marokkaanse origine die vertrouwd is met die situaties- advocaat te raadplegen en daar eerst nauwkeurig uit te zoeken hoe het zit met die schuld, gelet op het huwelijksvermogensstelsel, en daarna te bekijken wat met dat huis ginds kan worden gedaan. Maar indien uw moeder onder bewind staat in België, hoe ze dan in Marokko een eigendom gaat verkopen...
Indien het inkomen van uw moeder 1600 is en de kost voor haar verblijf 900, de bewindvoerder 60...dan moet het normaliter toch mogelijk zijn om tot een akkoord te komen, als tenminste de schuldeiser redelijk is.
Beste advies dat ik u kan geven: zoek dergelijk advocaat, maak op voorhand een duidelijke afspraak over de prijs van een eerste raadpleging (normaliter is dit rond de 100 EUR) en trek erheen met de documenten uit Marokko over het huwelijk en met een kopie van de eigendomsakte van de woning (een kopie hé!). Die persoon kan u uitleggen hoe de vork aan de steel zit en u desgewenst helpen met contact met de bemiddelaar. Maar maak op voorhand duidelijke afspraken over de prijs.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.