FIDUCRE

mieke1983
Topic Starter

FIDUCRE

#1 , 11 nov 2015 15:50

Beste

Vraagje ? Mijn ouders indertijd hadden een zaak maar failliet in 1993 gegaan, daaruit zijn schulden ontstaan, ouders zijn intussen gescheiden, oma had borg gestaan voor een lening van de zaak. Fiducre heeft deze schulden overgenomen.

Onlangs is oma gestorven en staat huis van haar te koop, indien verkocht ? Zal enkel mijn ma haar deel naar Fiducre gaan of zal alles van uit de verkoop van dat huis naar Fiducre gaan ,? Intussen is de staat daar al voor successierechten en heeft ze haar deel al betaald (op aanraden van de notaris) terwijl ik zeker weet dat ze niets zal erven.

Maandelijks betaalt ze af aan Fiducre, worden die schulden eigenlijk niet verjaard? Blijven er hier eigenlijk interesten op die schulden bijkomen ,want zo is het een straatje zonder eind ?

We spreken hier al over ettelijke jaren ,(meer of 10) ze heeft nu een uitkering van ziekenbond , kan niet meer werken het laatste jaar wegens operatie.

Al haar belastinggeld werd ingevorderd voor Fiducre , deel van vakantiegeld. Ik vind eigenlijk dat ze genoeg heeft betaald voor dat faillissement terwijl het zelf niet echt haar schulden waren maar van mijn vader.

Graag jullie raad a.u.b. wat we kunnen doen hieraan

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 nov 2015 15:56

Best eens een advocaat raadplegen !

Hier een link waar je toch iets mee zult zijn

http://www.elfri.be/verjaren-schulden
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken

#3 , 11 nov 2015 16:03

Bij een faillissement heb je de mogelijkheid u te laten bevrijden van borg. Ga zo snel mogelijk met alle papieren bij een advocaat.
Misschien is hier ook wel een verjaring van de schulden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

mieke1983
Topic Starter

#4 , 11 nov 2015 16:15

Hoi

Ik had ook zo al een gedacht om even naar een advocaat te stappen, maar mijn ma is bang voor om veel geld te betalen (lange procedures) en nog meer te moeten betalen , ik ga eens zoeken of zijn geen recht heeft op een pro deo .

sloeberken

#5 , 11 nov 2015 17:57

Dat is een snelle procedure, normaal had de curator dit moeten melden aan u oma.
Een eerste onderhoud bij advocaat is ongeveer €100 + btw.

j.demoor

#6 , 13 nov 2015 10:56

“Art.2033.Wanneer verscheidene personen zich hebben borg gesteld voor dezelfde schuldenaar en voor dezelfde schuld, heeft de borg die de schuld voldaan heeft, verhaal op de overige borgen, ieder voor zijn aandeel...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

oma(=eerste borg) had borg gestaan voor een lening van de zaak. Fiducre(tweede borg) heeft deze schulden overgenomen.

Indien Fiducre de schuld(inclusief intresten) voldaan heeft dan heeft Fiducre verhaal op oma en bij haaroverlijden op haar nalatenschap.

“Art.2248.De erkenning van het recht van hem tegen wie de verjaring loopt, door de schuldenaar of de bezitter gedaan, stuit de verjaring.”(B.W.).
Elke betaling door de schuldenaar is zulke erkenning.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

sloeberken

#7 , 13 nov 2015 11:36

Intresten verjaren na 5 jaar, door dit is er ook uitspraak van hof van cassatie, als er kapitaal en intresten zijn verjaard alles na 5 jaar.

Weo
Juridisch actief: Ja

#8 , 13 nov 2015 11:50

Neem hier eens een kijkje:
http://www.advocaat.be/Page.aspx?genericid=74 (eerstelijnsbijstand => eerste infogesprek)
http://www.advocaat.be/Page.aspx?genericid=75 (tweedelijnsbijstand => toekennen pro deo-advocaat).

Je kan eens bij het Bureau Juridische Bijstand langsgaan om te bespreken of ze recht heeft op een pro deo.

En inderdaad, betaling schorst de verjaring. Anders zou het lenen en terugbetalen van geld in de praktijk onmogelijk zijn.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”