Makelaar geloven

evgoeth
Topic Starter

Makelaar geloven

#1 , 21 okt 2015 11:35

Mijn man en ik gaan verbouwingen doen aan onze woning.
Aanvankelijk waren we van plan om alles zelf te bekostigen, toen hadden we ook nog geen idee wat het ons werkelijk zou gaan kosten.

Ondertussen moeten we toegeven dat wat we hebben absoluut niet voldoende zal zijn, temeer daar we ook al werken hebben laten doen die al wat geld hebben gekost.

Wij dus naar onze makelaar, met de vraag voor wederopname + mandaat bij onze bank. Na het indienen van alle papieren (we werken met een architect), hebben we meer dan 3 weken later nog steeds geen sluitend antwoord van de makelaar en of de bank.

Onze financiële situatie is momenteel dat we rond 1/3e van ons inkomen aan leningen spenderen, maar we hadden aan de makelaar aangegeven dat we met eigen middelen 1 lening vroegtijdig konden aflossen zodat ons beschikbare maandbedrag meer zou worden.

Ik stuur vandaag een mail naar de makelaar hoe het nu zit (aannemer en architect staan bij wijze van spreken te wachten), en hij stuurt terug : 'Een goedkeuring gaan we altijd krijgen, het is alleen de praktische kant die wat langer op zich laat wachten'. En dat we de architect en de aannemer mogen bevestigen.

Er moet ook een schatter aangesteld worden om te komen kijken. Daar heb ik geen schrik van, want de werken gaan ruimschoots overschrijden wat we vragen, tenminste, als ik de architect en de aannemer mag geloven met hun prijzen, daar ga ik nu wel van uit.

Maar mag ik de makelaar geloven? Hij is toch de bank niet? Ik moet toch zwart op wit iets kunnen zien van de bank, niet? En niet van de makelaar?

Iets met nen beer en zijn vel en verkopen en schieten :-)

Wat denken jullie?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 21 okt 2015 21:21

Een krediet aangaan doe je doorgaans bij een bank. Een makelaar kan je inderdaad niets toezeggen. De wet op hypothecaire kredieten voorziet dat je na goedkeuring een "aanboddocument" van de kredietverstrekker krijgt. Dist is een officieel document waarin de bank de toekenning van de lening bevestigt alsook de voorwaarden en waarborgen. Blijf niet wachten op je makelaar en ga zeker bij een aantal banken horen. In veel gevallen zal de kantoordirecteur (in tegenstelling tot makelaar) zelf beslissingsbevoegdheid hebben waardoor je soms al buiten gaat met een akkoord.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”