advocaat tegenpartij reageert niet

nickje1983
Topic Starter

advocaat tegenpartij reageert niet

#1 , 10 sep 2015 14:07

Hey iedereen,

Op 25/8 ontving ik een schrijven over een 3 jaar oude schuld. Eerlijk gezegd wist ik niet eens dat ik nog een uitstaande betaling had aan deze eiser (vorige boekhouder).

Op 26/8 heb ik het advocatenkantoor dat de incasso behartigd telefonisch gecontacteerd of ik via mail mocht communiceren over deze kwestie. Dit was geen probleem.
Dus heb ik meteen een mail gestuurd met vraag om de interesten te verminderen en een voorstel tot een afbetalingsplan. Maar een antwoord bleef uit via mail en ook de telefoon word niet opgenomen.
Op 8/9 heb ik nogmaals mijn mail verstuurd en op 9/9 naar een partner in het kantoor. Die partner ging mijn mail zeker overmaken aan de advocaat.
Tot op vandaag nog steeds geen gehoor via mail, noch via telefoon.

De termijn die opgesteld was in de brief bedroeg 14 dagen en dan werd het overgemaakt naar de rechtbank.. deze termijn is dus verstreken. Moet ik mij zorgen maken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 10 sep 2015 14:27

Ja. Ze zijn niet verplicht op uw eisen in te gaan.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

k.b.

#3 , 10 sep 2015 14:37

U zal dan uw vragen nog eens kunnen herhalen op de rechtbank ... waarna een rechter u mogelijks zal volgen ...
Als ik het goed begrijp betwist u dus de schuld niet ...

k.b.

Reclame

nickje1983
Topic Starter

#4 , 10 sep 2015 14:42

k.b.

Nee, ik betwist de schuld niet. Ik kan het me moeilijk voorstellen dat de schuld er is, ben daar nogal principieel in. Maar ik vind geen enkel bewijs van betaling, dus het moet wel zo zijn.

Mijn bedoeling is ook van dit netjes op te lossen met een redelijk afbetalingsplan. Gaat over een schuld van een goeie 500€, die ik wil verspreiden over 5 termijnen.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 sep 2015 14:53

Het is vrede gerecht en de rechter zal je waarschijnlijk volgen, er zijn advocaten die toch ondanks een overeenkomst een vonnis willen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

nickje1983
Topic Starter

#6 , 10 sep 2015 15:18

Na even volhouden en gewoon blijven bellen tot er werd opgenomen, eindelijk iemand aan de lijn.

Mevrouw verzekerde dat mijn dossier in behandeling was bij de advocaat en dat ik mij geen zorgen moest maken over de deadline. Heb dan gevraagd om via mail ons gesprek te bevestigen en dit is ook gebeurd.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 sep 2015 15:21

Je moet geen antwoord afwachten om te beginnen te betalen. Je kan nu al beginnen met afbetalingen.

nickje1983
Topic Starter

#8 , 10 sep 2015 15:42

Ik had in deze zaak nog een opmerking naar de advocaat toe over de aangerekende interest.
Er wordt een pak interest aangerekend, de schuld is 3 jaar oud. Ik kan me echter niet herinneren dat er ooit aanmaningen of aangetekende zendingen zijn verstuurd ivm deze schuld.
Dat de schuld er wrs is, betwist ik niet. Het is echter jammer dat ik er pas 3 jaar later van word ingelicht.

Dus dat antwoord wacht ik nog even af.

k.b.

#9 , 10 sep 2015 15:59

Maar de hoofdsom betwist je niet ... waarom dan niet ineens de daad bij het woord voegen en eventjes uw eerste 100 euro overmaken ...
...
Na afbetaling van de hoofdsom ligt dan de bal in het kamp van die advocaat om te oordelen of hij alleen voor de intresten naar de vrederechter zal stappen ... alwaar de vrederechter toch zeker wel oren zal hebben naar uw vraag " Waarom is er geen enkele aanmaning geweest ..."

k.b.

nickje1983
Topic Starter

#10 , 10 sep 2015 16:06

Ah, ik dacht dat ik instemde met het volledige voorgestelde bedrag als ik al iets overmaakte. Dus ik beken geen 'schuld' als ik al iets overmaak?

Weer wat bijgeleerd.

k.b.

#11 , 10 sep 2015 16:19

Doe gewoon een mailje , met kopij aan de schuldeiser ( dus niet aan de advocaat alleen) dat u de hoofdsom niet betwist en dat u die zal betalen in schijven van 100 + 100 + 100 (+ 100) + xx ... en dat u niet kan akkoord gaan met de aangerekende intresten omdat u nooit een aanmaning ontving ..

vermoedelijk krijg je pas reactie nadat de hoofdsom geregeld is ... (omdat men zijn vordering niet wil reduceren alvorens men betaald is ) ...

k.b.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”