Achterstand in onderhandse lening

ryan1977
Topic Starter

Achterstand in onderhandse lening

#1 , 15 jul 2015 11:14

Ik ging in 2013 bij een kennis een onderhandse lening aan. We hebben hiervoor de nodige documenten opgesteld. Het gaat over een bedrag van ruim 20.000 Eur, terug te betalen in maandelijkse aflossingen van 550 Eur. Nu is er een achterstand van 4 maanden. Ik heb inmiddels een brief ontvangen van de advocaat van de tegenpartij dat de achterstand onmiddellijk volledig terugbetaald moet zijn binnen de week, zoniet volgt er een onmiddellijke dagvaarding. Ik heb hen gecontacteerd en duidelijk gemaakt dat ik meteen wil verder betalen en dat ik een haalbare regeling wil voor mijn achterstand. Blijkbaar gaat de tegenpartij echt met niets akkoord. Wat bij een dagvaarding ? Wie moet de kosten op zich nemen ? Ik weiger ook niet te betalen en meer dan de helft is ook al betaald, er is gewoon een achterstand en ik wil er iets aan doen. BELANGRIJKE EXTRA OPMERKING : ik ben wel gehuwd en ik ben deze onderhandse overeenkomst zelf aangegaan, is dit dan geldig ? Je kan als gehuwd persoon toch niet zomaar alleen lenen dacht ik ? Bij een financiële instelling kan dit toch niet ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
polk

#2 , 15 jul 2015 11:22

U bent destijds overeengekomen om maandelijks 550€ terug te betalen, en u heeft zich hier niet aan gehouden. De tegenpartij kan via de rechtbank de uitvoering van de overeenkomst eisen en bovendien eisen dat u alle kosten die ze maakt voor deze uitvoering terugbetaalt.

Enkel dankzij goodwill van de tegenpartij kan u een soepelere regeling bekomen, maar als deze goodwill niet aanwezig is zoals u zelf stelt is hier weinig aan te doen.

ryan1977
Topic Starter

#3 , 15 jul 2015 11:26

Wat met mijn opmerking ivm gehuwd zijn, mijn partner heeft nooit mee getekend of was hier nooit van op de op de hoogte.

Reclame

polk

#4 , 15 jul 2015 12:34

Het feit dat u gehuwd bent doet niets af van het feit dat u een lening hebt afgesloten en de schuldeiser recht heeft op terugbetaling van zijn geld. Het kan wel gevolgen hebben op welke goederen de schuldeiser zoal beslag kan leggen in geval van niet-betaling.

Meeboo

#5 , 15 jul 2015 15:01

inderdaad. de schuld ligt hier volledig bij u en alle kosten zijn dus bij een uitspraak ook ten uwe laste.
het feit dat u getrouwd bent, verlost u allerminst van uw schuld. anders zo het gemakkelijk zijn :-)

U kan perfect een persoonlijke lening aangaan. zelfs zonder dat uw vrouw daar van afweet

basejumper

#6 , 16 jul 2015 20:28

U heeft een contractuele overeenkomst en dient zich daar aan te houden. U ontkent uw schuld niet, maar wil uw verantwoordelijkheid wel ontwijken door de contractuele rechtsgeldigheid in vraag te stellen. U kan dat geenszins. Eventueel kan uw ega dat in vraag stellen als bedreigend voor het gezinsbelang. Maar ik neem aan dat uw vriend u uit de shit wou helpen en nu stank voor dank krijgt...Met vrienden moet je wandelen, maar niet handelen...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”