Inbeslagname maar niet alle meubels zijn van mij

MGdeHaas
Topic Starter

Inbeslagname maar niet alle meubels zijn van mij

#1 , 11 nov 2014 17:11

Onlangs is de deurwaarder hier geweest om een lijst op te maken voor de inbeslagname.
Nu zijn er goederen in de lijst opgenomen die niet van mij zijn, in bruikleen zijn en kado gekregen.
Mijn tv en laptop zijn kado van mijn vader en zijn op zijn naam gekocht.

Goederen die niet van mij zijn, mogen we deze in beslag nemen? Moet ik bewijzen dat deze niet van mij zijn? Zo ja, op welke manier?

En welke goederen mogen ze wel niet in beslag nemen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 nov 2014 17:56

Je zal de goederen die van je vader zijn toch via een factuur moeten bewijzen.

Wat is er voor beslag vatbaar ?

Zie deze link
http://www.infogerechtsdeurwaarder.be/f ... deren.html
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

scorpioen

#3 , 11 nov 2014 18:05

De persoon die eigenaar is van de goederen dient zich tegen de verkoop ervan te verzetten.

Hij kan zijn argumenten en bewijzen overmaken aan de gerechtsdeurwaarder. Als hij deze niet kan overtuigen (en die kans is groot) moet hij een revindicatievordering instellen voor de beslagrechter. Dat kost geld. Het moet gebeuren met een dagvaarding van de beslaglegger en de beslagene. Daarvoor neemt hij dus best een advocaat (als het de moeite loont, het is vermoedelijk goedkoper dat hij de goederen opkoopt).

Reclame

Franciscus

#4 , 11 nov 2014 19:02

Ook te vinden op de site gerechtsdeurwaarders:
http://www.infogerechtsdeurwaarder.be/f ... catie.html" onclick="window.open(this.href);return false;

bobke

#5 , 06 feb 2015 14:01

Je zal de goederen die van je vader zijn toch via een factuur moeten bewijzen.

Wat is er voor beslag vatbaar ?

Zie deze link
http://www.infogerechtsdeurwaarder.be/f ... deren.html
wat moet je doen als een deurwaarder wel spullen in beslag neemt die niet vatbaar zijn voor beslag?

sloeberken

#6 , 06 feb 2015 14:11

TS heeft het niet over goederen die vrijgesteld zijn van beslag, maar van gekregen en bruikleen goederen.
1 - Deurwaarder moet niet uitzoeken van wie de goederen zijn, dan moet er binnen de 5 dagen bezwaar aangetekend worden tegen het beslag.
2 - Familie kan ook bij de deurwaarder een bod uitbrengen op de in beslag genomen goederen, indien dit aanvaard word, kunnen deze goederen nooit meer in beslag genomen worden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Ice

#7 , 20 feb 2015 20:36

De persoon die eigenaar is van de goederen dient zich tegen de verkoop ervan te verzetten.

Hij kan zijn argumenten en bewijzen overmaken aan de gerechtsdeurwaarder. Als hij deze niet kan overtuigen (en die kans is groot) moet hij een revindicatievordering instellen voor de beslagrechter. Dat kost geld. Het moet gebeuren met een dagvaarding van de beslaglegger en de beslagene. Daarvoor neemt hij dus best een advocaat (als het de moeite loont, het is vermoedelijk goedkoper dat hij de goederen opkoopt).
Zijn argumenten, bewijzen overmaken, dagvaarding etc... kortom zulk een omslachtige en kostelijke manier dan écht noodzakelijk??
Zijn aankoopfacturen op naam dan niet voldoende om te bewijzen van wie de goederen zijn?

Franciscus

#8 , 20 feb 2015 20:46

In dat geval niet ...en daarom is er een revindicatieprocedure.
Men gaat van het principe uit dat ALLE goederen die zich in een woning bevinden eigendom zijn van de bewoner(s).
Aan de bewoner om op de voorgeschreven wijze net zoals de GDW op de voorgeschreven wijze beslag heeft gelegd hun gelijk te hamen bij de beslagrechter.

Iets gekregen wil ook zeggen dat het van feitelijke eigenaar veranderd is hoor.

JPV
Juridisch actief: Ja

#9 , 20 feb 2015 21:45

Als op de pc enkel een mailaccount van de OP geïnstalleerd is, gaat men wss wel uitgaan van het feit dat die de eigenaar is?

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”