Collectieve schuldenregeling, invaliditeit en samenwonen

eugeen7
Topic Starter
Berichten: 4
Locatie: 9040

Collectieve schuldenregeling, invaliditeit en samenwonen

#1 , 02 feb 2015 12:24

Ik zit sinds mei 2011 in collectieve schuldenregeling.
Sinds april 2014 woon ik feitelijk samen.
Sinds 16 december 2014 op invaliditeit (+66 procent)

Ik wil een herziening van de collectieve, maar mijn schuldbemiddelaar wil alle gegevens van mijn partner (werkend, twee kinderen ten laste) voordat ze een aanvraag tot herziening doet bij de Arbeidsrechtbank.
Mijn vraag:
Ik wil een herziening op basis van mijn invaliditeit > niet meer in staat om nog een inkomen te verwerven, en vraag mij af of dan nog naar het inkomen van mijn partner moet worden gekeken. Ik ben pas gaan samenwonen nadat ik in collectieve ging.
Moet er met andere woorden eerst gekeken worden naar mijn persoonlijke situatie (invaliditeit) of weegt het feit dat ik samenwoon dan zwaarder, en tellen dus de inkomsten van mijn partner dan mee, ondanks dat ikzelf niet meer in staat ben een zelfstandig inkomen te verwerven. Feitelijk draait mijn partner dan mee op voor mijn schulden > door het samenwonen zou ik dan toch nog in staat zijn tot afbetaling.

Vast bedankt voor uw antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 04 feb 2015 10:47

“Art.1675/14.§ 1. De schuldbemiddelaar wordt belast met de opvolging en de controle van de in de minnelijke of gerechtelijke aanzuiveringsregeling bepaalde maatregelen... § 2...Bij moeilijkheden die de uitwerking of de uitvoering van de regeling belemmeren of wanneer nieuwe feiten zich voordoen...of die feiten de aanpassing of de herziening van de regeling rechtvaardigen, laat de schuldbemiddelaar, de arbeidsauditeur, de schuldenaar of elke belanghebbende schuldeiser, door een eenvoudige schriftelijke verklaring, die ter griffie neergelegd wordt of aan de griffie verzonden wordt, de zaak opnieuw voor de rechter brengen...”(Gerechtelijk Wetboek).

‘Sinds april 2014 woon ik feitelijk samen. Sinds 16 december 2014 op invaliditeit (+66 procent)’

Indien die nieuwe feiten een aanpassing van de regeling rechtvaardigen dan kan u zelf door voornoemde schriftelijke verklaring de zaak opnieuw voor de rechter brengen. Het is niet aan de schuldbemiddelaar om zich in de plaats van de rechter te stellen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”