kan ik mijn collectieve schuldbemiddeling stopzetten?

Martinus van Bavegem
Topic Starter
Berichten: 23

kan ik mijn collectieve schuldbemiddeling stopzetten?

#1 , 03 jan 2015 23:19

Beste,

Ik ben nieuw op het forum en ben blij dat er mensen zijn die hun tijd steken in het via deze weg geven van juridisch advies.

Ik sta op ziekenkas, heb dus een laag inkomen en ben in collectieve schuldbemiddeling en mijn schuldbemiddelaar geeft me een kopij van een jaarverslag voor de arbeidsrechtbank waarin volgende gegevens staan:

Schuld: 2891,98 euro
Afbetaling dit jaar: 600 euro
Rubriekrekening: 3251,82 euro


Mijn schuld is idd. relatief klein, en ook mijn afbetaling is miniem, dit door mijn relatief laag inkomen.

U merkt dat het huidige bedrag op de rubriekrekening hoger is dan mijn schuld.
Mijn eerste vraag is bijgevolg: kan ik de collectieve schuldenregeling stopzetten en zelf de schuld betalen met het bedrag dat op de rubriekrekening staat?

Ten tweede vraagt de schuldbemiddelaar bij de arbeidsrechtbank of hij 822 euro mag aanrekenen voor erelonen, emolumenten en kosten;

Merk op dat het ereloon dat hij bij de arbeidsrechtbank van mij vraagt voor dit jaar hoger ligt dan de afbetaling van de schuld die ik dit jaar kon doen.

Vraag 2: Kan dit? Kan ik dit aanvechten?

Alvast bedankt om mij met juridisch advies te helpen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15936
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 jan 2015 09:28

Ja in veel gevallen is de rekening van de schuldbemiddelaar soms hoger dan wat men afbetaald, die werkt niet voor niks .

En inderdaad hier komen veel van zulke klachten op dit forum, tijd om deze toestanden politiek eens te gaan bekijken.

En wat je vraag is kan ik stoppen, ja MAAR dan komen terug al de intresten en de deurwaarders kosten er terug bij.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Martinus van Bavegem
Topic Starter
Berichten: 23

#3 , 04 jan 2015 11:48

Dank Denlowie. Ik vind het wel op z'n minst merkwaardig dat het ereloon hoger is dan de afbetaling van de schuld.
De bedoeling is te stoppen en onmiddelllijk alles te betalen via het geld dat op de rubriekrekening staat.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 04 jan 2015 12:03

Dat geld die op de rekening staat kun jij niet beslissen wat ermee gebeurd. Ook de bemiddelaar heeft recht om betaald te worden voor zijn werk.
Als je stopt word eerst de bemiddelaar betaald de rest gaat naar de schuldeisers. Beter nog wat geduld oefenen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

VDG2
Berichten: 785

#5 , 04 jan 2015 12:09

Stopzetten kan enkel via de rechter. Dan kunnen opnieuw alle openstaande schulden worden ingevorderd, alle voorziene kwijtscheldingen vervallen, de schuldbemiddelaar moet ook nog betaald worden etc. Het kan dus zijn dat u nu slechts een openstaande schuld heeft van 2891,98 euro, en denkt toe te komen om alles in één keer af te betalen, maar dat u na de stopzetting aankijkt tegen een veel hoger bedrag. U bent dan niet meer beschermd tegen schuldeisers!
Hetgeen voorzien is op de rubriekrekening doet ook dienst als een spaarpotje voor na afloop van de CSR, zodat je niet onmiddellijk terug in de schulden raakt bij de minste tegenslag. Als dit spaarpotje echter gaat gebruikt worden om de resterende schuld af te betalen zal er niet veel meer overblijven, als er al geen tekort is. U zegt zelf dat u een relatief klein inkomen heeft. Door de CSR stop te zetten zal u opnieuw kwetsbaar worden, terwijl u zich al in een moeilijke positie bevindt.

Ik kan mij inbeelden dat het hard en onaangenaam leven is, maar ik raad u toch aan nog even door te bijten en de CSR op de 'normale' manier af te laten lopen. Dan blijf je beschermd tot alles is afgehandeld en komen er geen lijken uit de kast die u opnieuw in dergelijke situatie doen verzeilen. Dan kan u met een schone lei beginnen en heeft u nog een spaarpotje die u zal behoeden om opnieuw in zo'n situatie te belanden. Veel succes.

Martinus van Bavegem
Topic Starter
Berichten: 23

#6 , 04 jan 2015 13:36

Ja, veel zal er niet overschieten van wat op die rubriekrekening staat,
wanneer de schuldbemiddelaar elk jaar 822 euro vraagt. De schuldafbouw wordt over 4 jaar gespreid.
Ik vind het eigenlijk schandalig dat een schuldbemiddelaar voor zijn tussenkomsten 822 euro vraagt. Het gaat dan over
een aantal verslagjes schrijven, een voorstel voor de schuldeisers opstellen en misschien hier en daar nog eens iets administratiefs doen.
In het verleden moest ik voor dat bedrag ongeveer zo'n 3/4de maand gaan werken.

Valeriaan
Berichten: 20

#7 , 06 jan 2015 20:39

De schuldbemiddelaar vordert de voorziene tarieven voor zijn handelingen. Zijn bij wet vastgelegd en dienen door de arbeidsrechtbank goedgekeurd te worden.
Het werk houdt heus meer in dan een aantal verslagjes schrijven.
Maar om terug te komen op de vragen van topicstarter:
Vraag 1: U kan de rechtbank om een herroeping van de CSR vragen. Gevolg: kosten en interesten worden opnieuw bijgeteld. Weet ook dat deurwaarderskosten hoog kunnen oplopen. Is het vermelde bedrag de totaliteit van schulden? Of werd een gedeelte kwijtgescholden in de minnelijke aanzuiveringsregeling? In dit geval vervalt immers ook die overeenkomst en bent u opnieuw de volledige sommen verschuldigd.
Het geld op de rubriekrekening lijkt misschien aan de hoge kant. Maar houdt u ook rekening met eventuele belastingaanslag? Jaarlijkse kosten die hiervan betaald dienen te worden? Reserves die aangelegd worden?
Vraag 2: Dit kan. Aanvechten lijkt mij een verloren zaak indien een uitvoerbare titel werd verkregen.

Franciscus
Berichten: 38739

#8 , 06 jan 2015 23:53

Een uurloon van rond de € 65 en hoger is geen uitzondering.
Ik heb hier een CSR liggen waar er een kleine 100 'schuldeisers' waren die moeten allemaal minstens één maal aangeschreven worden en dan hun brief geopend en eventueel beantwoord.
Dan moet alles opgelijst worden - opgesplitst tussen originele vordering en kosten ...
Voor elke betaling dient men ook de lijst te bekijken de de betalingen te doen...
Net zoals in een firma is men toch eventjes zoet als men een reeks van facturen moet nazien en betalingen doen.... in een zaak die ik ken zie ik toch dat die persoon daar eventjes per week mee bezig is.
Dit louter ter info.
Voor de rest zie boven.
Ook eens lezen
http://www.tussenstap.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”