CS : 50/50?

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

CS : 50/50?

#1 , 24 dec 2014 14:42

Mijn zus en ex-schoonbroer zaten/zitten in collectieve schuldbemiddeling sinds enkele jaren.

Mijn ex-schoonbroer was de grootverdiener, mijn zus werkte deeltijds maar is om meer te kunnen afbetalen een voltijdse job gaan zoeken.
Vanwege geen diploma verdient ze natuurlijk geen vetpot.

Elk jaar kregen ze een verslag van de rechtbank. In het laatste verslag stond dat de schuld, na de verkoop van hun gezamenlijke woning, nog ongeveer 32 000 euro bedroeg.
Haar ex-man is in staat geweest om 16 000 euro onmiddellijk op tafel te leggen, in het vonnis staat aldus dat zijn CS wordt opgeschort en dat mijn zus nog instaat voor 16 000 euro schulden.

Nu is mijn vraag : kan dit? Ben je niet met 2 verantwoordelijk voor alle schulden? Want ik lees zo vaak dat één van de partners voor alles opdraait omdat de andere het geld er niet voor heeft.

Nu zou mijn zus, die in het verleden 750 euro leefgeld kreeg, ineens rond de 1050 euro gaan krijgen. Dat wil dan zeggen 150 euro per maand extra, die kan dienen om de schulden af te betalen. Klets daar nog 1000 euro per jaar vakantiegeld en 13e maand bij, Dan moet ze nog 6 jaar afbetalen.

Terwijl ze eigenlijk nu gesteld is op die 750 euro, zo kan rondkomen en helemaal niks meer nodig heeft. Kan ze vragen aan de rechtbank om dat bedrag op 750 te houden?

Maar de eerste vraag is belangrijker. Het klinkt naïef, maar het is mede door haar ex-man zijn schuld dat ze zoveel schulden hadden. Hij legt nu de helft op tafel, hij is er vanaf en mijn zus hangt er nog aan? Kan dit zomaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 24 dec 2014 14:49

Om te antwoorden op uw eerste vraag, ja ze kan dat in overleg met haar dossierbeheerder.

Maar persoonlijk zou ik haar aanraden het extra gedeelte dat ze krijgt opzij te leggen en op pas het einde van ieder jaar over te maken aan de schuldbeheerder als vrijwillige bijdrage tot het versneld inlossen van haar schuld. Op deze wijze kan ze nog steeds versneld haar schuld aflossen en is er voor noodgevallen een reserve die ze snel kan aanspreken (wat indien het van de schuldbemiddelaar moet komen niet altijd het geval is). Indien ze eraan twijfelt van die reserve "te kunnen afblijven" (niet negatief bedoeld), kan ze steeds met bijvoorbeeld jou afspreken dat ze iedere maand bij het verkrijgen van haar leefgeld dat gedeelte aan jou overschrijft en jij het voor haar bewaart.

Wat betreft de tweede vraag moet ik het antwoord schuldig blijven.

Franciscus
Berichten: 38712

#3 , 24 dec 2014 15:26

Hangt van hun huwelijksstelsel af - hun huwelijkscontract en wie wat allemaal heeft getekend.

Reclame

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#4 , 26 dec 2014 11:49

Geen huwelijkscontract, alles volgens de standaard zaken.

Nu heeft hij haar opgebeld met de melding dat gedurende de voorbije jaren alles wat hij meer heeft betaald dan zij, hij had een veel hoger inkomen, zou gaan terugvorderen van haar.

Is dat zelfs mogelijk?

De schuld ligt duidelijk bij hem en mijn zus was zo goedgelovig om alles te ondergaan. Ze heeft dat geld trouwens ook gewoon niet.

Maar ik vraag me nog steeds af als je samen schulden maakt tijdens je huwelijk, en partner 1 is in de mogelijkheid om de helft af te betalen, dat partner 2 met de rest opgescheept zit.
Het vonnis is uitgesproken, maar ik vraag me af of dit kan? Kan er geen bezwaar aangetekend worden of zoiets?

Rene
Berichten: 378
Locatie: Oost Vlaanderen

#5 , 26 dec 2014 15:05

Bij mijn weten is de schuld van beiden en moeten beiden deze afbetalen volgens het opgesteld vonnis.
Zelf de schuldbemiddelaar kan daar niet onderuit. De ene laten betalen en de andere niet is vreemd. Kan niet denk ik. Zeker niet zonder vonnis van de arbeidsrechter.
Als vonnis is uitgesproken moet je eerst dat vonnis eens goed lezen. Want zo helpen zonder verder details is moeilijk.
Waarschijnlijk is de bezwaarperiode reeds lang voorbij. Je kan wel een herziening vragen, maar ga eerst eens praten met de schuldbemiddelaar.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”