Hoe verloopt het einde van een CSR?

Mommaerts
Topic Starter
Berichten: 35

Hoe verloopt het einde van een CSR?

#1 , 06 aug 2014 15:30

Hallo,

Graag had ik geweten als schuldenaar die aan het einde van de tunnel een straaltje licht opmerkt hoe het einde van een collectieve verloopt?
Mijn minnelijke aanzuivering was gepland op 10 jaar maar volgens mijn berekeningen moet dit, nu zeven jaar, zo goed als rond zijn en kunnen de schuldeisers hun centen terug zien!

Er bestaat heel wat info over hoe een csr verloopt maar wanneer een, vervroegd, einde mogelijk is hoe deze procedure er uit ziet.

Alvast bedankt,

GM
Amateur filosoof en kluizenaar

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38770

#2 , 06 aug 2014 19:39

Ontvangt u jaarlijks geen afrekening.
Schuldbemiddelaar moet deze elk jaar bij de arbeidsrechtbank indienen als ik het goed heb.
http://economie.fgov.be/nl/modules/publ ... geling.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.tussenstap.be/veel_gestelde_ ... enregeling" onclick="window.open(this.href);return false;

Mommaerts
Topic Starter
Berichten: 35

#3 , 07 aug 2014 11:51

Neen, ik heb vorig jaar het tussenverslag gaan inkijken op de griffie van de Arbeidsrechtbank, daar zat echter niet de verplichte stand van de rubriekrekening bij. Deze heb ik na veel vragen (lees zagen) uiteindelijk toch gekregen. De SB kan in principe perfect een (paar) jaar overslaan om meerdere jaren in één keer te betalen aan de schuldeisers.
Het jammere is dat er geen communicatie mogelijk is met de SB, nu al zeven jaar. Maar eerlijk is eerlijk de man doet wel zijn werk zeer goed!
Amateur filosoof en kluizenaar

Reclame

Franciscus
Berichten: 38770

#4 , 11 aug 2014 23:03

SB is verantwoording verschuldigd aan de arbeidsrechtbank die hem/haar heeft aangesteld.
Toch de tekst eens lezen.
Maar zou inderdaad beter zijn dat verplicht jaarlijks aan partij verslag uit te brengen ...
dacht dat het sedert jaar 201x. verplicht is maar vindt de tekst niet zo direct terug.

Mommaerts
Topic Starter
Berichten: 35

#5 , 12 aug 2014 15:47

Klopt, sinds 2012 is de wetgeving gewijzigd maar niet voor de dossiers welke al actief waren voor deze datum van wetswijziging. De 'oudere' dossiers vallen uit de boot jammer genoeg.
Maar hoe de procedure verloopt bij het einde van de minnelijke aanzuivering, eventueel vervroegd gezien de nodige middelen beschikbaar, is niks over terug te vinden...
Amateur filosoof en kluizenaar

Franciscus
Berichten: 38770

#6 , 12 aug 2014 15:49

Kijk eens bij de FAQ van tussenstap...

Mommaerts
Topic Starter
Berichten: 35

#7 , 09 sep 2014 10:28

Nog geen duidelijk antwoord gevonden omtrent mijn vraag
Amateur filosoof en kluizenaar

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 09 sep 2014 12:34

Daar beslist de arbeidsrechtbank over.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Mommaerts
Topic Starter
Berichten: 35

#9 , 06 okt 2014 11:16

Kan er mij echt niemand met deskundige hulp verder helpen?

Ondertussen gemaild, aangetekende zending en proberen telefonisch contact op te nemen met mijn schuldbemiddelaar maar blijft allemaal zonder gevolg!
Ik heb angst naar de Arbeidsrechtbank te stappen of een raadsman aan te stellen om meer tegenkanting te krijgen van mijn SB.

Nogmaals bedankt
Amateur filosoof en kluizenaar

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 06 okt 2014 11:23

Je moet er ook rekening mee houden dat de bemiddelaar betaald moet worden, dit is tussen de 3000 en 3500 euro die jij moet betalen. Er word ook gezorgd dat je een startkapitaaltje hebt, dus kan nog even duren.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

michiel54
Berichten: 25

#11 , 15 okt 2014 09:06

Beste , op ondertstaande vond ik dit :
http://www.tussenstap.be/veel_gestelde_ ... g#item_194" onclick="window.open(this.href);return false;
13. Kan de schuldenaar de schuldbemiddelaar controleren?

De schuldbemiddelaar maakt aan de rechter een verslag over omtrent de stand van de procedure en haar verloop in de drie volgende gevallen:
wanneer de rechter er om verzoekt
Op het einde van de aanzuiveringsregeling
Na verloop van elk jaar van de regeling.
Het verslag werd niet aan de schuldenaar bezorgd maar lag wel gratis ter inzage bij de griffie van de arbeidsrechtbank voor wie in collectieve ging voorafgaand aan 23/4/12.

Voor wie tot de collectieve schuldenregeling wordt toegelaten vanaf 23/4/12 gelden volgende nieuwigheden :
- de inkomsten van de schuldenaar komen op een speciale rekening op naam van de schuldenaar, in plaats van op de rekening van de schuldbemiddelaar;
- de schuldbemiddelaar moet ervoor zorgen dat de schuldenaar doorlopend op de hoogte kan zijn van de verrichtingen op en het saldo van die rekening;
- de schuldbemiddelaar moet een kopie van zijn jaarverslag bezorgen aan de schuldenaar.

Inmiddels gevonden : info@datassur.be, http://www.datassur.be" onclick="window.open(this.href);return false;
en ook : Commissie voor de Bescherming van de persoonlijke levenssfeer. http://www.privacycommission.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik wist ook van niets , maar een beetje op internet rondzoeken maakt je slimmer ... :)
Laatst gewijzigd door michiel54 op 15 okt 2014 09:19, 3 keer totaal gewijzigd.

michiel54
Berichten: 25

#12 , 15 okt 2014 09:08

Ik wil de schuld van mijn zoon aanzuiveren en kreeg op mijn vraag aan de schuldbemiddelaar in kwestie een duidelijk antwoord wat en hoe .
Je kan altijd bij de bevoegde rechtbank klacht indienen . Er zijn namelijk wat advocaten die denken dat zij de wet dicteren !!

Mommaerts
Topic Starter
Berichten: 35

#13 , 15 okt 2014 14:10

Ondertussen heb ik een brief geschreven naar de Arbeidsrechter en deze heeft mijn SB aangemaand om antwoorden te geven.

Vandaag heb ik van mijn SB een brief ontvangen dat hij eveneens ingediend heeft als jaarlijks verslag! Deze week heeft hij voor dit jaar de schuldeisers betaald, op de rubriekrekening staat een bedrag van €9791.81 en een openstaande schuld van €10980.47, zonder rekening te houden met de staat van kosten en erelonen.

Op dit ogenblik kan hij dus nog niet afsluiten en vraagt voortzetting van de minnelijke aanzuivering tot er 'voldoende resultaat op de rubriekrekening te vinden is'

Ook dit jaar bij het verslag een staat van zijn kosten (prognose) van om en bij de €650. Gezien dit niet de eerste keer is veronderstel ik dat bij afsluiting het bedrag niet kan oplopen tot 3000 Euro zoals hier werd vermeld?!
Amateur filosoof en kluizenaar

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#14 , 15 okt 2014 14:43

Staat van kosten voor bemiddelaar hangt van hoeveel dossiers ( schuldeisers) en de jaren crs. 3000 € is voor ongeveer 15 dossiers en 5 jaar crs.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”