Vraag betreffende beslag belastingen

Bella82
Topic Starter
Berichten: 43

Vraag betreffende beslag belastingen

#1 , 27 mar 2014 13:25

Bij mijn leningovereenkomst werd er een akte van loonsoverdracht ondertekend hierin staat het volgende :
"Tot waarborg van de goede uitvoering der verbintenissen opgenomen in de kredietovereenkomst, stemmen de consumenten en de borgen die zich solidair en ondeelbaar verbinden, er vanaf heden onherroepelijk in toe heel het overdraagbaar gedeelte van hun bezoldiging en wedden, bij hun huidige of toekomstige werkgevers, evenals de inkomsten bedoelt in art. 1409 en 1410, paragraaf 1 van het gerechtelijk wetboek aan de kredietgever of haar in de plaats gestelde over te dragen.

Nu is er een minnelijke schikking getroffen, brief met bevestiging ontvangen.
"Geachte,
In bijlage vindt u ons akkoord van X EUR per maand. Dit gaat van start op 25/11/2013.
Wij kunnen de brief van 04/11/2013 echter niet tegenhouden. Deze zal vertrekken naar uw werkgever en is nodig om het loonsbeslag officieel te maken. De dag erna op 05/11/2013 zullen wij een zogeheten voorlopige handlichting opsturen naar uw werkgever waarin wij vragen het loonsbeslag niet uit te voeren. Deze procedure lijkt omslachtig maar geeft ons de zekerheid dat wij kunnen terugvallen op het loonsbeslag bij uw werkgever indien u het akkoord van ? niet naleeft.
Voor alle duidelijkheid: indien u ons akkoord in bijlage nakomt zullen wij geen extra gelden via uw werkgever innen
"

Elke maand gaat er dus het overeengekomen bedrag van mijn rekening. Nu brief belastingen ontvangen dat zij een bedrag inhouden ingevolge een vezet door een derde (derdenbeslag of kennisgeving van overdacht van schuldvordering). Kan men dit zomaar doen? Ik ben nergens van verwittigt en er is ook geen loonoverdracht in werking op dit ogenblik.

Ik heb dit teruggevonden:
"Betekening overdracht aan Fiscus op belastingsteruggave ten aanzien van onvermogenden

U ontvangt een schrijven waaruit blijkt dat uw schuldeiser aanspraak heeft gemaakt op een teruggave in uw belastingen. Samen met de kredietovereenkomst of een andere overeenkomst zal u wellicht een loonsoverdracht ondertekend hebben waarin bovendien gestipuleerd staat dat u bij niet betaling afstand deed van andere vorderingen, waaronder ook fiscale teruggaven begrepen zijn. Hierdoor kan uw schuldeiser dus rechtstreeks bij de fiscus aankloppen om rechten te doen gelden op een teruggave. Hiertegen is spijtig genoeg niets met succes in te brengen, tenware u de schuld bij uw schuldeiser zelf zou kunnen betwisten."

Klopt dit? Want heb mijn overeenkomst al verscheidene malen doorgelezen en dit (afstand deed van andere vorderingen, waaronder ook fiscale teruggaven begrepen zijn) staat er nergns in vermeld.

Mijn lening werd overgenomen door een incasso bureau en hier werd de schikking mee getroffen. Ik betwist niet de schikking noch de betaling deze word elke maand uitgevoerd). Maar bij een overname (overkoop) lening kan men toch niet de oorspronkelijk ondertekende leningsvoorwaarden wijzigen?

Iemand raad?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bella82
Topic Starter
Berichten: 43

#2 , 27 mar 2014 13:26

Ik heb de maatschappij (incasso) al verscheidene malen en dagen gecontacteerd (zowel via mail als telefonisch) en zij geven geen antwoord.

Lightning

#3 , 27 mar 2014 13:45

Teruggave van de personenbelasting is een gedeelte van uw loon dat u, weliswaar met vertraging, uitbetaald krijgt vanwege teveel vooraf ingehouden bedrijfsvoorheffing.

Reclame

Bella82
Topic Starter
Berichten: 43

#4 , 27 mar 2014 13:54

Als teruggave in de belastingen een deel van mijn loon is en ik heb een brief ontvangen van de betreffende maatschappij waarin staat dat zij geen extra gelden zullen innen buiten het overeengekomen bedrag, dan ga ik ervan uit dat bij het gene nu gebeurd ze hun eigen gemaakte afspraken niet nakomen?
Volgens belastingdienst werd er aan hun nooit een handlichting overdracht loon overgemaakt. Mijn werkgever heeft deze handlichting wel ontvangen.

Bella82
Topic Starter
Berichten: 43

#5 , 27 mar 2014 13:58

Als men de handlichting zou opheffen en de loonoverdracht toch wil uitvoeren, dient men mij hier dan niet van te verwittigen?

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”