te hoog afbetalingsplan

Ronii
Topic Starter
Berichten: 29

te hoog afbetalingsplan

#1 , 21 feb 2014 23:17

Hallo allemaal,

Een aantal dagen geleden heb ik een jaarlijkse afrekening voor elektriciteit in de bus gekregen van ongeveer 3000 euro. De reden hiervoor is redelijk gecompliceerd en waarschijnlijk ook grotendeels mijn eigen schuld.
Als zelfstandig student in Gent leefde ik afgelopen jaren van een leefloon om mijn universitaire studies mogelijk te maken. Toen ik in mijn studio trok was dit de eerste keer dat ik dingen zoals elektriciteit / water e.d. zelf moest betalen dus veel kennis had ik niet. Bij de rondleiding van de studio méénde ik dat de huisbaas zei dat verwarming inbegrepen was, maar dat was ik ook destijds niet zeker, deze waren op elektriciteit. Ik was van mening dat ik vanzelf wel zou merken of dit al dan niet het geval was, wanneer ik mijn facturen zou krijgen. Ik dacht toen ook dat dat meterstanden ieder jaar werden gecontroleerd door de meteropnemer dus mijn verbruik zou wel duidelijk worden. De meterstand die toen gebruikt werd was ook degene die de laatste huurder had doorgegeven. Na een halfjaar kreeg ik mijn eerste eindfactuur waar ik direct honderden euro's terugkreeg en werden mijn maandelijkse tussenfacturen op 5 euro geschat. Dit bevestigde mijn idee dat de verwarming afzonderlijk was en als alleenstaande leek dit bedrag mij niet zooo onrealistisch (ik kende niets van verbruik).
In de eerste 2 jaren daar, was er ook een geschil met een buurman door verkeerde toewijzing van brievenbussen door de huisbaas. Hierdoor is er veel post "kwijtgeraakt". Waarschijnlijk ook de vraag voor opname van meterstanden die ik in die jaren nooit had ontvangen. Maar, ik stelde mij geen vragen omdat ik toen nog niet eens wist dat dit zo werkte en ik blijkbaar ieder jaar geld terugkreeg...

Tot dus plots de eindfactuur van dit jaar van 3000 euro. Nu heb ik mij zo goed mogelijk geïnformeerd over alles, alles nagekeken, er achter gekomen dat de verwarming dus absoluut niet in de huur zat... In ieder geval, nu heb ik via de telefoon een realistischer tussentijds factuur kunnen regelen obv mijn verbruik alsook een afbetalingsplan. Echter, dit afbetalingsplan bedraagt ongeveer 300 euro. Als leefloner is dit voor mij echter onmogelijk om maandelijks af te betalen. In juli studeer ik echter af en begin ik te werken en kan ik natuurlijk veel meer afbetalen per maand.
Ik denk dat ik dit bedrag in een jaar zeker kan afbetalen gezien mijn zeer gematigd uitgavenspatroon. Helaas heeft de energieleverancier hier geen oren naar en eisen zij dat ik mij houdt aan hun onrealistische afbetalingsplan.
Maar, indien ik iedere maand een lager bedrag betaal, tot ik in de mogelijkheid ben meer te betalen, wat voor consequenties zal dit voor mij hebben? Kunnen zij automatisch extra geld aanrekenen hiervoor? Zullen ze een gerechtelijke procedure opstarten tegen mij? Ik weet dat ik ook naar het ocmw kan stappen voor schuldenbemiddeling, maar ik ben bang hierdoor ook mijn controle over de situatie te verliezen. Zeker nu ik na al die jaren eindelijk leefloner af zou zijn, heb ik geen zin om hierdoor nog langer afhankelijk te zijn van hen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
evgoeth
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#2 , 22 feb 2014 11:30

Het best wat u doet is dit alles op papier zetten naar die leverancier.

U legt uw situatie uit, u voeg daarbij bewijsstukken van uw inkomen, dat laag is, en u haalt aan dat u x euro per maand wil afbetalen. U zegt dat u, vanaf u begint te werken, dit bedrag kan verhogen naar x aantal euro per maand zodat u er op een jaar tijd vanaf bent.

U zegt erbij dat u met geen andere mogelijkheid in staat bent om meer af te betalen, dat het in jullie beider belang is dat zij akkoord gaan, want als u een betalingsachterstand oploopt trekken zij er mee naar rechtbank, wordt er een vonnis uitgesproken en als er beslag wordt gelegd, zal dat waarschijnlijk niets opleveren aangezien je maandelijk iets moet overhouden om te leven, en leefloon is al niet veel.

U hebt ook niemand in de familie of vriendenkring die tijd kan voorschieten, zodat die nadien terugbetaald kan worden?

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 22 feb 2014 15:52

In géén geval zelf maar het initiatief nemen minder te betalen. Je houdt je dan niet aan het afgesproken afbetalingsplan, zodat de leverancier het volledige bedrag in één keer kan opeisen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”