Hoe verdeling feitelijk samenwonend en CSR

DVH_KV
Topic Starter

Hoe verdeling feitelijk samenwonend en CSR

#1 , 25 okt 2013 16:31

Ik en mijn vriend wonen een 6tal maanden momenteel samen. Toen mijn vriend bij mij kwam, zat hij al in CSR (uitgesproken via rechtbank) en deze loopt ongeveer al 2 jaar.
Voor we samen gaan wonen zijn, zijn we even langs geweest bij de schuldbemiddelaar om te informeren naar eventuele problemen naar mij toe. Ikzelf zou geen problemen ondervinden van de CSR, wat ook logisch is want de schuldeisers mogen geen deurwaarders meer sturen.

Ze vroegen aan mij, de gezamelijke kosten hen te bezorgen, zodat ze konden berekenen hoeveel recht ik zou hebben in terugbetaling gezamelijke kosten, mits mijn vriend bij mij komt wonen.
Ik heb hen alles bezorgd, facturen, bankbewijzen,...
Nadien wilde ze ook nog weten wat mijn maandelijks inkomen was.

Blijkbaar worden de gezamelijke kosten berekend volgens de inkomens, wat betekend dat ik al elke maand voor meer dan 50% moet instaan in de gezamelijke kosten. Momenteel is dit voor mij 56% en mijn vriend 44%.
Klopt dit? Ik dacht dat het 50/50 zou zijn, mits wij niet getrouwd zijn, nog wettelijk samenwonend zijn. Wij wonen gewoon feitelijk samen.

Buiten de gezamelijke kost, krijgt mijn vriend wekelijks 80€ leefgeld.
Tijdens die 2 jaar dat de CSR nu al loopt, kreeg hij niks extra. Geen geld voor kledij, geen geld voor GSM kosten, dokterskosten, kosten voor woon-werkverkeer.
Voordien had ik eens een mail gestuurd naar de schuldbemiddelaar ivm dokterskosten en ze bevestigde dat dokterskosten niet in het leefgeld zat en dat ik dit gerust mocht voorschieten en ze mij nadien de kosten terug zouden betalen.

Nu, een tijdje geleden stuurde ik enkele betaalbewijsjes door die ik betaald heb, voor mijn vriend.
Apotheekkosten 20€, vernieuwen identiteitskaart 20€, abonnementskost 86€ voor 3 mnd (hij krijgt geen abonnement via zijn werk, maar wel maandelijks 60€ woonwerk vergoeding bovenop zijn loon), kledij 120€.
Na 3 herinnering mails kreeg ik eindelijk reactie terug, dat ze mij 20€ voor de identiteitskaart en 20€ voor abonnement terug zouden betalen. De rest krijg ik niet terug en indien we willen weten waarom kan die info enkel maar gegeven worden aan mijn vriend omdat het zijn CSR is.

Heb ik recht mijn 20€ apotheekkosten terug te eisen mits ik dat op mail als bevestiging had?
We krijgen maar 20€ voor abonnementskost terug, terwijl hij 60€/mnd van zijn werk ontvangt, mag dat zomaar?
Heeft hij nooit recht op geld voor kledij?

Welke vergoedingen heb je recht op tijdens je CSR, want nu krijgt hij enkel maar 80€ leefgeld en daarmee moet hij eten, drinken, telefoon, kledij, abonnement werk, dokterskosten,... betalen. Veel is dat niet en dan heb je zeker niks meer over om eens iets te doen als ontspanning.

Wie kan ons info hier omtrent geven.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 25 okt 2013 17:29

In dergelijke situatie - en eigenlijk voor alle samenwonenden - wordt verondersteld dat de gezamenlijke kosten gedragen worden door de partners in verhouding tot hun inkomen. Dus dat jij meer betaalt dan uw partner is normaal.
Dat hij slechts 80 € per week ontvangt is idd weinig. Men dient regelmatig een overzicht te krijgen vanwege de schuldbemiddelaar over de stand van zaken. Vraag daarnaar. Richt u desnoods rechtstreeks tot de rechtbank. Of misschien kan uw OCMW tussenkomen. Het is niet de taak van de schuldbemiddelaar om een spaarpot aan te leggen , meestal dan voor eigen profijt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”