autolening

bieke77
Topic Starter

autolening

#1 , 10 okt 2013 12:17

Ik sta op het punt om een auto bij een particulier te kopen. de auto is nog maar 1 jaar oud . Nu heb ik gelezen dat je moet oppassen indien er op die auto nog een lening lopende is. want indien de verkoper zijn autolening niet verder afbetaald bij verkoop, kan de bank de auto aanslaan. Kan ik me hiervoor juridisch indekken of is het echt af te raden om zo'n auto te kopen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 10 okt 2013 22:23

Er is een verschil tussen een verkoop op afbetaling (wagen blijft dan eigendom van verkoper zolang som niet betaald is) en een lening op afbetaling (voertuig wordt onmiddellijk eigendom van koper).
Meer dan 99 % van de autofinancieringen door banken zijn leningen op afbetalling waarbij er geen eigendomsvoorbehoud is.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

bieke77
Topic Starter

#3 , 11 okt 2013 11:23

bedankt voor uw uitleg. Ik ben intussen te weten gekomen dat de auto die ik wil kopen gekocht is met een lening in de bank. Ik heb begrepen uit uw antwoord dat ik me dus geen zorgen moet maken als ik morgen deze auto zou kopen.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 okt 2013 18:39

Let op dat u zeker de papieren hebt gezien dat het over een lening gaat.... vraag desnoods een copie om u in te dekken later. Of zeker alle gegevens van de bank - met de volgnummers en namen van de lening.
Niets is zo ongezellig dat u plots een takelwagen uw voertuig ziet wegtrekken.

ddanck
Contacteer: Website

#5 , 14 okt 2013 18:27

Beste

Weet dat voertuigen bijzonder vaak worden verkocht met een eigendomsvoorbehoud (veel vaker dan in 1 % van de gevallen).

Dit betekent dat de wagen in kwestie eigendom blijft van de bank of de financierder zolang de lening niet volledig afbetaald is.

Dit betekent bovendien dat - zolang de lening niet volledig werd afbetaald - het voertuig ook niet mag worden verkocht, precies omdat het dan nog eigendom is van de bank.

Bent u hiervan op de hoogte en koopt u het voertuig toch, dan maakt u zich niet alleen medeplichtig aan contractbreuk, maar ook aan het misdrijf misbruik van vertrouwen.

Naast strafrechtelijke vervolging, stelt u zich dan bloot aan een veroordeling waarbij u de volledige waarde van het voertuig zal moeten betalen.

Wilt u zekerheid dat er geen eigendomsvoorbehoud is, vraag dan aan de koper de originele factuur, geen kopie.

Krijgt u deze niet, of krijgt u maar een kopie, ga er dan van uit dat het voertuig niet verkocht mag worden en zoek een ander voertuig.

Wanneer een deal te mooi lijkt om waar te zijn, is er meestal iets niet in orde.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”