Hallo,
Ik weet niet goed waar ik dit moet plaatsen, aangezien het een speciale situatie is.
Feit is dat ik in een situatie ben verzeild geraak waar ik niet echt nog een uitweg zie en waar ik best wel wat advies kan gebruiken.
de situatie is als volgt:
begin 2012 ben ik met mijn vennootschap in faling gegaan. Net voordien had ik beslist om mijn woning te verkopen. Ik had de berekening gemaakt , woning werd tweemaal geschat, en zelfs als ik de woning onder zijn waarde zou verkopen zou ik ruimschoots toekomen om de kosten van de lening + andere schulden te betalen.
In die overtuiging heb ik de woning eind 2011 te koop gesteld.
Begin 2012 echter kreeg ik een brief van de POM (provinciale uitvoeringsmaatschappij)dat mijn woning in gebied van onteigening ligt. de woning was gelegen in waardevol agrarisch gebied, en dat ging tevens veranderen in zwaar industriegebied. achter mij komt er een bedrijf die doet in afvalverwerking en dergelijke, hetgeen uiteraard een zware waardevermindering betekent voor mijn woning. op +-10 meter achter mij zou er een gebouw komen van 18m hoog, met een breedte van zeker 50 m, waar ik nu een volledig open zicht heb.
ik heb contact genomen met meerdere instanties, (gemeente , POM, diegene die het afvalverwerkend bedrijf daar wilt plaatsen enz)
gevolg was ook dat de woning bijna niet verkoopbaar meer werd, aangezien je zoiets natuurlijk moet melden. Niemand die een woning wenst te kopen waar er sprake is van zoveel overlast.
na meermaals contact werd duidelijk dat de POM niet wou onteigenen , aangezien het gebied volledig wordt ontwikkeld door een prive investeerder , en de ontwikkelaar had geen interesse in het stuk aangezien hij dat stuk niet nodig had. (het valt net buiten het gebied dat hij wenst te ontwikkelen).
Ondertussen waren we al een aantal maand verder, en aangezien ik de hypothecaire lening niet meer kon betalen, is de bank overgegaan tot inbeslagname.
Ik heb contact genomen met de uitvoerende notaris, die de bank gevraagd heeft om te wachten. uiteindelijk ben ik blijven onderhandelen met de POM en de ontwikkelaar , maar dit heeft geen resultaat opgebracht.
uiteindelijk heeft de bank in april 2013 beslist om over te gaan tot de openbare verkoop.
zoals gevreesd is er bijna niemand komen kijken naar de woning en vandaag was de eerste zitdag.
het resultaat was dat enkel de ontwikkelaar een belachelijk laag bedrag heeft geboden.
Kortom: ik ben met mijn rug tegen de muur geplaatst door de POM en de ontwikkelaar, en nu maakt diezelfde ontwikkelaar ook nog eens misbruik van de situatie.
In plaats van mijn schulden ruimschoots te kunnen dekken, kijk ik nu aan tegen een potentiële schuldenberg van +-200000€
Kan ik hiertegen nog iets ondernemen? Kan dit zomaar? heeft het nut om met dergelijk voorval naar de pers te stappen (hetgeen mij aangeraden is, maar waar ik niet echt voorstander van ben)
Indien ik hier niets kan tegen ondernemen , wat is dan best de volgende stap? schuldbemiddeling?
wordt er rekening gehouden met dergelijke omstandigheden? Mijn woning was 2 * geschat op +-600000€, ik had 350000€ nodig om alle schulden te dekken, en nu loop ik het risico dat de woning verkocht wordt aan slechts 150000€.
wat trouwens met het loon? ik ben momenteel ergens vast in dienst. ik ken de schalen van loonbeslag, maar zijn onkostenvergoedingen ook beslagbaar?
Veel vragen, weinig antwoorden momenteel. Elk advies is dan ook welkom, want ik ben ten einde raad.
(ik heb deze topic op 2 plaatsen gezet, omdat ik niet goed wist waar juist te plaatsen. alvast bedankt!