Beslag onroerend goed

Tom80
Topic Starter

Beslag onroerend goed

#1 , 02 okt 2013 18:08

Hopelijk kan iemand hier een antwoord op geven.

Wij hebben een schuld van ondertussen meer als 22.000 euro bij de bank wegens het niet betalen van een lening. Hiervoor is beslag gelegd op ons huis waar nog een hypotheek op staat bij een andere bank. Aangezien wij hier zelf weg willen hebben wij niet meteen problemen dat ze het huis verkopen, graag zelf.

Het probleem waarom we dit zelf nog niet gedaan hebben, is dat de resterende hypotheek hoger ligt dan de waarde van het huis. Als ze het dus verkopen gaat vermoed ik toch eerst het geld naar de bank waar de hypotheek opstaat? Of gaat men eerst die 22.000 betalen en blijven wij dan met die hypotheek zitten? :?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg

#2 , 03 okt 2013 12:56

U zal in elk geval een schuld houden van € 22 000 + het bedrag van de hypotheek + kosten - opbrengst openbare verkoop. De hypotheek gaat wel voor, maar voor u maakt dat weinig verschil.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Tom80
Topic Starter

#3 , 03 okt 2013 14:27

Dan heeft die bank haar geld nog niet en zitten wij dus met een veelvoud aan schulden, goed geregeld.

Zal dan best maar stoppen met de hypotheek te betalen, heeft dan ook niet echt nog nut natuurlijk dat we die maandelijks netjes blijven betalen. Word toch een schuld die we levenslang niet meer afbetaald krijgen.

Reclame

j.demoor

#4 , 04 okt 2013 08:20

De koopsom van het huis gaat naar de eerste hypotheekhouder voor het bedrag dat hem nog verschuldigd is. De rest gaat naar de beslaglegger en het teveel naar u.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Tom80
Topic Starter

#5 , 04 okt 2013 11:15

Teveel zal er niet zijn, net zo min er ook niets voor de beslaglegger gaat zijn. Wij wonen hier nog maar enkele jaren, dus buiten rente is er niet veel afbetaald en wij hebben bij de hypotheek extra geleend voor verbouwingswerken (welke niet gedaan zijn). Ik las ook dat men normaal niet mag verkopen als de kosten hoger zijn als de opbrengst, wat hier het geval gaat zijn?

Dus het lijkt er toch een beetje op dat de bank, notaris en deurwaarder gewoon eens goed willen op ons gaan verdienen, tenslotte zijn wij makkelijke slachtoffers. Kreeg 3 dagen geleden een brief van een notaris dat ik hem zou moeten contacteren, telefonisch om dingen te bespreken! Dit is voor mij gewoon onmogelijk, heb een sociale fobie, dus ik heb al last om irl met normale mensen die het goed menen en ik ken te praten. Ik ga dus echt met zo iemand geen dingen gaan bespreken. Mijn vrouw is al even slecht in sociaal contact, dus dit zit er echt niet in. :?

Hebben nooit iemand iets misdaan, willen enkel met rust gelaten worden, we hebben onze hondjes en elkaar en dat is goed zo. Maar de staat denkt daar anders over.
Alles is begonnen doordat ze mijn vrouw (toen nog vriendin) meer aan belastingen wouden doen betalen dan dat ze voor dat jaar zelf maar verdient heeft, dus heeft de staat onze auto gestolen waar die lening voor was. Ik betaal niet voor een auto die gestolen is door de staat aan een bank die samenwerkt met diezelfde staat, had het een correcte belasting geweest ok. Ik ga er van uit dat dit toch een automatische controle in het systeem is als %belasting >= loon is dat er dan een foutmelding komt en dit uitgezocht word, zeker als er niet betaald word. Wij hebben trouwens nooit een contract getekend, nog heeft men ergens gevraagd of wij akkoord gingen met ook maar 1 belasting, dus dit is zowiezo al roof. Nergens heb ik toestemming voor gegeven, maar goed dat is een andere discussie wat maar een aantal mensen inzien dat het anders kan.

Waar het eigenlijk om gaat is dat ze gerust het huis mogen verkopen, zoals gezegd, wij willen hier weg, maar dan wel met zekerheid dat alle schuld weg is en wij hier gewoon zonder dat men ons nog 1 keer lastig valt kunnen vertrekken. In normale omstandigheden dat je schulden hebt dat dit niet kan, ok. Maar wij hebben nergens doelbewust schulden gemaakt, men heeft gewoon ons doelbewust om wat voor reden ook (nooit schade aan iemand of zijn eigendommen toegebracht en niemand heeft last van ons) kapot gemaakt. Maar aangezien het om de staat gaat en banken is daar vast geen wet voor, laat staan een systeem die dit controleert. Ondanks dat men wel al onze info verzamelt en dit dus heel makkelijk moet kunnen, bankgeheim hebben we toch niet.

Waarom ik het hele verhaal typ, weet ik eigenlijk niet, want vermoed niet dat er hulp gaat komen. Meestal snappen mensen mij niet eens, maar goed, hebben jullie het hele verhaal. :D

Lanox
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 okt 2013 12:24

Met alle respect, maar ik denk dat u vooral een attitude probleem heeft. U lijkt uw eigen rechtssysteem te hebben geschapen en enkel dat te volgen. Dan komt u inderdaad in botsing met het systeem.

Als uw vriendin/vrouw meer belastingen moet betalen dan dat ze geld verdiend heeft, dan moet u een bezwaarschrift sturen naar de belastingsdienst. Hoe u dit moet doen staat op de achterkant van uw aanslagbiljet. Als u daar niet op reageert gaat men ervanuit dat alles correct is en zal u moeten betalen.

De belastingsdienst heeft uw auto opgevorderd omdat u weigert te betalen. Waarom u plots vindt dat dit de schuld is van de bank en ook niet meer uw lening aan hen dient af te betalen is mij een raadsel. Het één heeft niets met het ander te maken.

Ondertussen is de sneeuwbal zo ver door gerold dat men ook uw huis in beslag genomen heeft, en nog steeds schopt u in het rond en zoekt naar een magische manier opdat alles wel in orde zou komen.

Wanneer gaat u inzien dat niets doen geen oplossing is?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 okt 2013 16:31

Misschien toch maar naar de notaris gaan om te beginnen.

Er is een groot verschil tussen belastingen door de staat te innen en
een contractuele overeenkomst tussen een bank en een particulier.

Tevens de aankoop van een huis met hypotheek.

Zoals reeds is gezegd het niet meer reageren op noch de belastingen noch het niet betalen van de kosten auto of hypotheek is desastreus.
Het is net alsof u uw hoofd in het zand steekt. Dat is echt geen optie

U kan best eens contact nemen met de sociale dienst van uw gemeente of ocmw.
Of met iemand anders uit uw omgeving die u kan helpen om deze knoop te ontwarren.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”